Waarom heelt een wond sneller wanneer er geen pleister op de wond zit?

Bij grotere wonden en open wonden is het vaak nodig dat er verband op de wond zit. Maar ik merk bij kleinere wondjes dat de wond sneller heelt wanneer er geen pleister op de wond zit, wanneer je een pleister lang op de wond laat zitten blijft hij wat week. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

om een wond te laten helen moet het dicht kunnen groeien, schoon en droog zijn.
bij kleine wondjes hoef je geen pleister te dragen voor genezing, wel om te voorkomen dat je het weer open stoot of dat er vuil in komt.

een pleister voorkomt dat de huid kan ademen en houdt vocht vast (doe maar eens een paar minuten een handschoentje aan wat je bij de benzinepomp kan pakken, en kijk hoeveel vocht je verliest) hierdoor word het plekje waar de pleister zit week.

de huid houd beschermd tegen infecties. bij een grote wond zal het dus moeten worden afgedekt. op of onder het verbandmateriaal kan meteen een medicijn worden aangebracht. hier zal het dan ook gaan om wondvocht wat van de wond afkomt (dit verdampt niet zoals in het bovenste voorbeeld) waardoor de wond niet schoon blijft.
regelmatig verschonen van het verband is dus belangrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De pleister houdt vocht vast en houdt dus ook de wond een beetje vochtig.

Het beste is om zodra een wond dicht is, of door een korstje of een hechting, de wond 'aan de lucht' verder te laten genezen.

Na het douchen de wond heel voorzichtig droogdeppen en even voorzichtig blijven zolang de korst nog vochtig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij grote open wonden moet het bloeden gestopt worden en infectie tegen gegaan.
Zodra een wond dicht is geneest hij inderdaad sneller als er niet opzit.
Pas wel op dat als een wond net dicht is en je doet er niets op en je kleren komen er tegen de wond weer open kan gaan of er een infectie kan komen daardoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht. Er komt lucht bij de wond waardoor hij droger wordt.

Zelf open wonden kan je met regelmaat aan de lucht laten drogen. Dit is alleen maar goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genezing aan de open lucht gaat sneller. Een pleister verweekt de huid vaak, ook doordat het nat wordt als je je wast. De huid komt er dan ook helemaal bleek onder de pleister uit, net of de huid minder doorbloed is. Groter schaafwonden plak je ook niet af. De kunst is om er een kortst op te krijgen wat de beste natuurlijke pleister is. Een pleister doe ik er vaker op om de wondranden naar elkaar toe te trekken nadat het even gebloed heeft en de wond daardoor schoongespoeld is. Daarna haal ik de pleister zo snel mogelijk weg.