Is dit kans op hersenschudding?

Hallo,
Ik heb net mijn hoofd keihard tegen een tafel gestoten. Ik voel nu soms kleine steekjes daar en ben een beetje misselijk maar ik ben bang dat dit iets heel ergs is zoals een hersenschudding of misschien zelfs wel een hersenbloeding? Ik kan niet stoppen met erover te piekeren :(

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik voel me ook draaierig

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je niet buiten bewustzijn bent geweest, spreken we niet van een hersenschudding. Ik ga er vanuit dat je het hier wel gemeld zou hebben als er sprake was van bewustzijnsverlies, dus in dat geval is er geen sprake van een hersenschudding. Maar ook zonder hersenschudding kun je natuurlijk best even een beetje van slag zijn en hoofdpijn hebben na een harde val of stoot. Het klinkt echter vooral alsof je met name heel bang bent om iets ernstigs te hebben, en dan ga je vanzelf meer letten op alles wat je voelt. Doe het gewoon een beetje rustig aan, neem eventueel wat paracetamol en zorg dat je voldoende drinkt. Vanavond heb je een bult op je hoofd en die kan erg gevoelig zijn, maar ernstig is dat niet. Een hersenbloeding door het stoten van je hoofd is vrij onwaarschijnlijk. Het overgrote deel van de hersenbloedingen is niet traumatisch maar treedt min of meer spontaan op bij personen boven de 65 jaar die behoren tot een risicogroep. En omdat veel mensen het verschil niet weten tussen een herseninfarct en een hersenbloeding, worden heel vaak gezegd dat iemand een hersenbloeding heeft gehad, terwijl het eigenlijk een infarct was. Zo'n 90% van de CVA's betreft infarcten, dus het kan goed zijn dat je indruk van hoe vaak hersenbloedingen voorkomen, al niet klopt. En van de daadwerkelijke hersenbloedingen is het overgrote deel dus niet traumatisch. Het feit dat je deze vraag stelt en je zorgen maakt toont aan dat je in elk geval geen acute bloeding hebt. Een subacute bloeding na een relatief klein trauma (hoe hard je je ook stoot, het is nog altijd relatief klein als je vergelijkt met hoogenergetische trauma's als auto-ongevallen met grote snelheid) komt vooral voor bij ouderen en bij mensen die al een zwakke plek in hun vaten hebben. Ik kan je natuurlijk niet zeggen dat jij zeker weten geen hersenbloeding hebt, maar de kans is al met al zeer klein. Mocht je echter uitvalsverschijnselen krijgen aan één kant van je lichaam, andere neurologische afwijkingen krijgen of je ernstige zorgen blijven maken, neem dan contact op met een arts. Maar probeer voor nu jezelf wat af te leiden, want als je teveel gaat letten op wat er in je lichaam gebeurt, kun je gaan hyperventileren en dan krijg je vanzelf verschijnselen die lijken op neurologische uitval.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100