hoe maak ik een goed "soepel tijdschema"?

ik wil meer uit mijn vrije tijd halen, maar het lukt me niet echt. nu heb ik besloten om een schema te maken en me eraan te houden. alleen werkt mijn schema niet op dit moment, waardoor ik me dan weer schuldig voel :-/.
het gaat bv. zo :
maandag schrijf ik : toneelcursus. maar dan komt mijn dochter langs en ga ik niet
dinsdag wil ik naar fitness BBB, maar ik ben te moe en ga niet
woensdag wil in naar de yoga, maar het regent en dus ga ik niet
enz..
ik wil elke ochtend yoga en gezichtsoefeningen doen, maar ik doe ze niet.
ik zit dan aan mijn pc te internetten

ik heb nu gehoord dat het onbewuste mogelijk in opstand komt als je een schema maakt, en dat je daardoor je plannen niet nakomt. een "soepel tijdsschema" zou hier soelaas brengen. zelfs yogi zouden dit gebruiken , een soort dagritme. Omdat structuur belangrijk voor me is om te leren, zou ik deze dagritmes willen gebruiken.

Wat moet ik me daarbij voorstellen en hoe maak ik het?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In dit soort gevallen is het handig om naar het doel te kijken. Waarom wil je graag zo'n schema, wat wil je ermee bereiken? Als je een schema hebt en het werkt om de één of andere reden niet dan is het weer handig om uit te zoeken waarom niet. Uiteraard is gebrek aan zelfdiscipline een mogelijkheid, maar aangezien je zelf het één en ander graag wil en daarvoor de schema's maakt, zou het logisch zijn te veronderstellen dat je daar ook wat voor wilt doen. Als dat niet zo is, heeft het al helemaal geen zin en wordt het alleen maar een groot blok aan je been. Het kan ook zo zijn dat je simpelweg teveel van jezelf verwacht en je schema zo vol hebt staan dat het haast wel onmogelijk is dat te volgen. Dan is het ook gedoemd tot mislukken, niet alleen omdat het niet realistisch en haalbaar is, maar ook omdat je je er rottig door kan voelen qua schuldgevoelens of teleurstelling in jezelf. Probeer realistische schema's op te zetten, en alleen de zaken er in op te nemen die echt belangrijk zijn. De andere zaken die minder urgent zijn kan je beter weglaten en daar zelf wat flexibeler in zijn. Zo wordt het weer leuker aangezien je dan wellicht wat dingen gaat doen omdat je er gewoon zin en tijd voor hebt en niet omdat het in je schema staat.

Je schema is niet het probleem, het hapert aan je discipline. Niet gaan sporten 'omdat het regent' of omdat je 'te moe bent' is geen reden, maar een slap excuus. En als je je dochter vertelt dat het niet uitkomt omdat je andere plannen hebt, zal ze dat echt niet erg vinden. Zet je verstand op nul en ga gewoon, moe of niet en ook al komt het met bakken uit de lucht. Ik veroordeel je niet hoor, want wat je schrijft is echt niet uniek. Maar mijn ervaring is dat je achteraf prettig voelt dat je toch bent gaan sporten, naar de toneelcursus bent gegaan etc. Dus een schema is een hulpje, maar werkt alleen als je ook de discipline hebt om het op te volgen.

Je probleem is hoofdzakelijk dat je teveel ineens wilt veranderen. Neem je 1 of dingen voor die je echt heel belangrijk vindt om te gaan veranderen en plan die op een rustig moment of in ieder geval zodanig dat je er voor en na ruimte wat ruimte houdt om ze na te kunnen komen. Hou je daar heel precies aan en lukt dat, dan voel je je daar prettig bij en geeft je weer een stimulans om verder te gaan en eventueel later uit breiden. Wat ook goed werkt is dat je iets gaat doen waar je niet zoveel zin in hebt en als het lukt mag je jezelf daarvoor belonen. Bijvoorbeeld even lekker op de bank met een kopje koffie of thee of een puzzeltje oplossen, een spelletje op de computer of tablet. Even een half uurtje tv kijken en verzin maar verder. Maar voor alles geldt rustig aan en niet teveel ineens willen. Toegevoegd na 3 minuten: In de laatste regel van de eerste alinea staat het woord "ruimte" een keer teveel.

Misschien is het handig om niet elke dag in te plannen, maar om regelmatig een rustdag in te lassen. Wat ook een stok achter de deur kan zijn om jezelf van te krijgen, is met anderen afspreken dat je naar de yoga of fitness gaat. Als je contact hebt met anderen op de sportschool, kun je vaste fitnessdagen in plannen. Ga je er alleen heen en voel je je eenzaam, dan kun je een sportmaatje zoeken. Dan helpen jullie elkaar aan het sporten. Vertel je dochter ook op welke vaste dagen je gaat sporten. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100