Moet je Nederlands of Engels schrijven?

Ik ben bezig met mijn tweede boek. Ik wil het laten gaan over een vriend die vanuit amerika naar nederland komt. Maar hij kan geen nederlands. Moet ik dan engels schrijven als hij praat zeg maar? Of gewoon Nederlands? Het lijkt me namelijk een beetje raar voor een lezer als hij weet dat hij engels is maar toch nederlands praat?? Maar aan de andere kant is dat wel handig?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Als je letterlijk wil schrijven wat hij zegt, moet je dat in het Engels doen. Met eenvoudige zinnetjes of antwoorden kan dat prima. Verder is het afhankelijk van de doelgroep die je boek gaat lezen hoeveel Engels je er in kunt verwerken.

Het probleem is vrij eenvoudig te omzeilen door andere zinsconstructies te gebruiken. Dus niet: Jim vroeg "What time is it?" maar: Jim vroeg in het Engels hoe laat het was.

Als de lezer eenmaal bekend is met het feit dat Jim (of hoe je Amerikaan ook maar gaat heten) alleen Engels spreekt - al dan niet met een lokaal Amerikaans accent - hoef je dat natuurlijk niet elke keer opnieuw erbij te zetten.