Ik ben erg stil en verlegen en daardoor vinden mensen mij saai. Wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (15)

gewoon jezelf blijven, die mensen die jou saai vinden hebben geen respect voor jou.
waarom zou jij moeten veranderen, laat hun maar veranderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de anderen dan maar moeten veranderen vind ik wel een beetje krom geredeneerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je bent hoe je bent
waarom moet hij veranderen dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij hoeft hij niet te veranderen. ik snap gewoon niet waarom anderen om hem heen dat dan ineens wel moeten volgens jou.
Beter stil en verlegen,en weten wat je zegt.
Kakelen als een kip zonder kop kan iedereen.
Maar misschien heb jij bepaalde onderwerpen die jou interesseren,en dat je dan wel wat los komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een toevoeging op bovenstaande antwoorden. Die andere mensen hebben het naar hun zin, jij niet, dus moet jíj veranderen. Het beste advies is misschien juist; wees níet jezelf. Veel mensen zien 'jezelf zijn' als een excuus om niets aan hun situatie te veranderen en hun problemen niet aan te pakken.

Verlegenheid heeft met angst te maken, en heeft niets met 'jezelf zijn' te maken. Probeer te kijken waar het probleem precies zit en schrijf een actieplan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leven niet laten leiden (lijden) door het beeld wat mensen over jouw hebben.
Elke persoon vindt altijd wel iets wat hem niet bevalt bij een ander. Het zegt eerder wat over die ander dan over jou.

Dus anderen vinden dat je stil en verlegen bent. Die anderen willen zo dus niet gezien worden. So what, die ander is die ander maar, jij bent jezelf.

Leef je eigen leven, die zal het beste bij je passen. En hoe je die wilt leven, dat is een zoektocht en zal je op meerdere momenten in je leven gaan aanpassen.
Veel plezier... met jezelf en het leven wat jij leidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit je schulp kruipen! Een assertiviteitstraining doet wonderen! Hier leer je de waarde van jezelf kennen, want echt die heb je. Jij doet ertoe, jij bent jij en jij bent uniek. Leer van jezelf houden, jezelf als goed te zien, krijg zelfbewustzijn. Ik weet niet hoe oud je bent, maar er zijn ook scholen die assertiviteitstraining geven. Informeer eens bij je school, of buurtcentrum, zelfs huisartsen zijn wel op de hoogte. Doe het en het helpt je zo goed om voor jezelf op te komen.
amc
13 jaar geleden
Ik sluit me volkomen bij de vorige spreker aan, ik heb zelf ook dat probleem gehad, vroeger op school niet hardop durven praten in de klas bijv. lezen of zingen, nooit les gehad in het vrij spreken in het openbaar, spreekbeurten hadden we toen nog niet, verschrikkelijk vond ik het, en later ook, ik was altijd heel stil en verlegen, tot ik een beroep kreeg waar veel mensen bij betrokken waren, bijv. openbaar vervoer, waar veel mensen bij je komen met hun kleine en grote problemen, reisproblemen, en die probeer je dan zo goed mogelijk te beantwoorden, en dan de reactie van de mensen zien, dat ze blij en opgelucht bij je weggaan, hun probleem heb opgelost, dus iemand blij gemaakt, doordat je kennis van zaken hebt, dus product kennis, dat is heel belangrijk, dus ga iets vertellen wat je interesseert, wat je leuk vind, waar je hart vol van is daar stroomt je mond van over, en je zult zien dan vinden mensen je niet meer saai of vervelend, blijf jezelf en haal het beste in jezelf naar boven, jij bent iemand met hart en ziel, een mens durf het aan, vroeger durfde ik niet te praten, ik heb op latere leeftijd een ernstige keel kwaal gehad zodat ik helemaal geen stem meer had, ik ben daarvan helemaal genezen en spreek nu dagelijks in het openbaar en geef lezingen, maar wel over onderwerpen waar ik veel vanaf weet en die mij maar ook andere mensen interesseren, dus product kennis dat is heel belangrijk, iets dat je leuk vind, je hobby, praat daar over,
de moed niet opgeven maar gewoon doorzetten iets zinnigs doorgeven aan de mensen, en je zult zien dat het goed met je gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verlegenheid is voor jezelf vast erg vervelend maar ik denk dat anderen je er zeker niet saai om vinden maar juist boeiend. Toch kunnen ze er niks mee want aandacht brengt je juist tot die geslotenheid. Als je er wat aan zou willen doen zul je echt zelf uit je schulp moeten komen.
Maar of dat dan aan te raden is? Hangt er ook vanaf in welke mate je verlegen bent. Ieder mens is in (met)bepaalde situaties wel wat verlegen. Misschien zou je dat met een arts op een rij kunnen proberen te krijgen. Als het je echt een probleem is dan is het mogelijk goed er wat aan te gaan doen. Er zijn vast wel boeken met tips over geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
e moet eerst weten of de mensen je echt saai vinden, of dat je denkt dat de mensen je saai vinden.
Dat is al een heel verschil. En je hoeft geen briljante gesprekken te verzinnen, gewoon echt oprecht vragen hoe het met iemand is, en onthouden wat hij/zij zegt en daar later op terugkomen. bv vragen hoe het rijexamen is afgelopen, of de verbouwing of de verkoudheid over is.
Dan leer je vanzelf hoe je zelf antwoorden kunt geven op vragen zonder gelijk verlegen te worden
anneliez
13 jaar geleden
Wat kan jou dat toch schele wat andere mensen van je vinden joh

Het leven is maar een ogenblik,een schaduw,een zucht

om zulke dingen moet je je niet druk maken

Geniet van het leven in vrijheid,en vestig op prinsen geen vertrouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wel wilt praten maar geen onderwerpen weet of weet wat je moet zeggen kun je een paar leuke en interessante vragen op deze site opzoeken en begin een discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk ben ik het sterk eens met Robertus en Anneliez hun antwoord.

