Misselijk geworden van een nieuwe bril. Is dit normaal?

Ik heb zojuist mijn bril opgehaald. Ik heb normaal nooit een bril op maar heb er nu wel 1 nodig in het verkeer.
Ik heb een behoorlijke cylinder, dat wist ik.
Nu heb ik een kwartiertje mijn nieuwe bril op en ben er kotsmisselijk van geworden. Is dit een kwestie van wennen of moet ik mee terug?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.6K

Antwoorden (7)

Ja, dit is een questie van wennen. Ik heb al jaren een bril en lenzen. Draag ze afzonderlijk.
Zodra is switch, bril af, direct lenzen in. Dan krijg ik nog steeds even (2 minuten) dat soort van misselijke gevoel.

Blijkbaar moeten mijn ogen/hersenen toch even schakelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zou ik het zelf eerder duizelig willen noemen dan misselijk.
Maar ik begrijp wel dat je het misselijk noemt, want daar komt het ook heel dicht bij.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat moet je niet doen, want ik heb dat wel beantwoord..
Misschien kun je niet héél lang geconcentreerd lezen.. beperk je daarom tot de eerste twee karakters. :) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow, trouwens.. een min geven mag altijd. Mits onderbouwt! Met redelijke informatie ;) Maar ik neem aan dat jij net als ik toe bent aan weekend :)
Ik geniet in elk geval alvast van het idee dat het er bijna aan zit te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord staat zoals eerder gemeld in de eerste twee karakters. De bron van het antwoord is ook vermeld, onder het kopje "Bronnen:" Ik had er inderdaad bij kunnen vermelden dat door het feit dat ik dit heb, ik dit ook meerdere malen met anderen heb gedeeld. Dat zij mij een zelfde ervaring mee deelden. En dat ik er daarom logischerwijs van uit ga dat het duw wel normaal zou (kunnen) zijn. En elk geval niet bijzonder. Maar ik heb het enkel bij mijn persoonlijke ervaring gehouden. Sorry! Feit blijft, zo kort voor dit heerlijke zonovergoten weekend, waar ik verrekte veel zin in heb, dat jij drie opties houdt. - een reeds overwogen negatieve beoordeling, ofwel
- een positieve beoordeling, ofwel
- geen beoordeling.
Het kan wennen zijn, maar het kan ook dat je bril verkeerd geslepen is, heb ik ook ooit gehad, niet dat ik misselijk werd, maar ik zag slechter dan met mn oude bril.
De opticien vindt het helemaal geen probleem als je hem even belt of voor de zekerheid even langs gaat om je bril opnieuw door te meten
anneliez
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Zoiets is bij mij dus gebeurd
Wat je verteld klopt , het kan een paar dagen duren , want je ogen moet wennen dat ze het beter zien.
je kan er ook duizelig van worden , succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker als je al wat ouder bent (?) kan zo'n bril heftig werken op je brein. En dan helemaal als je een drukke bezigheid doet zoals op volle toeren op het verkeer letten. Dingen als naar een computermonitor kijken of boeken/krant lezen kunnen trouwens zeker net zo heftig zijn! Probeer rustig te wennen aan de bril, zet hem bijvoorbeeld eerst eens thuis een uurtje op, of maak een rustige wandeling, zodat je brein eraan kan wennen tijdens een minder aandachtslurpende bezigheid dan autorijden...

Ik heb zelf een behoorlijke afwijking en ook nog eens verschillend aan beide ogen, en elke keer als ik een nieuwe bril heb moet mijn brein helemaal opnieuw wennen aan de nieuwe glazen. Ik heb dan in eerste instantie vaak ook misselijkheid en trouwens ik voel me dan ook de hele dag moe op een rare manier (want vermoeide ogen maar geen vermoeid lichaam). Duurt meestal een dag of drie, vier, en dan heb ik nergens meer last van. Maar ik draag 'm de hele dag natuurlijk.

Je kunt natuurlijk ook teruggaan naar de opticien en verder advies vragen; zij kunnen ook kijken of de bril niet per ongeluk verbogen is of zo, want ook dat kan rare spelletjes spelen met je brein.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie mezelf nog niet als "oudere" :-) Zo voel ik me normaal ook niet. Ik ben 36 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook niet zo dat je oud MOET zijn voordat je er last van hebt... Het is wel zo dat hoe ouder je wordt hoe zwaarder dit soort aanpassingen op je brein weegt. Ik ben trouwens ook pas 31... :)
Aandoeningen van het gezichtsvermogen en vooral de oogspieren, geven vaak aanleiding tot duizeligheid. Dit staat weer in verband met je evenwichtsorgaan en elke stoornis hierin kan duizeligheid veroorzaken en bij plotselinge verstoring, zoals het opzetten van een nieuwe bril kan het zelfs tot misselijkheid en zelfs braken leiden.
De klachten kunnen van enkele seconden tot zelfs weken duren, waarna spontaan herstel optreedt.

Als je terug zou gaan, krijg je steevast dit te horen van de opticiën en het is echt een kwestie van wennen.
Geen enkele andere bril zal in dit opzicht iets veranderen.
Even doorbijten dus tot je hersenen zich hebben aangepast.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorbijten, jeetje. Ik zit echt tegen het overgeven aan.
:-(
amc
12 jaar geleden
Jakkes, dan niet natuurlijk! ;v Meer figuurlijk bedoeld hoor, niet letterlijk, maar dat snap je wel. Het is echter wel zo dat het een kwestie van wennen is. Veel sterkte ermee1
Ik heb ooit ook een brilletje gedragen met slechts een kleine cilinder. Toen ik met de bril op de winkel van de opticien verliet, wist ik niet hoe snel ik weer terug moest. Misselijk was ik niet maar het leek wel of ik 1 meter gekrompen was. Dit was ook een kwestie van wennen en na een paar daagjes ging het al veel beter. Jij spreekt over een grote cilinder dus ik kan me voorstellen dat jij er duizelig van wordt, sterkte.....komt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je cilinder is aangepast, kun je je voelen alsof je in een soort cakewalk loopt: alsof de vloer ver weg is of juist te dichtbij, afstanden zijn slecht te schatten en je kunt inderdaad misselijk worden.
Ik zette zodra dat opkwam, m'n oude bril weer op, gewoon om m'n hoofd rust te gunnen. De periodes dat ik de nieuwe bril op kon, werden steeds langer, en zo wende ik langzaamaan.
Als ik nu m'n oude bril opzet... Inderdaad, dan word ik misselijk, omdat ik nu zo gewend ben aan deze cilinders ;-)
Sterkte, en probeer als je last krijgt even zonder bril te doen (mits mogelijk natuurlijk).