mijn ex betaald maar de helft van de kinderalimentatie,en zegt dat ie de schuldsanering in gaat als ik de rest op eis.Kan dat?

Als zijn huis verkocht zou zijn moest ie het volledige bedrag gaan betalen.Hij heeft het huis met verlies verkocht en heeft schulden dus betaald ie het niet.Als ik zeg dat het wel de uitspraak was van de rechter zegt ie dat ie de schuldsanering in gaat en dan krijg ik niks.Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Van een kale kip kun je geen veren plukken, dus als iemand in de WNSP zit en een minimuminkomen of uitkering heeft, kan hij tijdelijk de verplichting tot alimentatiebetaling opschorten.
Na de schuldsanering gaat deze echter wel weer in ; het is een tijdelijke kwijtschelding.

Bij een hoog inkomen echter, moet er vaak ook nog wel degelijk alimentatie betaald worden. Dit bepaalt de rechter, na een verzoek hiertoe (nihilstelling) van je ex.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je staat in je recht! Maar hoe behulpzaam is iemand die je wilt laten betalen en zegt het niet te hebben?

Mijn advies is te proberen toch een goede verstandhouding aan te houden, daarmee bereik je het meeste. Als je ex verantwoordelijk genoeg is dan zal hij wel over de brug komen. Spreek hem aan op zijn verantwoordelijkheden, het is tenslotte ook de ouder van jullie kind/kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het eisen vooral als hij daarmee dreigt laat hen eerst maar bewijzen dat hij de schuldhulpverlening in gaat. Jij kan ook dreigen rechter heeft besloten denk dat zijn huidige vrouw het overigens niet leuk vind als ze niks meer kan doen want ze gaan dan samen de schuldhulpverlening in.

Ziet hij de kinderen nog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok das wel goed. Mijn zoon ziet zijn vader nooit laatst gezien toen hij 6 weken oud was. Nu 4 hij heeft hele lieve ooms en opa maar een man in een kind zijn leven is juist heel goed. Ik krijg helemaal niks. En vind dat wel best hij heeft zo ook nergens recht op. Ik zou echt gaan praten en anders naar je advocaat gaan. Advies in winnen is niet slecht
De rechter zal - ook als je ex de schuldsanering in zou gaan - moeten beslissen wat zijn draagkracht is, en hoeveel hij zal moeten betalen. Wanneer de rechter vaststelt dat hij geen alimentatie kán betalen, zul jij inderdaad voor de duur van het WSNP-traject geen alimentatie ontvangen, ook als een eerdere uitspraak iets anders zei.

Maar ook bij het vaststellen van de hoogte van de alimentatie kijkt de rechter naar de draagkracht. Tenminste: als je ex zegt niet te kunnen betalen, schulden heeft en er een uitspraak ligt, dan neem ik aan dat dit al aan de orde is geweest. Dat samen met het feit dat je zegt dat hij een goed inkomen heeft én een partner met een inkomen, vraag ik mij af of hij zomaar de WSNP in kan. Je gaat niet zomaar 'even' de schuldsanering in omdat je dit graag wilt: de rechter bepaalt of je daarvoor in aanmerking komt, en de toelating is streng. Als je schulden hebt die je niet kunt afbetalen zonder grote problemen te krijgen, en de gewone schuldhulpverlening er niet uitkomt met je schuldeisers, kan je instantie voor schuldhulpverlening (dat moet een gecertificeerde instantie zijn) hier een aanvraag voor doen. Dat is niet een traject dat je zelf in gang kunt zetten omdat je geen alimentatie wilt betalen, als dat is wat je ex suggereert tenminste. Als hij überhaupt nog geen traject voor gewone schuldhulpverlening heeft geprobeerd, is WSNP nog helemaal geen optie, dan moet hij het eerst via de normale weg proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer iemand de schuldsanering ingaat, zal de rechter eerst de alimentatie op nul stellen (nihilstelling), de alimentatieplicht zal echter blijven bestaan. Deze nihilstelling is geldig zolang het traject loopt en dit is 3 jaar. Er kan echter door de rechter ook rekening worden gehouden met de alimentatieverplichting. Onder bepaalde omstandigheden wordt de nihilstelling niet toegewezen, ook al zou de man hierdoor onder het minimum bestaansniveau komen. Als de rechter vindt dat een nihilstelling in het nadeeel an de kinderen werkt bijv.
Voor voorbeelden kijk eens op deze site;
http://www.alimentatiewijzer.nl/alimentatieverplichting-schuldsanering.html

Ik denk dat hij zich wel bedenkt alvorens hij zich aanmeldt.
In een eerdere reactie las ik dat jij reageerde met het feit dat hij een goed inkomen heeft en zij ook werkt. Zo snel kom je niet in de schuldsanering. Dan moeten de schulden ver boven het hoofd zijn gegroeid. Als hij met haar getrouwd is zonder huwelijksvoorwaarden, zal haar inkomen ook mee tellen. Ik denk dan ook dat het een loos dreigement van zijn kant is en hij zich nog wel bedenkt eer hij eraan begint. Maar ik kan natuurlijk niet zien in hoeverre hij schulden heeft!In elk geval kan hij er slechts 3 jaar onderuit komen en daarna zal hij gewoon weer het volle bedrag moeten betalen zolang zijn kinderen nog alimentatie nodig hebben.
amc