ik kan moeilijk slapen omdat ik aan te veel denk aan dingen, wat kan je hier aan doen?

Ik heb dus veel te veel gedachten.. Maar hoe zet je die van je af?

Toegevoegd na 2 minuten:
Nou ik heb weer is een mooie nederlandse zin van de vraag gemaakt.. Sorry daarvoor :/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
18.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
In elk geval pc en iphone uit, pak een boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blackberry ;).. Maarja.. Ik denk gewoon aan teveel.. Bijv. Ja wat een verrassing; eten.... En school.. En noem maar op, en ik hou jammer genoeg niet van lezen.. Ik krijg daar altijd hoofdpijn van :S. GF
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=b0lxbzgwW7I even kijken en leer hoe groot het universum is, en relatief daaraan hoe onbelangrijk de dingen waar jouw gedachten over gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waren me gedachtes maar onbelangrijk.......waren ze dat maar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waren me gedachtes maar onbelangrijk.......waren ze dat maar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow sorry ik drukte twee keer op verzenden.. Stupid me ;l
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
öei rustig en aardig blijven voor jezelf hoor ;-)
niets aan het handje toch? :))

Het beste antwoord

Wat ik vaak doe als ik weer eens lig te tobben is dat ik dan mijn grootste droom ga dromen. Oftewel, fantaseren daarover. Kan voor iedereen anders zijn. Een match spelen met je favoriete tennisspeler, optreden met je grote idool, de oceaan over varen in je eentje. En dan gewoon in alle details gaan denken, wat zeg je, wat doe je, wat voel je.... werkt prima voor mij!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar en werkt prima +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor de fantasie!

Andere antwoorden (18)

Neem een bepaald ding in gedachten wat je rustig maakt en waar niks gebeurd. Zoals een kalme zee, een rustige donkere kamer of een mooi landschap.
Als je echt veel moeite hebt met in slaap vallen, kan je proberen bij de kruitvat een potje met melatonine pilletjes te kopen, deze krijg je gewoon mee en kunnen je goed helpen in slaap te vallen & in slaap te blijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook is het het beste om niet kort van te voren iets met een beeldscherm te doen. Dus geen tv, pc of mobiel. Een boek werkt goed, rustige muziek en sommige mensen proberen ook lichamelijke inspanning.

Toegevoegd na 3 minuten:
En als je problemen in je hoofd hebt, is het het beste om van te voren even de tijd te nemen om ze op te lossen. Sta bij elk probleem even 5 minuten stil, en denk na. Kan je er nu iets mee doen om het op te lossen? Zo nee, maak je dan geen zorgen en ga er morgen mee aan de slag. Zo ja, maak je dan geen zorgen, want je kan het oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sta op. Blijf niet draaien in je bed maar ga iets doen. Een positieve afleiding van 10 minuten is vaak genoeg om het gepieker te stoppen.
Vaak helpt het ook om je gedachten op te schrijven. Schrijf gewoon alles op waar je aan denkt en wat je niet wil vergeten, dat geeft rust in je geest. Ook hiermee kan je het patroon doorbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gedachten verzetten dus.

Ik doe dit als volgt:
Heb een wekkerradio en ik kijk naar de cijfers daarop.

Stel, het is 02:43...

Dan probeer ik voor de minuut om is, om zoveel mogelijk getallen van hoog naar laag te maken.

Dus:

enz...

Ben ik niet bij het laagste getal voor de minuut om is, begin ik opnieuw met de nieuwe tijd.

Het zal vast klinken als onzin, en dat misschien ook wel zijn, maar bij mij werkt het.

Bezig zijn met getallen tot ik het zat ben en in slaap val.
Want ondertussen had ik geen tijd voor andere gedachten, die me juist uit mijn slaap gehouden hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gewoon iets leukers doen dan denken. Probeer eens alle bedden waar je ooit in geslapen hebt je levendig voor te stellen. Alsof je daar nu echt bent.
Bijvoorbeeld het bed van je kamer toen je zes was. Je ligt gewoon met je ogen dicht maar als je je ogen open zou doen , wat zou je dan zien ? Waar zouden de muren zijn, de deur en de kast, en misschien ligt er wel speelgoed op de vloer waar je op zou kunnen stappen als je er uit zou gaan.
Of het luchtbed in een tentje op de camping.
of een logeerbed bij iemand die je kent.
of een hotelkamer waar je eens geweest bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk idee+
Je kunt proberen mindfulness toe te passen, dan ben je bewust met je lijf en geest bezig zonder afgeleid te worden door andere zaken. Ik probeer het ook steeds , het is echt even oefenen maar je kunt er ook een speciale cursus voor volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stel altijd mijn IPod in op 20 minuten hoorcollege van Maarten van Rossem. Zijn colleges boeien en je ligt geconcentreerd te luisteren. Voor je het weet, slaap je. Het helpt mij elke avond..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: denken aan teveel dingen kan niet: ieder mens denkt, punt. Niet teveel, niet te weinig, want dat zijn waardeoordelen die je helemaal niet kan staven. Teveel dan wie?
Wat er kennelijk bij jou gebeurt denk ik is, dat jouw gedachten jou niet helpen, maar je tegenwerken en dusdanig, dat je er niet van kunt slapen.

Het mooie van denken is, dat je dat zelf doet (gedachtes zijn helemaal van jou), en dat betekent, dat je ze (deels) ook zelf kunt sturen. Dat idee geeft je misschien al meer een gevoel van contrôle. JIJ bepaalt!

