Wat is dee titel van een boek over de tweedewereldoorlog over een jongen die naar Groningen wordt gestuurd?

Ik zoek een boek die ik in mijn jeugd (15 jaar geleden) heb gelezen.
Het gaat over een jongen die door zijn ouders naar een eendenkooiker in Groningen wordt gestuurd en daarna in het verzet terecht komt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Wellicht: De eendenkooi. Schrijver: Ben Crom (2009).

Speelt alleen in Terschelling en dat is Friesland.

"Als haar vader haar verrast met een bezoek aan een eendenkooi op Terschelling, kijkt Max daar eerst niet van op. Maar is een dergelijk uitstapje niet merkwaardig op het moment dat haar opa op sterven ligt? En wat doet haar vader in het holst van de nachtbij de kooiker? Langzaamaan wordt het Max duidelijk dat de eendenkooiniet alleen een sluw middel is omwilde eenden te vangen.De eendenkooi is een spannende korte roman over schuld en onschuld, over boete en verzoening."
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
En gaat niet over een jongen die door zijn ouders naar een eendenkooi gestuurd wordt. En speelt zich niet af tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Vermoedelijk gaat het om "Henks kooivakantie" van Wim Broos..

Eerste deel van een trilogie waarin de belevenissen van Henk Bouwens in 1940 verteld worden. Het bombardement op Rotterdam is er de oorzaak van dat de 14-jarige Henk de zomer bij een kooikersgezin in Groningen doorbrengt.
. . .
De delen werden oorspronkelijk in 1994 uitgegeven bij Kok Voorhoeve in Kampen. Maar ze zijn in 2005 samen in één bundel opnieuw verschenen bij Callenbach.
Toegevoegd op 14 maart 2021 22:03: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea