Wie weet hoe een kinderboek heet over een jongen in een vliegtuig?

Het is een kinderboek uit de jaren tachtig of ouder.
Het bevat veel getekende afbeeldingen.
De jongen bevindt zich in een droom of fantasie wereld.
Het vliegtuig valt uiteen alsof het van deeg is gemaakt.
Heel veel voorwerpen in deze wereld die normaal van vast materiaal zijn is hier van deeg of een andere plakkerige half-vloeibare substantie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Antoni
10 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar het antwoord. Ik vind het verhaal in ieder geval erg origineel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
probeer "Het Malle Ding Van Bobbistiek" eens van Leonie Kooiker. http://degelukkigelezer.blogspot.nl/2010/02/het-malle-ding-van-bobbistiek-is-terug.html Toen ik je beschrijving van het boek las moest ik hier aan denken. Het is dan wel geen vliegtuig maar toch..niet geschoten is altijd mis..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oeps.. is een antwoord geen reactie..

Antwoorden (2)

Als ik je omschrijving lees doet me dit erg denken aan het boek
Het malle ding van bobbistiek door Leonie Kooiker.. Bobbie is uitvinder.
Hij was van plan verdwijnpasta uit te vinden, maar het werd wat anders: bobbistiek. Dat is een kleiachtig spul, waar Bobbie met zijn broer Albert een bootje van maakt. Als het bootje mislukt, maken ze er een soort vliegtuig van, in de vorm van een ei.
Eerst kunnen ze met het ei alleen maar van het dak af zweven. Maar als ze een motor hebben gebouwd, kunnen ze er een heel eind mee vliegen. Ze vliegen naar de hoge bomen en ontmoeten daar een wonderlijk mannetje...

Ik weet dat het niet helemaal klopt maar je weet maar nooit..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik vind het boek uit je antwoord een goede suggestie. Ik ben benieuwd of het voor de vraagsteller het juiste antwoord is. Het boek lijkt mij in ieder geval heel leuk en spannend! +1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was het toentertijd zeker. Thanx.
Hoi Jeroen,

Wij (mijn man en ik) hebben ook lang gezocht naar de titel van dit boek en hebben het zojuist gevonden: In the Night Kitchen (De Nachtkeuken) van Maurice Sendak. Voor het eerst uitgegeven in 1970, heruitgave uit 1987. Een fantastisch verhaal over een jongetje, Mickey, dat in zijn droom in de beslagkom van drie bakkers terecht komt en daar vreemde avonturen beleeft. Hij vliegt onder andere rond in een vliegtuig van deeg dat uit elkaar valt zoals jij omschrijft. Er is zelfs een VHS van uitgegeven destijds.

Ik hoop dat dit het boek is dat je zoekt!

Groetjes,
Anouk en Maarten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
https://www.boekenwebsite.nl/stripboeken/de-nachtkeuken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is 'em! Wat leuk dat het boek nog te koop is. Ik wou een plaatje bij m'n antwoord toevoegen maar dat lukte niet. We gaan het boek bestellen voor onze zoon die erg op Mickey uit het boek lijkt. Mijn man las het vroeger toen hij een jaar of 6 was.
Antoni
7 jaar geleden
Op www.boekwinkeltjes.nl wordt het boek ook te koop aangeboden. Er zijn edities uit 1970, 1981 en 2000.