Waarom zijn Nederlanders "zuinige slikkers?"

in het recente blad Apotheek en Gezondheid staat dat
wij in 2007 voor 336 euro per jaar gemiddeld medicijnen slikken/gebruiken.
Duitsers voor 427 euro en de
Fransen voor 506 euro.
waarom slikken wij 'zo zuinig'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wij zijn lekker veel buiten, vaak wonen wij in een kleinschalig gebied en is alles al snel op fietsafstand. Ik denk dat vele werkende Nederlanders een gezondere levenshouding ( gezond verstand ook? We luisteren en respecteren ons lichaam?) hebben en lekker in hun vel zitten. Ik zeg dit met Amerika in gedachte, waar ik vroeger heb gewoond. Daar was ziek melden not done, je slikt een heftige medicijnenkuur en dan is het gaan met die banaan. Als je uitziekt ben je gelijk een watje. Part time weken als ouders zijnde wordt ook niet echt gewaardeerd door de werkgever. het is alles of niets in die 24 uursmaatschappij. Ik denk dat het een mentaliteitskwestie is, en dat het in boven genoemde landen ook het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat wij zo zuinig zijn.........

daar staan we toch om bekend, dus helemaal niet gek dat het hierbij ook is
amigo
13 jaar geleden
Ik denk dat wij vrij sceptisch zijn ten aanzien van claims van fabrikanten en niet zo gauw denken dat er voor elke kwaal wel een pil is.
Het zal toch wel weer met onze Calvinistische volksaard te maken hebben, andere verschillen zie ik niet zo een, twee, drie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een combinatie van enerzijds niet zo gericht zijn op een huisarts en daarnaast het zuinig zijn van de huisarts zelf om ernaar te streven om het lichaam zelf te laten werken om gezond te worden als dit met de betreffende aandoening kan. Van Fransen is inderdaad bekend dat ze makkelijker aan medicijnen komen via de huisarts. Het ontbreekt daardoor ook soms aan het zelfgenezend vermogen omdat het via kunstmiddelen gaat waardoor de genezing sneller loopt en de baas zijn werknemer sneller terug heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisartsen in Nederland schrijven niet snel medicijnen voor. Patiënten willen graag medicijnen vanwege de gedachte ziek-dokter-medicijn-beter. Helaas werkt het niet zo. Bij verkoudheden, keelpijn, hoest en snotneuzen geven Nederlandse artsen geen antibiotica. Buitenlandse (Zuid-Europese) artsen doen dat veel vaker om zo aan de wens van de patiënt tegemoet te komen. Anitibiotica helpen echter niet tegen virusinfecties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hier gelukkig nog het idee leeft dat de meeste kwalen wel overgaan zonder medicijnen.

Mijn vader zei altijd: als het vanzelf gekomen is zal het ook wel vanzelf weer weg gaan.
Helemaal klopt dat natuurlijk niet.

Ik zie de trend wel veranderen trouwens.
Tegenwoordig wordt er ook in Nederland vaker iets voorgeschreven, zelfs hele kleine kinderen krijgen al tamelijk snel anti-biotica.
Ik vind dat zorgelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het in alle gevallen om "voorgeschreven" medicijnen? In sommige landen kun je bij apotheek of drogist vrij medicijnen kopen, die je hier slechts op recept krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral omdat we in Nederland iets meer een broertje dood hebben aan zinloos medisch handelen dan in een aantal andere landen. Het lichaam is zelf ook nog wel tot iets in staat zonder voor het eerste kuchje, pijntje of ander ongemak meteen een beroep te doen op dokters en medicijnen. Wij vinden het tamelijk normaal dat je voor een verkoudheid of griep geen antibiotica krijgt maar daar wordt elders vaak heel anders over gedacht. De gevolgen zijn desastreus omdat de kans daardoor groter wordt dat het spul niet meer werkt als het echt een keer nodig is.