Wat is een goed boek om te leren tekenen?

Ik vind tekenen heel erg leuk om te doen, maar echt goed kan ik het niet.
Daarom ben ik opzoek naar een boek waar je zeg maar beetje de basis beginselen leert, schaduw enz.
Maar ook met voorbeelden en niet alleen theorie. =D

Toegevoegd na 5 minuten:
Een boek van hoe je animaties moet maken, poppetjes, mode ofzoiets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K

Antwoorden (9)

ik heb zelf een heleboel teken boeken. het boek ''ik kan tekenen'' is een goed boek omdat het niet gericht is op één onderwerp maar op een heleboel verschillende dingen.

je kunt trouwens ook op YouTube een heleboel teken lessen vinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
als je boeken zoekt over hoe je animatie moet tekenen kijk dan is naar wat boeken van ''Christopher Hart'' hij is erg goed met manga en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Christopher Hart is zeker een aanrader..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die heb ik vroeger ook gebruikt :-) Is leuk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, ik zag hem laatst trouwens met een andere voorkant, zelfde inhoud. Dus als je deze wil, moet je meer op de titel letten dan op de voorkant van de kaft ;-)
Erg handig is het boek: Tekenen voor Dummies.

Ontdek hoe je stillevens,landschappen,dieren,mensen en nog veel meer tekent.

Ben je bang dat je niet genoeg talent hebt om een kunstenaar te zijn? Dat hoeft niet! Met flink oefenen – en de
tips en technieken die je in dit boek vindt – kom je er wel. Je begint bij de basis: lijnen, vorm, arceringen, composities,
perspectief. Vervolgens laat kunstenaar Brenda Hoddinott je zien hoe je bijna alles kunt tekenen, van
bloemblaadjes tot het oog van een kind.

Brenda Hoddinott is portrettekenaar, grafisch ontwerper en professioneel illustrator. Ze geeft tekenles aan volwassenen
en peuters en heeft een eigen educatieve kunstwebsite.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tekenen leer je het beste door het 'naar de natuur' te doen, d.w.z. tekenen wat je voor je ziet of wat je neerzet. En door dat iedere dag te doen.
Animaties tekenen is een ander verhaal, maar daar gaat het eerste antwoord over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op internet staan een paar leuke boeken

Google eens "teken cursus"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de witte boekhandel heb je ook leuke tekenboeken met veel duidelijke voorbeelden en voor een leuke prijs
maar door veel te oefenen leer je het beste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast het boek dat The Fox je al aanraadde ('Ik kan tekenen' vind ik de boekjes uit de serie die op het plaatje hier onder staat erg leuk. Je hebt ze met verschillende onderwerpen, anatomie, menen, honden, katten, paarden etc, fantasy figuren, gebouwen, striptekenen...... Er zijn er echt heel veel. Hoe de serie precies heet weet ik niet, vandaar dat ik even een voorbeeld foto heb bijgevoegd, maar je kunt ze o.a. bij Boekvoordeel kopen.

Het verschil met 'Ik kan tekenen', die ik dus ook super leuk vind, is dat je bij 'Ik kan tekenen' 1 manier leert om veel dingen te tekenen (op 1 manier een hond, op 1 manier een leeuw, op 1 manier een stokstaartje, etc) en bij deze serie veel verschillende manieren leert daarvoor zodat je zelf de houdingen kunt gaan bepalen. Dus je kan die leeuw dan laten lopen, rennen, liggen, stilstaan, vechten...etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schetsboek ;-)

Grapje natuurlijk.
Tekenen is en blijft populair , dus om de haverklap verschijnen er in de regel uitstekende boeken die uit de doeken doen hoe je een beetje basis tekening op het papier moet krijgen. Zowel duurdere versies in de boekhandel als - in de regel even goede - goedkope boekjes (vaak over verschillende onderdelen) bij bijvoorbeeld de Action of de Witte Boekhandel. Uit allemaal kun je prima leren tekenen, want uiteindelijk baart oefening kunst.

De beste serie die ik ken - en waar ik zelf uit heb leren tekenen - is de Amerikaanse Famous Artist-serie van drie banden, maar die kom je nog maar heel, heel incidenteel tegen op rommelmarkten of kringloopwinkels en is tamelijk prijzig. Maar wel uniek in zijn soort door de vele theorie. (Het is een cursus van origine gericht op -het inmiddels vrijwel uitgestorven beroep van - reclametekenaars).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dan is naar een winkel gaan waar ze alles verkopen om te tekenen enz. daar zullen ze heus wel boeken hebben.
ik zelf teken ook veel, maar ik heb het nooit met boeken gedaan, ik vind, hoe vaker je tekent hoe beter je het kan. ;)
en je kunt speciale potloden kopen daar word vaak de tekening heel mooi van :D

groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed boek: leren tekenen van Betty Edwards. Nederlandse versie is duurder dan de Engelse. Dus als je goed de Engelse taal kent scheelt het veel geld. Te koop bij bol.com (alleen nog 2e hands te koop). Er is ook een werkboek, maar dat is in het Engels. In deze boeken leer je hoe je rechter hersenhelft beter leert gebruiken. Normaal tekenen de meesten met hun linker hersenhelft en dan gaat het niet goed of heel moeizaam. Ontwikkel je je hersenhelft en train je die dan leer je in no-time (veel beter) tekenen.