Ik ben 30 kilo aangekomen door dagelijks prednison gebruik. Ik kan niet meer naar mezelf kijken. Hoe kan ik mijzelf weer accepteren.?

Ik heb Addison. Het enige goede middel wat mij help is prednison. Ik ben daardoor 30 kilo aangekomen. Ben nu zo depri en kan niet met mijn nieuwe uiterlijk leven. Of er goed mee om gaan beter gezegd. Ik kijk niet meer in de spiegel ik kom bijna de deur niet meer uit. Mensen herkennen mij niet meer. Heb zwakke knieën en door mijn nieuwe gewicht kan ik niet meer dansen of überhaupt 100 meter lopen. Moet dutjes doen. Kortom GEEN ACCEPTATIE hoe ja ik hier in godsnaam mee om. :'-(
Op de 2e foto ben ik 20 kilo aangekomen. Nu paar maand later is dat 30. Ik eet gezond.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
9.7K
Amadea
11 jaar geleden
Heb je deze informatie gelezen: http://www.nvacp.nl/uploaded//SHARED/TEKSTDOCUMENTEN/Overig/Addisongids%20NL%20.pdf ? Er staat o.a. dit in: "Toen Addison bij mij pas gediagnosticeerd was, kreeg ik een te hoge dosering prednison voorgeschreven en al gauw kreeg ik last van gewichtstoename. Toen ben ik overgestapt naar dagelijks 20 mg hydrocortison. Door goed te letten op mijn koolhydraten begin ik nu langzaam maar zeker wat kilo's kwijt te raken". Wie weet heb je iets aan deze tekst van Cathy. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thankx mijn dosis over de hele dag is ook 20. Maar geen vermindering. :-(
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je dit al bij de huisarts voorgelegd of een doorverwijzing gevraagd naar een speciale dietiste?
Veel sterkte in elk geval.

Het beste antwoord

Wat naar om je mooie lichaam zo te zien deformeren.
Maar lieve vraagstelster, je bent meer dan je lichaam.

Het wordt nog erger als mensen je vochtretentie gaan koppelen aan teveel eten.

De ziekte op zich zorgt voor vetophoping en de prednison is sowieso een aanval op je figuur.

Laat je geen onzin aanpraten en wees LIEF voor jezelf.
Geloof de leugens niet, je bent meer dan je gestalte.

HET IS NIET JOUW SCHULD.

Echter , de ziekte van Addison bestaat ook als symptoom.
Je hebt dit , heb ik begrepen, relatief plotseling gekregen.
Is er voldoende naar een eventueel ONDERLIGGEND lijden gekeken zoals bijnierschors ontaarding, hypofyse enz...

Het kan zijn dat je nu op een te hoge dosis zit en dan vliegen de kilo's er aan.

Als dat nog niet gebeurd is, is de vraag hoe het is ontstaan en waardoor een heel belangrijke.
Anders kan het zijn dat je alleen symptomern bestrijdt maar de feitelijke oorzaak niet is gezien.

Als ziekte is Addison ongeneeslijk maar als symptoom van een andere ziekte mogelijk WEL!!

Ik wil je niet ontmoedigen maar heb (helaas ) zelf ervaring
met prednison, de arts wat veel te royaal bij mij en ik heb
in overleg de dosis beter ingesteld kunnen krijgen.

Dat maakte een enorm verschil, ook de depressie verdween en gewicht is weer op orde.

Als het niet anders is dan puur alleen Addison zul je hooguit de dosis kunnen optimaliseren , is het een symptoom van een andere ziekte/stoornis, ga die strijd dan aan.
Want ik blijf het raar vinden dat het als zelfstandige ziekte "ineens" uitbreekt.

Niets is beledigend bedoeld maar juist bemoedigend.
Ik wens je heel veel sterkte en de kracht om tegen depressies te vechten die prednison en de situatie vaak
veroorzaken.

Als mens en persoon ben je er niets minder om!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zou kunnen kijken voor een alternatief middel waar je minder snel van aankomt of juist helemaal niet. Als dat geen optie is, zou je een overweging kunnen maken tussen leven met, of leven zonder die medicatie. Wat voor jou dan het meest belangrijk is, zou je kunnen uitvoeren zodat je je op een bepaalde manier goed in je vel voelt, al moet dat misschien ten kosten gaan van andere (iets minder) belangrijk ding. Dus in principe keuzes maken, maar dan keuzes waarbij je voor je gevoel het beste aan doet.

Verder zou je (hoe moeilijk het ook is) strenger tegen jezelf kunnen zijn/worden door tegen jezelf te zeggen dat het nu eenmaal zo is zoals het is en dat je het dan ook probeert te accepteren, omdat je ermee zal gaan moeten leven. Klinkt misschien wat hard, maar er zijn dingen in het leven die veel minder leuk zijn.

