Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Binnenkort wil ik een avonturenroman uit laten geven. Waar moet ik rekening mee houden bij het kiezen van een uitgeverij?

Het is mijn eerst boek. Ik heb dus geen ervaring met uitgevers. Kan ik het manuscript opsturen naar een online-uitgeverij, of is het beter om één of meer traditionele uitgevers te benaderen? Het gaat mij niet om geld, maar wel om de beste kans voor goede publiciteit voor het boek. Wie kan mij daarover adviseren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
788

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt het het beste eerst bij een reguliere uitgeverij proberen. Ga naar de boekhandel en schrijf de uitgeverijen op van boeken die zo'n beetje in hetzelfde genre zitten als jouw eigen boek. Ga daarna naar hun website om te kijken hoe ze het manuscript (eigenlijk een typoscript) willen hebben. Sommige willen het op papier, andere elektronisch.
Geef het niet meteen op als je een afwijzing krijgt. Uitgeverijen krijgen duizenden manuscripten per jaar, dus het betekent helemaal niet dat je niet kunt schrijven. Gewoon doorgaan met uitgeverijen benaderen.
Pas als het echt niet lukt, kun je het zelf laten uitgeven. Het probleem daarmee is, dat je voor het grootste deel zelf voor de marketing moet zorgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding