Wat zijn de taken van een SPV?

Wat kunnen zij goed? En wat kunnen zij beter aan een psycholoog of psychiater overlaten?

een jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (1)

Een sociaal-psychiatrisch verpleegkundige (kortweg SPV) is gericht op het ondersteunen van de gevolgen van een psychiatrische stoornis in complexe zorgsituaties. De SPV begeleidt/behandelt clienten en heeft een specifiek deskundigheidsgebied, namelijk de GGZ-verpleegkunde.
Een SPV voert intakegesprekken uit, dit zijn gesprekken waarbij er een verkenning wordt gedaan van de problemen. De SPV is in staat om een hypothese te stellen betreffende de psychiatrische diagnostiek en kan een diagnose stellen binnen het deskundigheidsgebied van de ggz-verpleegkunde.
De SPV doet vaak een voorstel voor behandeling dat meestal wordt uitgevoerd in samenwerking met andere disciplines en instanties.Een SPV kan gebruik maken van verschillende therapeutische deeltechnieken, zoals:
• cognitieve gedragstherapie
• systeemtherapie
• motiverende gespreksvoering
• probleemoplossende gesprekstechnieken
Met behulp van deze deeltechnieken kan de SPV een patiënt behandelen en begeleiden.

Psycholoog
Een psycholoog is opgeleid om gedrag van mensen te bestuderen. De meeste psychologen werken met cliënten. Zij behandelen en helpen cliënten om beter te worden of coachen (begeleiden) cliënten in hun eigen ontwikkeling. Een eerstelijns psycholoog of een gezondheidszorg-psycholoog geeft meestal een korte behandeling in de generalistische basis-ggz.Het gaat daarbij meestal om psychische klachten die korter dan zes maanden bestaan. Voor ernstiger problematiek wordt doorverwezen naar een klinisch psycholoog, psychotherapeut of psychiater voor een (vaak langer durende) behandeling in de gespecialiseerde ggz. Een psycholoog is geen arts en mag geen medicijnen voorschrijven.

Psychotherapeut
De psychotherapeut behandelt cliënten met complexe psychische problemen die vaak in de persoonlijkheid zijn geworteld. Zoals bijvoorbeeld om zoals angst- en stemmingsstoornissen, persoonlijkheidsproblematiek, identiteitsstoornissen en gedragsstoornissen.

Psychiater
Een psychiater is een arts die zich na een studie geneeskunde heeft gespecialiseerd in de psychiatrie. De psychiater is net zoals de psychotherapeut gespecialiseerd in het behandelen van cliënten met complexe, psychische klachten. Deze behandeling valt meestal onder de gespecialiseerde ggz en is vaak intensief en langdurig. In tegenstelling tot de psycholoog en psychotherapeut mag een psychiater naast het geven van een psychotherapeutische behandeling ook medicijnen voorschrijven.
SimonV
een jaar geleden