Laat je leven dus niet bepalen door dingen die je erg vind, maar door dingen die je leuk vind. Leef je leven zoals je wil en zorg iig dat je later geen spijt krijgt van de dingen die je NIET hebt gedaan, omdat... Succes iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de ziekte van Addison hebt, maakt het lichaam geen of onvoldoende aldosteron en cortisol aan. Corticosteroïden zijn in dit geval het enige redmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt leven zonder deze pillen word binnen een paar dagen je dood.
Ja, dat is een heel vervelende maar bekende bijwerking van prednison. Ik had vroeger een kennis met een nierziekte die af en toe aan de prednison moest, en die zei altijd : als ik er goed uitzie, gaat het slecht met me. Dan was hij weer aan de prednison.

Een deel daarvan is vocht, dus daar doe je weinig tegen, maar dat gaat maar om een paar(2-3) kilo. Ernstiger is dat het het vet anders over het lichaam verdeelt (meer naar gezicht en romp) en het vergroten van de eetlust. Met name die laatste is een grote valkuil voor mensen die door hun ziekte lange tijd niet echt hebben kunnen genieten van eten en neigen de 'schade' in te halen. En mensen die altijd 'op gevoel' genoeg hebben kunnen eten en nu dat gevoel niet mer kunnen vertrouwen.

Hoe lullig het ook klinkt, je bent eigenlijk veroordeeld tot lijnen (als accepteren geen optie is, want je slikt het natuurlijk niet zomaar, maar om pijn en klachten te voorkomen) ne zo als wanneer je je jarenlang te buiten bent gegaan aan lekkers.

Het belangrijkste om je voor ogen te houden is dat je je door de medicijnen beter VOELT, meer kunt doen, meer kunt betekenen voor je kinderen en beter functioneert. En dat is belangrijker dan hoe je er uitziet. Zelf zie je het natuurlijk heel erg, maar mensen om je heen accepteren het makkelijker dan je denkt. Intussen iets minder proberen te eten - en vooral niet te snoepen - dan zul je , ook met prednison, niet extreem veel te hoeven aankomen. Want 30 kilo is natuurlijk wel extreem veel.

Ga er in elk geval mee naar de dokter, want het is een serieus probleem, en wellicht dat je baat kunt hebben bij een aanpassing van je dosis medicijnen, wellicht aanvulling of vervanging met andere medicijnen, of gewoon de hulp van een dietiste.

Heel veel sterkte in elk geval er mee, en onthou : ook dikke mensen kunnen prima in hun vel zitten, actief en gelukkig zijn. Verbeter je conditie door je activiteit op te voeren, ook als dat aanvankelijk moeilijk gaat. (Je moet er nog aan wennen die 30 kilo 'mee te slepen'). En probeer toch op je voedselinname te letten, want die houdt er wel degelijk verband mee. Ook van gezond eten kun je teveel binnenkrijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een deel van de gewichtstoename kan natuurlijk heel goed komen doordat je niet meer danst en de deur niet meer uitkomt. Dan eet je wellicht nog net zo veel als vroeger, maar dat is nu teveel voor je. Dansen vreet energie. Het lijkt dus toch meer beweging dan eten te zijn. Je moet op zoek naar een nieuwe balans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben indd niet meer gaan eten of snaaien. Nooit gedaan ook. Ik kan niet meer dansen of bewegen. Scootmobiel is onderweg :'-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ga je NOG minder bewegen he ? Wat betekent dat je NOG minder mag eten / nog meer zult aankomen. Ik "hoop" dat de scootmobiel te maken heeft met de reuma, en niet met het overgewicht, want daar wordt het alleen maar nog erger van......... Ik vrees, ondanks alles, dat je toch aan de inname-kant zult moeten gaan werken ; dus eten als iemand die de hele dag stilzit, en dat betekent weinig meer - en vermoedelijk minder - dan 1800 calorieen per dag. Wat natuurlijk vreselijk is als je een heel actief leven geleid hebt en gewoon gewend bent rond de 2500 te eten - en dat ook te verbranden.
Allereerst: wat een vervelende aandoening zeg! Ik hoop zo dat er in de toekomst iets aan valt te doen...En dan ook nog eens die bijwerkingen van dat medicijn. Men komt aan door overschot aan energie. Dit is een pil dat hooguit bestaat uit enkele calorieën. Het levert jouw geen overschot aan calorieën. Mogelijk is jouw eetlust door het medicijn vergroot. Bij Risperdal (antipsychotica) is bekend dat het een signaal wegneemt, waardoor je amper voelt wanneer je volzit. Als dit het is zou je kunnen kijken naar een voedingsschema met de juiste producten (lage GI, complexe koolhydraten, juiste vetten, eiwitten). Een voedingsschema zou je kunnen samenstellen op valtaf.nl. Als je afvalt eet je simpelweg 200 kcal onder onderhoud (reken je onderhoud uit: http://www.afvallen-voeding.nl/energie/harrisbenedictformule.php )

Nog een mogelijkheid is, is dat je kijkt naar alternatieve behandelingen + alternatieve medicijnen. Maar dat heb je vast al gedaan.