Veel mensen hier antwoorden dat je gewoon jezelf moet zijn ook al is dat iemand die stil en verlegen is. In theorie is dat zo. Maar ik begrijp uit de vraag dat Maa het als vervelend ervaart. Hierin zit de schakel dat de oplossing niet is jezelf zijn en gewoon niks doen. Want daarmee gaat het probleem niet weg. Er is voor Maa daarom denk ik maar 1 oplossing: er iets aan doen.

De vraag is Wat dan?
Persoonlijk vind ik een assertiviteitstraining een goede optie, je hebt hier speciale groepen voor, voor kinderen in jouw leeftijdscategorie. Ook zou je individueel zo'n training kunnen volgen (1 op 1).
Je zou ook kunnen kiezen voor weerbaarheidstraining zoals zelfverdediging cursus voor meisjes (weet niet of Maa een meisje of jongen is). Dat je op een vechtsport gaat als karate, etc. Hier leer je meer uit je schulp te komen en op te komen voor jezelf. Dit zal doorwerken in je gedrag.
Je zou bijvoorbeeld ook een bijbaantje kunnen nemen waar je veel met mensen te maken hebt, bijvoorbeeld in een winkel of in een callcenter. Hierdoor wordt het gewoon en automatisch dat je met mensen praat.
Verder zijn er veel zelfhulpboeken op dit vlak, ook voor pubers. Ook als je googled komen er veel mogelijke oefeningen waardoor je je kan aanleren assertiever te zijn.

Zoek de oorzaak, waarom ben je stil en verlegen? Ben je bang dat als je iets zegt dat anderen dat stom vinden? Weet je gewoon niks te zeggen? Als je de oorzaak weet kan je ook het gevolg (stil en verlegen zijn) aanpakken.
Analyseer het, pluis het uit elkaar. Vaak als je de oorzaak te pakken hebt kan je ook wel zelf oplossingen bedenken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou haast in een cliche vervallen dat oh zo waar is... ik zeg het toch maar: Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... En: stille wateren hebben diepe gronden... Ik durf te wedden dat ALS jij wat zegt dat meteen raak is en heel waardevol :). Zit er niet al te veel over in hoor:)

Misschien moet je een andere vriend of vriendin zoeken en met veel gezamenlijke interessen die je met je handen doet. Zo heb ik een vriendin waar ik eigenlijk soms heel weinig mee praat... ik kom bij haar voor de gezelligheid maar we doen ons eigen ding... Gewoon een fijn gevoel om bij elkaar te zijn. En als we wat willen zeggen doen we dat en zo niet dan is het ook goed.

Ik ben zelf ook meestal heel stil... Niet verlegen of zo, behalve als ik iemand net ken... Maar t is maar net bij wie ik samen ben hoe ik me voel... Als ik me te vaal ongemakkelijk voel bij iemand dan loopt het gewoon niet lekker en dan kan ik beter stoppen of die persoon minder frequent zien...

Laatste tijd heb ik in een oor mijn telefoontje van mijn mp4 speler en met het andere oor luister ik naar degene met wie ik samen ben... Zo heb ik wat achtergrondmuziek, maar kan ik de ander toch goed verstaan en hem/haar aandacht schenken, en de muziek doet me wat meer op mijn gemak voelen...

Je kunt thuis ook een lijstje maken met vragen die je zou kunnen stellen aan mensen... Maak er open vragen van...verder kan ik zo even niet bedenken... ja ik ga vaak iets doen met iemand... zoals een film kijken of wandelen of badmintonnen in het park, of andere dingen waar je samen interessen in hebt keertje samen koken is natuurlijk ook leuk bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trekken die mensen volle zalen?
Staan hun op de voorpagina van de krant?
Zijn hun wel zo geweldig?
Waarschijnlijk niet,en dat hun meelopers zijn dat is pas erg saai. Mensen die zichzelf geweldig vinden acteren maar en ze zijn fout en jij verdiend veel beter, want verlegen zijn is de mooiste eigenschap die je maar kunt bezitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de horeca gaan werken!
Dan moet je wel tegen mensen praten, meepraten met vage gesprekken, enthousiast doen..
Als je dat een tijd tijdens je werk moet, ga je dit vanzelf ook doen in het dagelijks leven..
Probeer het maar, bij mij heeft het gewerkt! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen zoeken die bij je passen;
kwebbelaars bijv..die vinden het fijn als een ander kan luisteren en jullie vullen elkaar dan een beetje aan..
of een cursus flirten volgen, dan leer je allerhand e sociale vardigheden aan die kje iook buiten het lirten kan gebruiken..op een hobby clubje ggan?
wees creatief in het bedenken van oplossing ; )