Wanneer kan je zelf zeggen dat je van je anorexia af bent?

Ik vraag af wanneer je kan zeggen dat je genezen bent van anorexia?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (7)

Als je normaal eet en jezelf mooi vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk: als je er zelf niet meer over nadenkt of je wel of niet nog anorexia hebt! Het is denk ik net als bij een verslaving, pas als je er niet altijd meer aan denkt wordt je beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan ervan genezen, maar het kan ook altijd blijven broeien op de achtergrond.

net als een alcoholist niet kan zeggen dat ie van de drank af is. drinkt deze weer, gaat dus 1 keer in de fout is ie gelijk weer voor de bijl en tig stappen terug. maar er zijn ook alcoholisten die de rest van hun leven niet meer in de fout gaan.

je kan het zeggen dat het op het moment, of al een hele lange tijd goed gaat. als iemand merkt dat de drang om colorieent te tellen of in het hoofd bij te houden helemaal weg is, je in de spiegel kan kijken en die rimpeltjes en rolletjes kan vastpakken zonder neg gevoel, je een patatje kan eten zonder de vraag hoe je de de calorieën gaat verbranden.

dus als je gewoon eet, normaal beweegt, niet sjoemelt hiermee, af en toe een keer kan zondigen met wat ongezonds, en je hier op geen enkele manier schuldig of rot bij voelt denk ik persoonlijk dat je kan zeggen dat je ervan genezen bent. maar wil dit ook zeggen dat anorexia niet nog een keer vat op je kan krijgen? dat denk ik niet.

enkel aankomen is echt niet per definitie genezen zijn.

het is lastig, een eetstoornis die zo diep geworteld zit, maar waarbij je wel de wetenschap hebt dat je altijd zal moeten eten om gezond te willen zijn of ervan wil genezen.

