Hoe kom ik van mijn onzekerheid af?

Ik ben een meisje van 20 jaar. Laatste paar maanden ben ik heel er onzeker geworden. Ik ben gestopt met school , kan al heel lang geen werk vinden. Ik doe al maanden heel de dag niks. Ik word er gek van!! Sinds een tijd lukt niks meer.

Als ik vacatures zie waar je een mbo diploma voor moet hebben denk ik bijv dat ik niet slim genoeg ben. Ook ben ik onzeker over mij zelf.

Ik ben me op gaan geven voor een wedstrijd voor modellen samen met een vriendin. We zijn samen door de eerste ronde. Eigenlijk deed ik het meer voor de grap. Nu zit ik heel erg te twijfelen om erheen te gaan. Ik denk dat ik er nu niet tegen zou kunnen door me onzekerheid. Wel vind ik het al leuk dat ik in iedergeval door de eerste ronde heen ben!

Ook heb ik nog nooit echt een vriend gehad, wat ik heel graag zou willen. Om het met iemand leuk te hebben, kunnen lachen. Iemand die je begrijpt.

Niemand weet eigenlijk hoe ik me eigen voel. Onzeker, ongelukkig, heel erg verveeld en niet wetend wat ik kan en moet doen. Ik vind het jammer dat dat nooit word gevraagd, maar alleen commentaar word gegeven op het feit dat ik geen werk heb(wat ik echt niet kan vinden! Een instantie helpt mij bij het zoeken en solliciteren).
Hoe word ik minder onzeker? En tegen commentaar van anderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, dat was wel je grootste fout. Terug naar school! Misschien heb je gewoon last van faalangst en daar is wat tegen te doen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Zorg dat je bezig blijft, liefst terug naar school, of vrijwilligerswerk gaan doen.

Antwoorden (2)

Als je af en toe onzeker bent en dat accepteert, houd je niet krampachtig meer vast aan hoe het zou moeten zijn. Dat geeft ontspanning en met die ontspanning verdwijnt als het ware een groot deel van de onzekerheid.
Er zijn twee inzichten die je daarbij kunnen helpen:
Het is volkomen normaal af en toe onzeker te zijn.
Echt, ik ken niemand die altijd zeker is van zichzelf. Ook mensen met veel zelfvertrouwen hebben wel eens last van onzekerheid. Niemand vindt het leuk om de kans te lopen te falen of uitgelachen te worden. Ook al is dat onwaarschijnlijk, de kans erop geeft je onzekerheid.
De meeste mensen voelen zich zeker op het gebied waar ze ervaring in hebben en waarvan ze denken goed in te zijn. Dezelfde mensen kunnen tegelijkertijd onzeker zijn op een ander gebied. Een directeur van een groot bedrijf kan erg zeker overkomen in de vergaderruimte, maar als er op een feestje gedanst moet worden, voelt hij zijn zelfvertrouwen wegebben.
Dus zelfvertrouwen is afhankelijk van de situatie. Onzekerheid wordt erger als je gelooft dat het niet normaal of acceptabel is. Als je denkt dat je de enige bent en de anderen wel zelfvertrouwen hebben. Geloof me, dat is niet het geval. Veel mensen kunnen het goed verbergen, maar iedereen is wel onzeker over iets. Is het niet het uiterlijk, dan wel het vermogen goed te kunnen dansen, goed genoeg te zijn als partner, carrière te kunnen maken of slim genoeg te zijn.
Het is volkomen normaal af en toe onzeker te zijn. En dat toe te durven geven is juist een blijk van zelfvertrouwen.
Zelfvertrouwen en zelfacceptatie zijn niet te scheiden.
Stel dat je eigenlijk vindt dat je niet goed genoeg bent, niet slim genoeg of niet aantrekkelijk genoeg. Hoe wil je dan ooit zelfvertrouwen krijgen?
Jezelf accepteren zoals je bent, is de sleutel naar authenticiteit. Authenticiteit betekent dat je bewust bent van je unieke persoonlijkheid en daar dichtbij blijft. Je unieke persoonlijkheid, met al je goede, maar ook je minder goede eigenschappen. Het betekent dat je jezelf blijft en je niet anders probeert voor te doen. En waarom zou je? Wat is er mis met je? Zijn er mensen die slimmer, extroverter of meer getalenteerd zijn dan jij? Waarschijnlijk wel. Zijn er mensen die dommer, introverter of minder getalenteerd zijn? Zeker weten!

In de link meer informatie over onzekerheid en de tip voor een goed boek wat je kan helpen, lukt ook dit niet, zoek dan hulp van een psycholoog.
Je hebt de eerste stap gezet, je ziet het in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, geweldig antwoord, een +.
Helaas ken ik wel mensen, die altijd zeker zijn van zichzelf, onuitstaanbaar, die staan ook niet open voor enige andere visie, wat zij zien als de waarheid is de enige waarheid. Er valt niet te praten met die mensen.
Ik hoop dat dit voor de vraagstelster een klein duwtje is om haar onzekerheid te accepteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Wendy en hanswolther, iedereen heeft zijn eigen onzekerheden, of dat nu op gebied van spreken, dansen, sporten, of afstuderen is, er is bij iedereen wel zo'n plekje te vinden. Maar er zijn mensen, bijv op het werk, waar je dat nooit bij ontdekt, omdat je er niet dicht genoeg bij staat, je leert ze nooit helemaal kennen.
Ik denk dat het op de eerste plaats goed is om weer wat activiteiten te zoeken.
Het is voor (vrijwel) niemand goed om de hele dag niks te doen. Dan heb je ook teveel tijd om na te denken en door al dit nadenken, jezelf nog onzekerder te maken.
Bovendien heb je dan ook niet echt iets om trots op te zijn of een voldaan gevoel over te hebben aan het eind van de dag.
Je schrijft dat je geen werk kunt vinden, maar er is wel heel veel leuk vrijwilligerswerk te doen. Ok, het is dan wel niet een betaalde baan, maar je komt wel onder de mensen, voelt je nuttig en hebt aan het eind van de dag iets om je trots over te voelen. Er is vrijwilligerswerk in allerlei vormen. De mensen voor wie je werkt zijn je vaak ook heel dankbaar, dit is weer goed voor je gevoel van eigenwaarde!
Verder zou je ook eens met je huisarts of een maatschappelijk werker hierover kunnen praten. Misschien wordt er bij jou in de buurt wel een cursus of training aangeboden waar je kunt leren om wat steviger in je schoenen te staan en jezelf te leren waarderen.
Blijf in ieder geval niet thuis zitten, naar mijn idee wordt je probleem hier alleen maar groter van. Ook werkloze mensen kunnen een nuttige dagbesteding voor zichzelf creëren!
Succes