Bestaan er namen, die aangeven hoe gevoelig een persoon is?

Sommige mensen zijn gevoeliger als anderen, maar bestaan er ook namen om deze gevoeligheid aan te duiden? En bestaan er eigenlijk wel duidelijke verschillen tussen de gevoeligheid van de mensen?

Toegevoegd na 49 minuten:
Ik bedoel, in de zin van overgevoeligheid etc. Maar ook wanneer ben je nou eigenlijk overgevoelig (of een van de andere termen) Want ik snap nooit goed hoe iemand van zichzelf weet dat hij/zij nou zo gevoelig is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (6)

Vaak worden bloemennamen hieraan gegeven. Een 'kruidje-roer-me-niet bijv. voor een persoon die heftig reageert als men te persoonlijk wordt. Met dit kruidje wordt een mimosa achtig plantje bedoeld dat bij aanraking de bladeren samentrekt.

Toegevoegd na 36 minuten:
Of bedoel je meer benamingen als hoogsensitief, overgevoelig, sterrenkind,zwever, hooggevoelig enz.

Ja, er bestaan verschillende gradaties in de gevoeligheid van mensen. Vaak komt dit door een andere hersenstructuur. Hoogsensitieven hebben bijv. een gevoeliger zenuwstelsel dan gemiddeld en is in het algemeen gevoeliger voor omgevingsenergie. Dit zijn dus echt hooggevoelige mensen. Zo iemand is ook gevoelig voor verdriet van anderen, voelt zich dan net zo overmand door emoties, neemt ook vaak meer geuren,smaken en geluiden waar, neemt veel subtiele nuances waar en kan erg ontroerd raken door bijv. muziek en kunst. Soms worden deze mensen gezien als bang, onzeker, verlegen of zwak persoon. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn,door hun gevoeligheid hebben ze het nodig hun grenzen eerder aan te geven. Ze voelen zich vaak anders en kunnen onterecht het gevoel hebben dat er iets aan hem/haar mankeert. Overigens bestaan er naast de stereotype introverte hooggevoelige mensen ook nog extraverte hooggevoeligetypes.Bovendien kunnen hiertussen grote verschillen zijn in karaktereigenschappen,
interesses etc.
Het is belangrijk te weten dat hooggevoeligheid een eigenschap is, geen ziekte!Geschat wordt dat 15-20% v.d. mensen hooggevoelig is. Ook in de dierenwereld lijkt een vergelijkbaar percentage v.d. individuen hooggevoelig te zijn. Deze dieren zouden door juist deze eigenschap gevaar eerder bemerken en daardoor bijdragen tot het behoud van de soort.

Toegevoegd na 6 uur:
Als je gevoelig bent, trek je je het erg aan, je huilt, je voelt je beroerd en het heeft veel impact op je dagelijkse routine.Je weet gewoon dat je gevoelig bent, want anderen hebben hier niet zo`n moeite mee.
Als je overgevoelig bent, dan leef je zelfs enorm mee met het verdriet van anderen, alsof het jezelf betreft. Je voelt je echt ziek en kunt zelfs depressief raken. Je kunt bijv. niet eens een begrafenis van een bekende meeemaken, laat staan een geliefde. Je weet dat je dan instort en voorlopig ziek thuis moet blijven. Je weet dit doordat je het maar één keer hoeft te ervaren.
amc
13 jaar geleden
Je hebt het kruidje roer me niet voor een snel geirriteerd persoon, een zure pruim wijst zich ook vanzelf, of je bent een eitje, een goudhaantje een kip zonder kop enz. volgens mij geven deze benamingen allemaal een mate van gevoeligheid van de persoon aan.

Maar misschien bedoel je dat niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker bestaan er verschillen in gevoeligheid bij mensen; het is mij niet helemaal duidelijk wat voor benamingen je zoekt. Er bestaan hoogsensitieve personen, maar ook mensen met een dikke plaat voor hun kop. En natuurlijk alles war daar tussenin zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ZEER gevoelig voor deze gevoelige redenatie. Daarom en sensitieve plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dank is groot :)
Dat wordt ook wel allergie genoemd. Dan ben je erg gevoelig voor bepaalde stoffen. Ik geef hier mee aan, dat het speciaal iets met de geest te maken heeft. Dat hoeft geen gradaties te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeelden van namen zijn al gegeven.

Vwb je aanvulling het volgende:
De aandoening 'gevoeligheid' is een symptoom van psychische of lichamelijke processen die eraan ten grondslag liggen.
De mate van hevigheid [gevoeligheid], dus hoe veel hinder (of plezier)de mens ervaart, bepaald de 'hoogte' van deze gevoeligheid. Het geeft ook aan dat dit zeer persoonlijk is en daarom moeilijk per geval een eenduidige benamingen te geven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA, ik ben heel gevoelig kan niet tegen drukke ruimten of grote mensen massa's of teveel informatie tegelijk. Ik moet het een voor een binnen krijgen. Ik herken ook snel de sfeer in een ruimte op een verjaardag weet ik gauw wie er ruzie hebben zodra ik de kamer binnen kom. ik ben ook gevoelig voor energieen van anderen en ik pik die op, voel me daarna minder maar kan het van me afzetten door te ontspannen. Spanning neem ik ook snel over. maar ik probeer zoveel mogelijk die mensen die onder hoge spanning staan te vermijden. Of Ik boze of depressieve mesnen ga ik ook uit de weg. Ik ben er achtergekomen dat ik een HSP ben!
HSP + Highly Sensitieve Person
Er zijn veel lotgenotenforums op internet en Als je Googled HSP krijg je veel info.
Ik denk dat je ook HSP ben koop een boekje over HSP en probeer daar om een goede manier mee om te gaan...