Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe trekt een psychose weg als je een werkend antipsychoticum gebruikt?

Stel je bent psychotisch en je hebt een middel in de juiste dosering gekregen, hoe trekt een psychose dan weg? Ik weet niet hoe ik me dat moet voorstellen. Gaan dan eerst klachten als dingen horen weg of andere hallucinaties of verdwijnen de wanen? Gaat dat geleidelijk of merk je meteen al verschil?
Voor zover ik heb begrepen kan het met antipsychotica nog een aantal weken duren voordat de psychose verdwijnt, dus ik vraag me af hoe dat dan in die weken gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
912

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De symptomen trekken geleidelijk aan weg.
De werking van een antipsychoticum is niet meteen na inname merkbaar. Pas na 3 tot 4 weken kan beoordeeld worden of een middel effect heeft. Het lichaam moet zich instellen op de stof, die het krijgt toegediend.

De antipsychotica veroorzaken een bepaald gevoel van bescherming tegen stress, dat je niet meer opgefokt raakt en dat je onverschilliger wordt. Vele patiënten beschrijven dat de wanen en hallucinaties niet helemaal weg zijn, maar dat zij er zich minder zorgen om maken. Ze kunnen zich weer beter concentreren en gaan minder op in een eigen gedachtewereld met wanen en/of hallucinaties.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het gaat zoals je denkt
langzaam nemen de verschijnselen af.
sterkte!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt als het ware mentaal verdooft. En dan voel je de mentale pijn niet meer zo. Je wordt er ook duf en sloom van.

net zoals een narcose of verdoving. De pijn voel je niet meer door de verdoving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding