In welke situatie psycholoog inschakelen?

Sinds een tijdje voel ik me vrij somber. Ik slaap niet goed waardoor ik vaak moe ben. Mijn oma is laatst overleden en dat spookt ook de hele tijd door m'n hoofd. Ook ben ik vrij onzeker, ik twijfel over alles. Ik probeer de vervelende gevoelens van me af te schudden door veel naar buiten te gaan, af te spreken met vrienden, te sporten en ook heb ik een bijbaan. Toch helpt dit alles niet om de gevoelens te verdrijven.

Ik vraag me daarom af ik in mijn geval gebruik zou kunnen/mogen maken van een psycholoog? Persoonlijk denk ik dat mijn klachten niet zwaar genoeg zijn om in aanmerking te komen voor psychologische hulp. Ik ben pas 18 jaar en ben dus nog in ontwikkeling. Ook vraag ik me af hoe het zit met de zorgverzekering omtrent psychologische hulp.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Een psycholoog moet je inschakelen als je hier zelf behoefte aan hebt. Jij zit duidelijk met vragen en dan is het altijd fijn om er met iemand over te praten. Of dit met een psycholoog is of met vrienden/familie dat is geheel aan jou.
Of iets al dan niet zwaar genoeg is bepaal je zelf. Voor de ene persoon hebben sommige gebeurtenissen en/of gevoelens nou eenmaal een andere impact dan voor andere personen.
Of dit door je zorgverzekering vergoed wordt kan ik geen antwoord op geven. Dit zou je moeten nakijken in je polisvoorwaarden en die zijn voor iedere zorgverzekering anders.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een psycholoog of psychiater is ALTIJD in te schakelen
Je zult om hiernaar door verwezen te worden eerst een afspraak met je huisarts moeten maken
Deze kan bepalen, naar aanleiding van het gesprek, of diverse gesprekken welke psychologische hulp voor jou het best van toepassing kan zijn
Leeftijd speelt hierbij geen enkele rol
Ieder verwerkt een gebeurtenis in zijn of haar leven op zijn/haar eigen manier, en daar kun je best hulp bij nodig hebben soms
Maak dus eerst een afspraak met je huisarts

Sterke
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is zeker een reden om je huisarts te bezoeken en je verhaal daar te doen, als deze het nodig vindt zal hij of zij je wel doorverwijzen naar een psycholoog. De hulp van een psycholoog zit gedeeltelijk in het basispakket, maar een gedeelte wordt ook weer op jou verhaalt, door je verplichte eigen risico. Lees de voorwaarden van je verzekering hier op na. Je hebt in ieder geval de doorverwijzing van de huisarts nodig voor vergoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het zeker kan helpen om te praten met een psycholoog. Je huisarts kan je hierover het beste adviseren. Je zou jezelf misschien nu al kunnen helpen door de vervelende gevoelens te accepteren en niet op allerlei manieren proberen "van je af te schudden". Heel goed natuurlijk dat je actief bezig bent, maar het kan ook helpen om af en toe juist even stil te staan bij vervelende gedachten. Laat ze maar komen. Misschien kan je een foto van je oma neerzetten of bijv. een kaarsje voor haar branden. Als je er even bewust de tijd voor neemt, is het op een ander moment vaak makkelijker om er even niet aan te denken. (bron: eigen ervaring) Of dit bij jou ook zo werkt kan ik niet voorspellen, maar het is het proberen waard toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft niet zozeer te maken met leeftijd meer met het gemis van mensen waar je altijd naartoe kon en die in je netwerk zaten. De bestendigheid in je leven kreeg een dreun bij het wegvallen van je oma. Het is erg genoeg om erbij stil te staan je kunt er met anderen over praten. Praten helpt met mensen die je vertrouwd of met mensen van een telefonische hulpdienst bv. In jou geval is er nog geen sprake van een depressie, ik zou zeggen dat je er een beetje tegenaan zit. je bent goed bezig en gaat niet thuis zitten af te wachten. Een psycholoog spreken 1e lijn kost wel een zekere eigen bijdrage. De tweede lijn kost je denk ik het eigen risico. Ga er vooral vanuit dat de kracht in jezelf zit en dat je hier doorheen komt.