mijn vriendin wil haar gedrag veranderen en ze vroeg of ik haar wou helpen maar wat moet ik doen

mijn vriendin vind zich zelf niet perfect daar bedoel ik mee : ze heeft astma daar kan je niks tegen doen maar ze heeft zweetplekken en ze vind zichzelf dik en ze doet kinderachtig maar ze vroeg aan mij en onze andere vriendin of we haar konden helpen maar ik weet niet hoe

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

vragen hoe ze zelf die ondersteuning ziet en dat serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga samen met haar op zoek naar zweetregulerende deo's en ga samen met haar hardlopen. Ik vermoed gezien de vraagstelling dat ze ook wat onzeker is, door samen met haar dingen te ondernemen krijgt ze ook een betere eigenwaarde. Ze wordt dan door jou (jullie) serieus genomen. Moedig haar aan en geef als ze echt zich heeft ingespannen een compliment.
Spreek haar aan op eventuele kinderachtig gedrag en zeg ook waarom je dat vind. Niet op een belerende manier maar als volwassen onder elkaar.

Het siert je wel hoor, dat je je hiervoor zo wilt inzetten. Eigenlijk een normale gang van zaken, maar veel mensen haken bij het woord "hulp" al snel af. Compliment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag stemt niet 100% overeen met de uitleg, maar ik ga algemener op de vraag antwoorden (persoonlijke visie).

Gedrag is iets wat je vertoont als je in contact komt met anderen en heeft onderliggende redenen. Als je niet tevreden bent over je gedrag, moet je dus gaan zoeken waarom en of dat enkel te zien heeft met hoe anderen je zien (perceptie) versus hoe je zelf zou willen zijn (dubbel: echt zijn, en zijn tegenover de anderen, dus of je een andere perceptie wil).

Als je jezelf wel perfect vindt, heb je ook een problematisch gedrag, de meesten vinden zichzelf niet perfect en dat is een realistischer beeld van jezelf.

Dan moet je kijken naar de motivatie om dat gedrag te veranderen, je hebt intrinsieke motivatie (bijv. ik wil mooi zijn, ik wil geld verdienen om op mijn eigen poten te staan) en extrinsieke motivatie (bijv. ik wil dat m'n ouders fier zijn en dus goede punten halen; wil een job die goed verdient om mijn toekomstige of huidige partner te 'onderhouden').

Gedrag ontstaat grootdeels automatisch door onze onbewuste drijfveren (die hierboven zijn bewust), vooral liegen of je anders voordoen dan je bent hoort daar eigenlijk bij als problematisch gedrag als je eerlijk en jezelf wil zijn.

Gedragsveranderingen duren al snel 2 à 8 weken. Zo lukt het afleren van roken meestal wel de 1ste week, net als diëten, maar geven de meesten al de 2de week op. Gewoontes zijn immers ook gedrag en dat verander je niet zo rap, en daar moet je echt voor gemotiveerd zijn en bij voorkeur je omgeving in mee hebben als steun.

En hier kom jij op de proppen daar ze jouw hulp vraagt.

Ga in ruil ook een andere gewoonte afleren en werk zo samen, eventueel met nog meer. Probeer het mooie te zien van een gedragsverandering en vraag haar te genieten van die kunst.

Tot slot komt ook gedragsverandering opnieuw neer op zelfdiscipline, en zijn het vooral mensen die Spartaanse opvoeding kregen die daar gemakkelijker mee overweg kunnen. Zelf probeer ik al heel mijn leven mijzelf wat te herprogrammeren, en is dat ook een (immer moeilijke) gewoonte geworden. Voor mij is de training nog dikwijls een lat chocolade voor mij leggen terwijl ik werk, en die niet opeten. Als je dat kunt, kun je ook je gewoontes veranderen.

Tot slot, sport kan ook wonderen doen. Wie (kwart, halve of hele) triathlons traint, wordt plots verslaafd aan sport in het zware trainingsschema van 2 sporten per dag en 1 dag verplichte rust. Gedragstraining: idem.