Wat is de beste uitgeverij voor een beginnende auteur?

Ik ben 15 en ik ben op dit moment bezig met een boek. Ik verwacht hem in een jaar af te hebben. Ik wil hem daarna graag laten uitgeven, maar ik weet niet welke uitgeverij het beste is voor een beginnende auteur.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tenpages.com
SimonV
9 jaar geleden
Stuur je tekst naar de uitgeverij die het dichtstbij jouw genre ligt. Als je science fiction geschreven hebt, stuur je het naar een sf-uitgever.
De kans is groot dat het niet direct raak is. Probeer daarna de volgende uitgever. Sommige schrijvers hadden pas bij de tiende uitgeverij "beet". Waarna het boek een bestseller werd...
SimonV
9 jaar geleden
Je kunt je boek ook bij Brave New Books uitgeven:
http://www.bol.com/nl/m/nederlandse-boeken/info-brave-new-books/index.html Daarnaast zou je om de kans op succes te vergroten de eerste alinea's hier ter beoordeling kunnen plaatsen:
http://www.schrijvenonline.org/

Antwoorden (1)

Als je boek klaar is kun je grofweg voor 3 manieren van uitgeven kiezen:

1. Je geeft een boek in eigen beheer uit, dan geef je aan een drukkerij (eventueel via een uitgever) opdracht om een aantal boeken te drukken en verkoop je vervolgens zelf. In dat geval betaal je alle kosten zelf. Ook zijn er drukkerijen/uitgeverijen die je boek pas gaan drukken als je er een aantal hebt verkocht. De kosten zijn voor jou maar ook alle opbrengsten van een boek zijn voor jou.

2. Een uitgever neemt de taken van je over maar het boek wordt alleen gedrukt als het ook echt wordt besteld, meestal is dat gratis. Als je boek echt wordt verkocht krijg je per boek een deel van de winst (royalty's).

3. Je laat een uitgever een aantal boeken drukken en die verspreiden onder boekhandels. Als je geen bekende schrijver bent of de uitgever denk niet dat het een bestseller gaat worden dan moet je een deel van de kosten die de uitgever gaat maken voorschieten. Van de verkochte boeken krijg je dan royalty's.

Ik denk dat je het beste de 2e optie kunt nemen, je krijgt dan niet zo heel veel per boek maar je hebt er ook geen kosten aan. Bij Jouwboek (zie de link hieronder) staat dat verder uitgelegd. Verder kun je ook op internet zoeken op "zelf een boek uitgeven"; dan krijg je vanzelf verwijzingen naar andere drukkerijen die deze opties ook bieden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een aanvulling op punt 2, je boek is dan alleen te koop via de webshops van bv. Bol.com, Bruna, Ako etc. Er komen geen "echte" boeken in de winkels te liggen.