Heeft ijzertekort invloed op een depressie.?

Ik had verleden vrijdag een bloedtest gedaan als reden dat ik het moest van mijn psychiater want volgens hem zag ik een maand geleden er bleek uit en mijn moeder zei ook dat ik er niet gezond uit zag. Ik heb al even last van lichte duizeligheid en kortademigheid,vermoeid en energieloos. En vandaag kreeg ik te horen dat ik een zeer laag ijzergehalte had. Ik had dat totaal niet direct verwacht. Ik ben ook een tijd depressief kan dit een invloed hebben ,op mijn depressie,energieloos voelen en nergens geen zin in hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
9.6K

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.
Strikt genomen heb je dan geen 'depressie', maar diverse klachten (zoals lamlendigheid) die zowel door een depressie als door ijzertekort kunnen komen.
9 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Een ijzertekort geeft een bloedarmoede en de symptomen daarvan kunnen erg lijken op de klachten van een depressie.
Bij een depressie is de stemming verstoord; de precieze manier waarop dit veroorzaakt wordt is nog niet helemaal duidelijk. Een verstoorde balans van stofjes in je hersenen lijken wel (een deel) van de verklaring. Bij een bloedarmoede ben je lichamelijk en geestelijk moe doordat er te weinig zuurstof rondgebracht wordt.

Het zijn dus twee verschillende ziektebeelden, die wel erg op elkaar kunnen lijken. Het zou kunnen dat je niet depressief bent maar dat je klacht helemaal door de bloedarmoede komen.
Als je wel ook depressief bent dan is die niet erger geworden door de bloedarmoede, maar heb je de klachten van de bloedarmoede er bovenop gekregen. Dat kan zeker wel imponeren als een toename van de depressiviteit; strikt genomen is dat dus niet het geval (al is het onderscheid meer academisch dan werkelijk van belang.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt wel depressief worden als je klachten hebt van het ijzertekort al heb je dan misschien niet meteen een depressie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb enkel een zeer laag ijzergehalte maar geen bloedarmoede. Dus mijn hemoglobine waarde is goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, dan wordt het al wat lastiger om je klachten goed te interpreteren. Zou je de waardes uit het bloedonderzoek eens willen geven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ijzergehalte = - 7 dus zeer laag ,niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-7 / L 7
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ijzergehalte kan niet minder dan 0 zijn. -7 is dus onmogelijk. Er lijkt dus iets niet goed te gaan.
Heb je de uitslagen op papier, zodat je een scan kan plaatsen?
Ik mag toch hopen dat er meer aangevraagd is dan alleen het ijzergehalte. Om iets te kunnen zeggen heb ik alle waardes nodig. Eventueel mag je ze ook als persoonlijk bericht naar me sturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er stond L7 en de huisarts had contact met me genomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, het is dus je huisarts die het had over je ijzergehalte. Probleem is dan dat wat je als huisarts naar een patient toe het "ijzergehalte" noemt een aantal dingen zou kunnen zijn. Het (echte) ijzer, de ijzerbindingscapaciteit, Hb, Ht, ferritine, transferrine worden door artsen allemaal wel eens aangeduidt als "ijzergehalte." Afhankelijk van welke precies bedoelt is kan de waarde van 7 inderdaad te laag, te hoog of volkomen normaal zijn.
Maar goed, even aangenomen dat de waarde inderdaad te laag is (de L lijkt daar immers ook op te duiden) dan zou het waarschijnlijk gaan om ofwel je Hb (ook al zeg je dat die normaal is, maar een waarde lees ik nog nergens...), het ijzer ofwel de ferritine. Het ijzer is een erg wisselende waarde en alleen die waarde zegt dus niets. Een waarde van 7 zou iets verlaagd zijn, maar zonder waardes van andere bepalingen kan je geen uitspraak doen over de relevantie hiervan.
Een ferritine van 7 zou wel flink te laag zijn. Ook dan hebben we weer de rest van de waardes nodig om een uitspraak te kunnen doen over wat het betekent, waar het vandaan komt, wat je eraan moet doen en of je klachten daar van zouden kunnen komen. Om een beetje een uitspraak te kunnen doen heb ik minstens de uitslagen nodig van Hb, Ht, MCV, ferritine; liefst ook TYBC en totaal ijzer.
Overigens kan je een bloedarmoede hebben en een normaal Hb!