Via Google kun je een e-book van Lyle Mcdonalds verkrijgen. 'A Guide to Flexible Dieting' zou ik jou aanraden om eens door te lezen. Overgewicht geeft in praktijk vaak nare klachten, en moet bestreden worden. Leven met een zware ademhaling, pijnlijke gewrichten, etc. Is geen leven. En laat staan dat je nog bekenden onder ogen moet komen met jouw nieuwe verschijning. Ik snap dat zelfacceptatie gedeelte helemaal en daar heb ik ook mee geworsteld toen ik 30KG overgewicht had. Knap dat je eerlijk tegenover jezelf bent, en hier bent gekomen met jouw vraag.

Geen idee hoe jij jezelf motiveert, maar er zijn meer mensen die worstelen met soortgelijke issues. Als jij de type bent die in groepsverband moet afvallen, dat zou ik jou echt aanraden om mensen op te zoeken. Via een forum bijvoorbeeld. Daar worden vaak zat meetings georganiseerd, en het kan wat vreemd aanvoelen, maar je zou een oproep kunnen plaatsen. Zie dit als een onderdeel van het proces dat jij nodig hebt om jouw ideaal beeld te verwezenlijken. Aarzel niet, maar investeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het is anders algemeen bekend dat je er pafferig uit gaat zien door prednison. Toen prins Willem-Alexander het een tijd moest slikken wegens een aandoening gingen er van die vervelende geruchten dat hij dik werd, zodat ze het tenslotte maar wel verklaard hebben...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is bekend dat je vocht kan gaan vasthouden als je bepaalde medicijnen slikt. Maar dat kan geen 30 kilo zijn....En ook al ging het wel om 30 kilo aan vocht, dan hoef je enkel en alleen te stoppen met de medicijnen en je scheidt al het vocht binnen een week er weer uit.
Amadea
11 jaar geleden
Nee, crypt0read, verdiep je eerst even in Addison. Je kunt niet zomaar stoppen met de medicijnen. Dat kan een levensbedreigende crisis betekenen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
? Als je het even goed naleest, dan zie je dat ik praat over stoppen met het medicijn, als jij je vocht kwijt wil raken, niet om gevaarlijke situaties te creëren. Zie het als iets hypothetisch.
heel naar dat je deze medicatie moet slikken en daarvan dit het gevolg is. Ik herken het aankomen door medicatie helaas ook, maar bij mij was het tijdelijk gebruik en dat is bij jou dus niet! Het gaat er dus niet om of je wel of niet moet slikken, maar hoe je met je nieuwe 'ik' kunt leven. zoals eerder gezegd misschien optie binnen alternatieve circuit, klassieke homeopathie bijv, daar kijken ze niet zozeer naar de klacht, maar naar de hele mens. Niet streng zijn voor jezelf zoals iemand zei, dan haal je jezelf nóg meer onderuit als iets niet lukt, dan verdwijnt je zelfvertrouwen helemaal. Je lichaam verandert, je karakter hoeft dat niet te doen, jij bent nog steeds dezelfde lieve vrouw, met al je positieve en vast ook negatieve eigenschappen. Je lijf probeert je karakter te ondermijnen, maar jij bent sterker. Wees lief voor jezelf en laat zien wie je bent van binnen! Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een (bij)werking van corticosteroïden is inderdaad toegenomen eetlust en een andere vetverdeling. Je lichaam zet de koolhydraten normaalgesproken om in energie, het teveel aan energie wordt opgeslagen als vet op de buik/romp.

Veranderen van medicijn kan niet, want het enige wat je nodig hebt bij Addison zijn glucocorticosteroïden (en bij primaire bijnierschorsinsufficiëntie meestal ook het mineralocorticoïd fludrocortison) en die hebben nou eenmaal deze (bij)werking.

De gemiddelde Addisonpatiënt slikt 20 mg hydrocortison per dag. Dit staat ongeveer gelijk aan 5 mg prednison. Kijk of je dagdosering niet te hoog is, en of je die evt. (altijd in overleg met specialist) stapsgewijs kunt verminderen.

Het kan helpen om koolhydraatarm (KHA) te gaan eten. Liefst in overleg met een dietist(e).
Er zijn tegenwoordig veel websites met informatie en recepten hierover.

Voor informatie over Addison:
- Bijniervereniging NVACP (= patiëntenvereniging, met forum)
- BijnierNET (koepel van patiëntenvereniging en behandelend endocrinologen en verpleegkundig specialisten)