Kun je door te weinig calorieën per dag blijven afvallen?

Ik ben vanaf februari gestopt met door de weeks te snoepen (in het weekend wel gewoon). Sinds dien blijf ik maar afvallen. En dat is echt niet nodig..ik heb een gezond gewicht. Nu kwam ik tot de conclusie dat ik door de weeks bijna altijd te weinig calorieën binnenkrijg, kan dit de reden zijn dat ik maar blijf afvallen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja, daardoor val je af. Wat eet je precies dan op een dag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de weeks: s ochtend 3 boterhammen met hagelslag, s middags meestal een cracker of niks, en s avonds avondeten..
qua drinken: water en groene thee. In het weekend snoep ik er bij. Ik ben 1.63 m en weeg nu 53.5 kg, voor februari was dit 60kg
Ritsuka
11 jaar geleden
Ontbijt is wel goed, maar probeer eens beleg af te wisselen, keertje vlees of iets anders hartig.
Lunch is dus te weinig. Je kunt hier bijvoorbeeld een gevulde salade eten, met wat brood erbij.
Avondeten is goed.
En ik zou zelf nog tussendoortje invoegen, rond 10 en 15 uur. Stuk fruit of zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dankjewel voor je reactie. Ik zal je tips gaan gebruiken.

Antwoorden (3)

Ja, dat kan. En dat betekent dat je voor een gezond gewicht wat meer moet gaan eten (wat beslist geen snoep hoeft te zijn, maar gewoon brood of fruit oid), of minder moet sporten (als je dat meer dan gemiddeld doet) want op de lange duur is ook een ondergewicht niet gezond. Sterker nog, dat heeft eerder nadelen dan overgewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje wel voor de snelle reactie. Ik denk dat ik door de weeks amper aan de 1000-1200 calorien kom..Daar schrok ik zelf ook wel van.(in het weekend wel veel hoor, meer dan gemiddeld denk ik) Maar ik maak mij dus een beetje ongerust, ben een beetje een hypochonder) dat ik dus zo afval. Denk meteen aan enge ziektes…maar toen dacht ik ineens aan mijn calorie inname.
In februari (voor ik ging stoppen met snoepen door de week) woog ik 60 kilo, nu 53,5. Ik ben 1.63m Dit is volgens jullie een logische verklaring? Moet ik die ongerustheid van de baan gooien? Ik ga proberen meer te eten!
Ritsuka
11 jaar geleden
Je BMI is goed, je bent gewoon afgevallen omdat je te weinig eet. Je hebt eigenlijk minstens 1500 kcal op een dag nodig. Geen ongerustheid nodig, geen rare ziektes waarschijnlijk, je eet gewoon te weinig.
Inderdaad meer gezonde dingen toevoegen, boterham extra, handje nootjes, fruit extra etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie, ik ga je tips gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet minsten 1500 hoor ; daar mag je gewoon ECHT niet onder voor een streng vermageringsdieet, omdat je dan essentiele voedingsstoffen en vitaminen tekort gaat komen. In rust verbrand je ongeveer 1 calorie per kilo lichaamsgewicht per uur; puur voor je bloedsomloop, je ademhaling, je spjjsvertering, dat werk. In jouw geval dus 24 x 53 = ongeveer 1300 per dag. Ga je daaronder zitten, dan val je zeker af. Maar je hebt ook nog energie nodig voor je activiteiten ; huishoudelijk werk, boodschappen doen, werken, sporten, tussen de 300 en 1000 calorieen per dag. Afhankelijk van wat je doet op een dag, heb je dus minimaal 1600 (als je echt geen ruk doet) tot 2300 (als je vrij veel doet) per dag. Bij intensief sporten nog meer. 1000 tot 1200 calorieen per dag is ECHT veel te laag ; dan sla je minimaal een belangrijke maaltijd over. Tussendoortjes laten staan is niet zo'n probleem als je geen trek hebt, maar drie maaltijden is echt wel het minimum, waarvan minstens 350 kc bij ontbijt en 350 voor de lunch, en 600-700 voor het avondeten. Dat is voor de gemiddelde mens al een behoorlijk streng dieet. Portie zuivel en portie fruit erbij, en je zit aan een gezond eetschema.
Ja, dat kan. Een vrouw heeft ongeveer 2000 calorieën (ook afhankelijk van gewicht en activiteiten) per dag nodig en als je structureel te weinig krijgt val je af. Je verbrandt van meer dan je binnen krijgt. Probeer eventueel calorieën aan te vullen met gezonde producten. Volle yoghurt in plaats van magere etc.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is al zo vaak besproken, ook op goeievraag, en het is heel simpel: als je minder calorieen binnenkrijgt dan dat je verbruikt val je af. Punt.

Het zou kunnen dat je dat door meer te eten in het weekend compenseert en dan blijf je gemiddeld op gewicht, maar dat hangt van je persoonlijke metabolisme en levensstijl af.