het is makkelijker om een biertje te laten staan omdat er wat ander is wat je kan drinken, en denk dat ook ieder weet hoe moeilijk dit is voor iemand met een alcoholverslaving met het risico dat er altijd een gevaar in blijft zitten. bij eten is het nog een slag moeilijker, want je MOET eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal waar,helaas.
Er is mij in het ziekenhuis al verteld dat het infeite niet te genezen is,het blijft altijd een deel van je.
Je kan altijd terugvallen.
Je moet het "leefbaar" maken.
Ik heb het momenteel heel moeilijk dit te accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan me zo ook niets bedenken wat tegenstrijdiger kan zijn dan dat Laurena. als ik zo over nadenken liggen er overal wel papiertjes van eten op de grond, op tv is er eten, in bladen staat eten, je moet 3 keer per dag eten, men praat over eten, je ziet mensen eten, je ruikt eten, men praat over gewicht of dat van een ander etc etc.
de confrontatie is bijna 24/7 en toch moet eten enkel eten zijn en niets meer of minder. misschien is de angst om terug te vallen het moeilijke van acceptatie? het borrelt misschien onder de oppervlakte, maar heb je verhalen hier gelezen, en weet dat je heel diep hebt gezeten.
een valkuil kan dus misschien ook een mega signaal zijn dat je je op gevaarlijk gebied begeeft als je zelf de regie weet terug hebt?
kan dit geen houvast zijn voor je (dit NOOIT meer!!!!)
of zit ik helemaal op het verkeerde spoor nu, en wordt ik veel te persoonlijk want dan moet je het gewoon aangeven hoor! veel sterkte meis, je hebt al machtig veel overwonnen en enorme bergen verzet door de strijd die je hebt geleverd, en heb hier echt enorm veel respect voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Volgens mij een heel raak verhaal.Ik heb zelf de neiging om eetstoornissen nogal fysiologisch te benaderen, ondanks mijn tamelijk ruime ervaring in de psychiatrie. Een benadering vanuit verslavingsperspectief spreekt me wel aan, juist omdat die een aantal, waaronder fysiologische als psychologische factoren combineert. @Laurena: 'regie' lijkt me zeker een sleutelbegrip. Je bent heel erg bezig om erachter te komen hoe je eetstoornis werkt. Dat is niet de oplossing maar het kan zeker meehelpen om er mee te leren omgaan. Dat respect deel ik met eucalypje maar ik vind het ook altijd leuk om met je te brainstormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zit ik het hier weer met jou eens te zijn Keesvi :)
dank je wel voor je reactie. zelf heb ik ADD en dat is ook 24/7 aanwezig. (huhum, afgelopen nacht de slaap overgeslagen, dus het is ;echt zo)
ADD.. tja, het 'is ik', het hoort bij me, ik ben niet alleen euca, maar ik ben euca 'met'. ik kom er niet van af, ik win het er niet van, dus dan maar 'samen' met ADD i.p.v tégen de ADD. omdat ik weet wat het is, en het heb leren aanvaarden dat het er is, en ermee heb leren omgaan (okay okay, ben er nog niet helemaal, maar die dikke struikelblokken en de grootste frustratie zijn weg) maakt dat ik niet meer zo heftig tegen die ADD (en dus mezelf) aan loop te trappen. het is er dus nog steeds, en ik merkt het ook nog steeds, maar het is veel minder problematisch. misschien werkt het in grote lijnen bij meer problemen op die manier vroeg ik me dus eigenlijk (indirect) af hierboven. maar het is idd een heel lang proces, en alles wat er eigenlijk veranderd is.... dat zit in mijn hoofd, hoe ik ermee omga. het is me gelukt zonder hulp, maar hoe kan je dit met hulp, of behulpzaam zijn naar anderen zoals Laurena in dit geval? of is dit niet mogelijk? wil hier niet de pseudo psych uithangen, maar heb (voor mezelf) een antwoord gevonden en denk dat het voor Laurena ook zo kan zijn, maar dank die zware strijd/het soortgelijke' gevecht' bij Laurena ook te herkennen, en dat vind ik moeilijk een heel rot voor haar. (en dit is dus weer het stukje HSP van mijn kant..... en zo kan ie wel weer euc!) :0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wordt er idd 24/7 mee geconfronteerd..
Een alcoholist kan alcohol vermijden,een drugsverslaafde kan bij drugs(dealers) uit de buurt blijven,als anorexia-patiënt kan je geen kant uit.
Je moet toch eten om te leven.
En hier op GV:ik heb notabene diverse PB's gekregen van mensen(sommige ook met vergevorderde Eetstoornissen)die tips willen van mij!
Hoe doe jij het?Welke truc's gebruik je? etc.
Ik denk dat ik op deze dingen voorlopig beter niet kan reageren want ik trek het me te erg aan,ik heb een hele slechte week achter de rug..:'(
Maar ik wil zo graag waarschuwen: doe het niet!Geen laxeermiddelen,niet overgeven!
Ik heb ook PB's gekregen van Pro-Ana's,1 van die meisjes is heel actief daarin en ze wilde weten of ik al lid was van zo'n clubje.Kennen jullie die site 's?Daar moedigen ze je zowat aan jezelf dood te hongeren.Zonodig.'Beter dood dan dik'.Sick..
Ik moest het weer ff kwijt.
Bedankt voor de bemoedigende reacties weer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WHAT???
Pro-Ana's moeten wat mij betreft zowiezo met spoed naar de psych!!!
Als je zelf al BEWUST zo'n instelling en doel hebt is dat al triest genoeg, maar dat die bullsh#t ook nog eens gepromoot wordt op/via het internet is dit voor mij niets minder dan poging tot moord met voorbedachte rade. er zou een hoge straf op moeten staan! helpt iemand zichzelf BEWUST naar de kl#te: spijtig maar niets aan te doen, maar trek een ander er NIET in mee!!!!! (zo, dit is mijn boodschap aan die Pro-Ana's) Als jij je andere vragen teveel aantrekt en hiervan van slag raakt en 'ingesneeuwd' dus niet kan reageren Laurena: alle begrip hiervoor van mijn kant. Je moet je koppie boven water zien te houden meis, dus als dit te veel is dan is het juist goed dat je hierin je grens aangeeft. Blijf dit doen want het is erg belangrijk. Met onwil heeft het helemaal niets te maken. Voor de mensen die met deze vraag zitten: Dit is GOEDEVRAAG. je kan anoniem (sst....ff off the record....desnoods met een ander account) je vraag hier stellen ;-) Laurena en alle anderen die in deze zware strijd zitten: heel veel sterkte gewenst, en vooral heel veel doorzettingsvermogen natuurlijk.
Omdat anorexia geen ziekte is die door een infectie of iets dergelijks veroorzaakt wordt is dat heel moeilijk te zeggen. Ook volwassenen kunnen aan eetstoornissen lijden en er aan komen te overlijden. Zoals veel aandoeningen met een psychische oorzaak of als belangrijke factor gaat het er meer of minder om hoe je ermee hebt leren omgaan. Als jij het ooit in je bol haalt om te gaan lijnen, zeker op de verkeerde manier, dan loop je gewoon grotere risico's dan iemand die niet bekend is met een eetstoornis. Als je er een periode voor kiest om ongezond te eten loop je evengoed dat risico. Anorexia en andere eetstoornissen zijn complex en worden veroorzaakt door een combinatie van een aantal factoren. Als je die doorhebt ben je in staat om er rekening mee te houden, je tegen negatieve invloeden te wapenen. Natuurlijk, het zou mooi zijn om er definitief een punt achter te kunnen zetten maar dat werkt niet altijd zo, domweg omdat jij bent wie je bent. Maar als je er in slaagt om niet meer obsessief met voeding om te gaan en zit je lekker in je vel dan ben je zeker op de goede weg. Dat mag je best genezing noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 maar.... vraag me ook hier weer hetzelfde af. als je (ECHT) vrij bent van anorexia (in al zijn aspecten dus vooral mentaal er los van bent) zal je dan nog zo snel in je bol halen om te gaan lijnen? andere meiden trappen steeds op nieuw in deze slopende val en raken de grip kwijt, maar iemand die hier heeft gestaan, en weet welke strijd hetom het hoofd boven water te houden, zal deze juist minder snel in de val lopen of juist weer niet? (wat denk jij Keesvi?) je blijft wie je bent, dus met de aanleg voor een eetstoornis, dat zeker. en zonder die ervaring kwetsbaar, maar eenmaal ervaren ken je de valkuilen en weet je waar je hebt gestaan. of zal het zo zijn dat het net zo sluipend gaat als de 'eerste keer' en de ervaring om welke reden dan ook naar de achtergrond verdwijnt? soms komen meiden aan en zijn ze 'genezen' maar als er bij het aankomen een vreselijk rotgevoel zit (puur dwang/angst voor de dood om aan te komen bv) en zich schuldig en ellendig voelen over het aankomen, dan dan het gewicht en het eten zelf nog zo prachtig zijn, maar van genezen is er geen enkele sprake. het kán een grote stap zijn in het genezingsproces, de 'regie' zelf weer in handen krijgen, maar in het 'koppie' moet dit ook het geval zijn of in ieder geval een aanzet kunnen geven tot herstel/genezing. oef, ik weet het niet. pittig hoor...
Kort gezegd: Wanneer je geen "eetstoornisgedachten" meer hebt en hier ook niet naar verlangt. (Al kunnen deze natuurlijk af en toe nog best de kop op steken, maar als je sterk genoeg bent om er niet naar te luisteren/er niets mee te doen ben je genezen).

