Wat is het oudste boek geschreven ooit (en waar licht het)

Toegevoegd na 1 uur:
sorry ligt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.9K
Amadea
12 jaar geleden
Boeken geven in letterlijke zin geen licht....

Het beste antwoord

Vroeger bestonden natuurlijk geen boeken zoals wij ze nu hebben. De boekdrukkunst is nog geen duizend jaar oud. Daarvoor waren er manuscripten die door monikken telkens werden overgeschreven en die konden dienen voor geleerden om te bestuderen en uit voor te lezen. Het gewone volk kon immers niet eens lezen.

Maar de alleroudste bewijzen dat schrift werd gebruikt zijn ongeveer vijfduizend jaar oud en ze stammen uit Egypte en Mesopotamië. Dat zijn archeologische bewijzen van stenen en tabletten waarin schrifttekens werden gekrast. Aan de hand van fysische dateringsmethoden en dankzij de context van de opgravingsplaats kan de ouderdom van zulke schrifttekens nog redelijk nauwkeurig bepaald worden.

De oudst bewaarde teksten die min of meer als een verhaal kunnen beschouwd worden, zijn ongeveer 4000 tot 4500 jaar oud en ze stammen allemaal uit Mesopotomië (Irak) en Egypte. Eén van die verhalen gaat over Etana, een legendarische Sumerische koning die heel graag een kind wou. Hij kreeg uiteindelijk een zoon met de hulp van een adelaar die hij van de dood redde. Een tekst over Etana zou wel 4600 jaar oud zijn, maar heel veel is er toch niet bewaard gebleven.

Het oudste 'boek' van Europese bodem is de Ilias. Dit verhaal is mogelijks ongeveer 2700 jaar geleden in Griekenland op schrift gesteld. Samen met het Oude Testament, dat zelfs meer dan 3000 jaar oud is, vormt het de oudste basis voor de Europese literatuurgeschiedenis.

Toegevoegd na 17 minuten:
Een kopie van het oudste boek in gedrukte vorm wat je kunt aanschouwen ligt in de British Library. Dat is de Diamond Sutra uit het jaar 868. Het is in 1907 gevonden in een grot in Dunhuang in China. Een boekrol gedrukt op grijs papier met Chinese tekens, gedraaid om een houten stok.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat dat een bijbel is
Het is wel het eerste boek dat ooit geschreven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neuh
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok!