Op het boek "publiek geheim" van J. Bernlef staat een schilderij in het cijfer 6, waarom?

Een van de herdrukken van het boek heeft een schilderij uit 1636, waar ik het motief van snap (er wordt slechts een klein stuk afgebeeld en dat is dan parallel aan het censuur van de overheid, en dat mensen het verschillend kunnen interpreteren, wat alle personages in het boek ook doen), maar de 6 heb ik nooit begrepen.
Ik heb zelf gespeculeerd dat het misschien doelt op de 6 jaar die hij in de cel had doorgebracht, maar kon er geen goede uitleg bij geven.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K
Amadea
5 jaar geleden
Wat bedoel je precies te vragen, ik snap het niet? Zes is geen letter maar een cijfer...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
O sorry, ik bedoelde cijfer! even fout geschreven, dankje!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Zou het misschien ook de G van geheim kunnen zíjn ?

Antwoorden (2)

Hoewel ik de betekenis niet kan doorgronden kan ik je misschien wel verder helpen...

Op de eerste plaats: het is geen '6', maar '60' (op de achterkant staat een '0'.
Zie: https://www.boekwinkeltjes.nl/b/155019440/Publiek-geheim/

Daarnaast is het een bewerking van een andere cover.
Hier het origineel: https://www.deslegte.nl/publiek-geheim-117358/

Ik vermoed (maar kan het niet bevestigen) dat het op een bepaalde reeks of een jaartal (1960) duidt.
Het zou ook een uitgave ter ere van zijn 60ste verjaardag kunnen zijn.

Een andere optie is dat het een uitgave is vanwege het toneelstuk dat in 2006 van het boek gemaakt is. (uitgevoerd door het Ro Theater onder regie van Guy Cassiers)
Dan zou het '06' moeten zijn. (Wat je ziet als je het boek open legt met de kaft naar boven.)
LeonardN
5 jaar geleden
Op de aanwijzing 1960 vond ik dit:
===
http://www.boekgrrls.nl/BgDiversen/Aanbevelingen/BernlefJPubliekGeheim.htm Belangrijk item is ook de uitspraak van Szass in 1960 dat hij publiekelijk afstand doet van eerdere voor het regime belasttende<sic> uitspraken uit 1956 (die dus reden waren voor het regime om hem op te sluiten). Hij komt daardoor in 1960 plotseling vrij, maar heeft nooit willen verklaren waarom hij dat heeft gedaan. Dat was zijn "publiek geheim".
=== Dat is wellicht dat jaartal wat je bedoelt. Bernlef zelf was ten tijde van die cover 70 (12de druk=2007, geboortejaar=1937)
SimonV
5 jaar geleden
+ voor deze analyse!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@LeonardN
Dank voor de aanvulling !
Dat zou best de verklaring kunnen zijn. @SimonV
Dank voor de plus.
Het boek maakte deel uit van een reeks van 6. Het 6e en laatste boek van de jubileumreeks van uitgeverij Libris.

https://www.goodreads.com/list/show/105625.LIBRIS_jubileumreeks
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Wauw, da's goed gevonden!
LeonardN
5 jaar geleden
+DetectiveVoldemort
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Gevonden door de link van Ozewize.....
https://www.boekwinkeltjes.nl/b/155019440/Publiek-geheim/ Daar staat iets dergelijks bij vermeld. Toen daarop verder gezocht ;-)
LeonardN
5 jaar geleden
LoL, idd staat er gewoon :D