Wat is het verhaal achter de schrijver van 'Van Den Vos Reynaert'?

Ik begrijp dat de schrijver Willem Die Vele Bouke Maecte heette maar later ineens Willen Die Madocke Maecte genoemd werd. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Deze Willem leefde in de tijd dat mensen nog geen officiële achternaam hadden. Vaak werden ze benoemd als zoon of dochter van hun vader, of naar de naam van het huis waar ze woonden, of naar het beroep dat ze hadden. Willem werd beschreven als degene 'die vele bouke maecte'.

Omdat in de middeleeuwen verhalen steeds met de hand moesten worden overgeschreven, gebeurde het nogal eens dat er veranderingen in kwamen. In het Dyckse handschrift van Van den vos Reinaerde luidde het eerste vers: 'Willam die madocke makede'. Toen de copiist van het Comburgse handschrift aan de Reinaert begon schreef hij dat vers keurig over als 'Willem die madocke maecte'. Maar iemand anders kraste het woord madocke met een stukje puimsteen weg en vulde in plaats daarvan 'vele bouke' in. Waarschijnlijk was de Madoc rond 1400 niet of nauwelijks meer bekend, zodat die vermelding geen reclamewaarde meer had.

Madoc was een vroege versie van een legende over de legendarische Welshe ontdekkingsreiziger Prince Madoc. De auteur van Reinaert was daarmee bekend geworden. Mogelijk was hij dezelfde persoon als Willem van Brugge (ook Willem 'de Oude' genoemd), tevens bekend als Willelmus Physicus, een ‘magister’.
Amadea