Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom zijn er relatief veel mensen bang om buiten of in de supermarkt te komen?

Ik heb best vaak verhalen gehoord dat mensen bang zijn om in de supermarkt te komen of moeite hebben in een drukke winkelstraat te lopen. Wanneer mensen in therapie zitten wordt soms ook als leerdoel een uitstapje gemaakt naar de Ikea om met al die prikkels en impulsen om te kunnen gaan.

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen opeens bang worden doordat er veel ingrijpende gebeurtenissen in korte tijd plaats vinden wat soms ook veel verantwoording met zich meebrengt.

Misschien heb je zelf angst om in de supermarkt te komen of ken je mensen die er angst voor hebben.
Hoe komt dit precies?

Weet jij het antwoord?

/2500

Angst heeft natuurlijk een functie, het zorgt dat je , in gevaarlijke situatie`s, probeert te overleven. Bij het niet op straat durven of, zoals in jouw vraag, niet naar de supermarkt durven, gaat het om een niet bijzonder risicovolle situatie, dus is het heel onhandig om daar bang voor te zijn. Die angst kan ontstaan zijn door bijvoorbeeld een keertje niet goed geworden zijn in de supermarkt of op straat, of alleen maar omdat de persoon eraan denkt dat dit kan gebeuren en zich daarbij vaak tot in details voorstelt hoe dit zal zijn. Zoals je weet kan iemand zich alleen maar rot voelen als hij nare gedachten heeft en mensen met een groot inlevingsvermogen gaan, alleen al door hun gedachten aan vreselijke dingen, door een hel. Het is daarom best te begrijpen dat mensen met een angststoornis de (door henzelf bedachte) enge situatie`s uit de weg gaan, maar dit beperkt die persoon wel enorm in zijn dagelijks functioneren. Als je weet dat je de aanleg voor een angststoornis hebt, is het zaak om bij de eerste angstgevoelens die proberen te relativeren en toch te doen waar je zo bang voor bent. Ik weet, uit eigen ervaring, dat dit ontzettend moeilijk is, maar als je toegeeft aan je angst komen er steeds meer dingen bij waar je bang voor bent en je dus beperken en daardoor ongelukkig maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100