Is er een manier om te ontspannen zonder dat het inspanning kost?

Dus een makkelijke, niet vervelende manier. Dus geen meditatie of yoga.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

wat vind je leuk? is er iets wat je altijd al hebt willen doen?
(cursus bloemschikken ik noem maar wat...)

een goed boek, of een goede film, winkelen in een andere stad, wandelen en je gedachten af laten dwalen naar waar ze heen willen?

kijk of er wat te doen in de buurt. dingen waar je zelf nooit op zou komen maar het simpelweg proberen. al is het een lezing over de zwerfkei, een workshop creatief met kurk of iets anders wat jij zelf totaal onzinnig vind. bijzonder ontspannend om het met een vriendin te doen zo'n vage actie) ;-)

de regen in en uitwaaien? iets creatiefs doen (dat ene kastje eens pimpen en op internet ideetjes opdoen?)

rondhangen op GV?

kortom, het nuttige, productieve, logische, zinvolle en 'moeten' vergeten en per direct schrappen.
jezelf toestaan om geheel nutteloos iets voor jezelf te gaan doen.

ben zelf ADD-er en kan zo druk zijn met helemaal niets in een hyperfocus, maar het is zo ontspannen dat het verre voelt van inspannen (al loop ik soms mezelf in de weg)

ook zonder hyperfocus is het mogelijk dus hoop dat het jou ook gaat lukken, op elke manier en waarmee dan ook.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan :) ik hoop dat je wat passends kan vinden in de antwoorden hier.

Andere antwoorden (7)

Dat kunnen wij niet voor je bepalen. Dat moet uit jezelf komen. Voor mij persoonlijk is het een paar uurtjes achter de piano of zingen, voor mijn zus is het een dagje sauna, mijn schoonzus gaat zitten knutselen... ontspanning is wat jou rustig maakt, misschien in jou geval wel dom naar de buis kijken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt vooral af van waar jouw interesses liggen, en wat je wel en niet als inspannend ervaart. Voor mij bijvoorbeeld is bewust een film uitzoeken waarvan het verhaal me aanspreekt heel ontspannend, terwijl lezen me jaren geleden veel ontspanning kon geven en nu als een inspanning voelt.

Zet eens op een rij welke dingen jij denkt dat jou zullen ontspannen. Sluit je ogen en kijk wat er het eerste in je opkomt. Luister naar je gevoel en probeer al je verstandelijke argumenten buiten te sluiten. Je ontdekt vanzelf of het wel of niet de voor jou ideale ontspannende bezigheid is.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euhm, dat is een vrij makkelijk antwoord...
Iets dat je al heel vaak doet: Slapen
Gewoon een halfuurtje/uurtje op je bed slapen/ontspannen...

En een beetje nadenken over de toekomst en je leven..
Doe ik best vaak en het werkt ook nog eens relaxt...

Met vriendelijke groet Hugo Kaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nadenken over de toekomst en je leven??? nou... daar ben ik nog nooit ontspannen van geworden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van slapen wel, neem ik aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet noodzakelijk...
Je zou de cd "The high performance mind" van Anna Wise kunnen aanschaffen. Ik heb em zelf ook en van track 2, Deep Relaxation, wordt je echt enorm ontspannen. Duurt zo'n 20 minuten, en moet je met koptelefoon beluisteren, want het werkt met binaural beats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft er niet speciaal voor te gaan liggen, maar het kan geen kwaad. Gewoon rechtop op een prettige stoel, waarbij je wat onderuit kan zakken is ook goed.
Lekker een dagje sauna? Naar t bos of strand. Muziek luisteren. Televisie kijken lijkt ontspannend maar je hersenen zijn wel bezig dus ik raad dat niet aan. Enjoy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gezegde luidt:
ontspanning na inspanning.

Dat is ook mijn ervaring.
Vanuit rust (weinig tot niets doen) proberen (verder) te ontspannen is m.i. niet mogelijk.Er zal verschil moeten zijn in ervaren.
Maar ik lees graag wanneer dit bij anderen anders werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waaorm doe je geen inwijding in Reiki.
Na de eerste inwijding kan je je heel goed ontspannen hoor.
Je wordt weer opgeladen en als je ergens pijn hebt dan is dat ook weer snel opgelost.