Maar.... dat is mijn mening, want het verschilt per patiënt wat zij/hij als genezen beschouwd en wanneer zij/hij tevreden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je niet meer obsessief calorieën telt op elk moment van de dag.
Wanneer je niet meer denkt aan je gewicht als je gaat slapen en als je wakker wordt.
Wanneer je niet meer op zoek gaat naar een onbereikbaar schoonheidsideaal.
Wanneer je jezelf mooi vindt met een paar extra kilo’s.
Wanneer je niet meer bang bent om aan een feestje deel te nemen waar eten geserveerd wordt.
Wanneer je terug een normaal zelfbeeld, zelfvertrouwen en kracht hebt om te vechten tegen het steeds terugkerende gevaar van hervallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij vind dat je niet meer op een gestoorde manier met eten/gewicht/zelfbeeld en alle andere aspecten van anorexia bezig bent.
Kan jij eten wat je wil zonder er bij na te denken of het te veel/weinig/gezond etc is? Uberhaupt zonder gedachten erbij?
Eet je vrij of elke dag vaste hoeveelheden?
Durf en mag je van jezelf alles weer eten of heb je ook 'verboden voedsel'?
Heb je geen problemen meer met je gewicht?
Hecht je weinig waarde aan je gewicht en uiterlijk?

Ik denk dat dit belangrijke delen zijn van het genezingsproces van anorexia. Als jij op de meeste vragen ja kan antwoorden, denk ik dat je kan zeggen dat je beter bent.
Het verschilt trouwens per persoon wat die gene verstaat onder het genezen van anorexia.
Ik zelf vind dat ik ook beter ben, omdat ik op een normale manier met eten/gewicht/zelfbeeld omga.