Hoe kan ik snel mijn slaapritme weer goed krijgen?

Het is net vakantie geweest en ik ben veel uit geweest en heb veel van mijn vrije dagen genoten. Maar nu is het probleem dat ik nu niet eerder dan 3 uur snachts in slaap kan vallen en niet eerder wakker wordt dan een uur of 1 in de middag. Maar als ik over een paar dagen weer naar school moet slaap ik het liefst rond een uur of 10 en sta ik rond een uur of half 8 op. (Ik heb veel slaap nodig vooral in de winterperiode ;)) Hoe krijg ik binnen een paar dagen voor elkaar dat ik wel kan slapen om 10 uur?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
Op tijd stoppen met electronica, minder cafeine
Cryofiel
7 jaar geleden
Zo snel mogelijk naar je gewenste ritme helpt het best.
Amadea
7 jaar geleden
De eerste tip van Flierefluitje is een goeie, die helpt bij mij uitstekend om nu van het dagritme van een werkeloze weer terug te keren naar dat van een fulltime overdag werkende persoon. Zorg dat je lekker moe bent, dan ga je vanzelf eerder slapen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haha ja dit is heel herkenbaar voor de meeste mensen, geldt ook voor mij. Zoals de meeste mensen al zeiden , zorgt dat je moe wordt zodat je lichaam zelf ook vroeger naar bed wilt. Ga gewoon in bed liggen , vroeger dan normaal , je hoeft dan niet meteen proberen te slapen, maar je lichaam komt wel tot rust. Dit helpt altijd bij mij als ik de schooldagen weer op moet pakken ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In ieder geval nu al je wekker zetten om 7:30 uur, en ook dan opstaan natuurlijk. Hier gaat het om. De rest voegt zich dan hierna en op gegeven moment ga je wel naar bed als je dat nodig hebt.

Antwoorden (4)

Per direct je ritme omgooien. Om 21.00 uur naar bed gaan en dan lezen boek/tijdschrift en in slaap vallen. Misschien word je wel een paar keer wakker, dat kan , naar de wc , verder gewoon omdraaien en weer doorslapen.

Als je pas om 22.00uur naar bed gaat, duurt het veel te lang voordat je in slaap valt, daarom een uur eerder. Neem een warme douche, maak een wandeling (hond uitlaten) voor het slapen gaan. Ook zou het handig zijn om 's middags of in de vroege avond nog een uur te sporten , gewoon lichamelijk moe worden en niet meer de laptop of computer/phone weg leggen. gewoon niet meer aan komen, vanaf een uur voor bedtijd. Niet mee nemen naar je slaapkamer!

Op tijd ophouden met wat je normaal doet.
Wel sporten/wandelen en douchen. Vervolgens vroeg naar bed en lezen. Raam open, gordijnen dicht, deur dicht, sluit je af en het is je s.l.a.a.p.k.a.m.e.r. dus niets anders dan lezen en slapen.
Vergeet je wekker / alarm niet te zetten.
Houdt dit vol een week of iets langer en het is je nieuwe ritme, Wel volhouden hoor.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik vergeet te benadrukken dat het alles te maken heeft met DISCIPLINE. Houdt in, OP TIJD naar BED ... IEDERE AVOND EN ...IEDERE MORGEN ook OP TIJD OPSTAAN en daar dus niet vanaf wijken. Daar gaat het dus om, niet of je denkt . kan over een uurtje ook wel gaan slapen , neen op tijd! en opstaan consequent dezelfde tijd. In het weekend een uurtje later , uitslapen , dat mag wel, maar liever niet.
Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelf maak ik steeds dezeldfe fout. Gewoon je wekker zetten. Eerst om bv 10 uur en next day half 9. Kies zelf de tijd maar. Maar dat is de enige optie☺
Je lichaam heeft nu eenmaal tijd nodig om aan een routine te wennen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ken het probleem. Mijn ervaring is om gewoon hard te zijn voor jezelf als je wilt omschakelen.
Dus je wekker zetten om half 8 en opstaan. Ongeacht hoe laat je bent gaan slapen. 's avonds ga je naar bed als je moe bent. Ik kan er absoluut niet tegen om wakker in bed te liggen. Dan slaap ik de hele nacht niet. En de volgende ochtend de wekker weer op half 8. Dan ben je wel om.
Dit werkt niet voor iedereen. Maar voor mij is het de snelste en beste methode.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Voor mij ook de (simpele) methode die altijd werkt. +
Ga gewoon om 21.00/21.30 naar bed. Meteen slapen lukt vaak niet. ga lezen in een tijdschrift/boek en geen telefoontjes in bed. Om goed te kunnen slapen moet je goed voor zorgen dat je kamer donker genoeg is, en niet teveel op de computer zitten voor het slapen gaan.

Zet de volgende dag gewoon je wekker om 5.00, 6.00 of 7.00 (Ligt eraan hoelaat je op moet staan, ik om 6.00 bijv.)

Lukt het slapen niet? Ga dan rusten in bed om wat te lezen of drink warme melk met honing. (Kan ook zonder honing). Maar dan zal je wel naar de wc moeten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij mij werkt dit in ieder geval wel. In de vakantie zal ik je wekker om 7.30 zetten en dan in de ochtend actief zijn.