Je schreef: "Waren me gedachtes maar onbelangrijk….... waren ze dat maar…."
Dat zijn ze ook!!! Gedachten zijn niet JIJ, ze komen en gaan, net als wolken. Ze worden pas belangrijk, als JIJ ze belangrijk máákt, als je er veel aandacht aan schenkt.
Hoe maak je ze minder belangijk? Door BEWUST te denken, bijvoorbeeld: is dit wat ik denk helpend voor mij? Zo nee: weg ermee! Je kunt wat je denkt leren ombuigen.

Je kunt moeilijk slapen vanwege je (pieker)gedachten: waarschijnlijk pieker je ook overdag?
Overdag kan je oefenen met bewust denken. Dat vergt tijd en oefening, maar de resultaten zijn er wel naar: na verloop van tijd wordt het een gewoonte en zal je merken makkelijker in slaap te komen.

Er zijn verschillende methodes om bovenstaande contrôle te krijgen over je manier van denken, bijvoorbeeld: cognitieve therapie en mindfulness.

Meer info over cognitieve therapie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_therapie

Meer info over Mindfulness:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ADD ervaring met teveel denken is toch wat anders (je eerste zin) Informatieverwerking
Voor een goede informatieverwerking is iemand met ADD genoodzaakt elk onderdeel van de waargenomen informatie, in combinatie met reeds geïnternaliseerde informatie, vanuit meerdere perspectieven te bestuderen, vervolgens verbanden te leggen, te analyseren en te vergelijken; elk stukje informatie zweeft immers gefragmenteerd rond in een mist van gedachten en vereist nagenoeg alle aandacht.
Pas daarna kan iemand met ADD de resterende, en daadwerkelijk bruikbare, informatie voor zichzelf verklaren en vervolgens internaliseren. Dit proces vergt veel tijd en energie waardoor iemand met ADD regelmatig over komt als dromerig, inactief, afgeleid, vermoeid, ongeïnteresseerd, impulsief denkend, impulsief handelend (waarvan het laatste zelden hyperactiviteit kent) en vaak de neiging heeft zichzelf terug te willen trekken. Pas daarna kan iemand met ADD de resterende, en daadwerkelijk bruikbare, informatie voor zichzelf verklaren en vervolgens internaliseren. Dit proces vergt veel tijd en energie waardoor iemand met ADD regelmatig over komt als dromerig, inactief, afgeleid, vermoeid, ongeïnteresseerd, impulsief denkend, impulsief handelend (waarvan het laatste zelden hyperactiviteit kent) en vaak de neiging heeft zichzelf terug te willen trekken. http://www.addonline.nl/add/add.html maar voor de rest ben ik het wel (weer eens ontzettend saai) met je eens :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik heb geschreven is algemeen bedoeld.... niet specifiek voor mensen met ADD of andere labels ;-))) Dus stellen, zoals de vraagsteller deed, dat je téveel denkt....uh: "teveel" vergeleken met wat/wie?
Piekeren over een bepaald iets, wat je vervelend vind, kan je ervaren als "teveel", maar is m.i. eerder een voor jouzelf verkeerde manier van denken: een niet helpende manier: je hebt er last van. Die manier van denken kan je ombuigen/ombouwen tot een manier, waar je wèl wat aan hebt en die helpend/opbouwend is. Lekker gevoeletje dat je het met me eens bent hahahahaha.
Maakt deze heerlijk zonnige dag nóg lekkerderderder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommigen weten niet dat ze een label hebben, dus ook daarom mijn reactie (met het standaard warme bakje melk kom je dan niet weg, en neem aan de vraag hier dan ook niet zou staan bedacht ik me zo) je hebt idd piekeren en piekeren dus hoop voor de vraagsteller dat het niets met een label te maken heeft! prettig he dat we het weer met elkaar eens lopen te zijn, en idd met het zonnetje....!!!!
een joepie de poepie feeling :)))
Niks therapie, gewoon rust, had ik ook. Wat erg help is een kopje warme chocomel.

En jezelf rustig laten inslapen..

Anders slaapmedicatie en dan steeds minderen en op een geven moment vervangen door 2 of 3 kopjes chocomel en dat bouw je dan af.

Veel Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt gaan leren om te gaan mediteren. Dat is een goede methode om je gedachten onder controle te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga altijd naar de binnenkant van mijn oogleden kijken, heel geconcentreerd. Dan zie je allemaal kleurtjes en vormen en weet ik veel wat. Dat is best interessant en probeer er eens dingen in te zien. Het is dan wel echt de bedoeling dat je je oogleden goed ontspant en op de goede manier kijkt. Maar daar heb je toch wel de tijd voor om dat uit te zoeken als je niet kan slapen. In ieder geval ben je dan iets aan het doen en word je afgeleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé, dat dat doe ik ook vaak. Lekker naar de kleuren aan de binnenkant van m'n ogen kijken en afwachten wat voor patronen er komen gaan. Werkt lekker afleidend.
Tegelijk denken (met opkomende gedachten meegaan) en voelen lukt niet. Dus de oplossing is om meer te gaan voelen en daardoor minder te denken voor het slapen.

Mindfulness, meditatie, zelfhypnose, allemaal mogelijkheden.

In de link is een leuk voorbeeld gegeven hoe dat zou kunnen, je zou de eerste 6 stappen van het stappenplan liggend kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor iedereen is het weer anders, maar misschien helpt mijn methode jou ook. Als ik niet kan slapen omdat ik lig te piekeren, dan probeer ik in detail te herinneren wat er in mijn favoriete tv-programma gebeurde of wat ik op vakantie heb gedaan. In gedachten pak ik bijv. mijn tas in om naar het strand te gaan. Je moet wel echt alles doen: pak een leeg flesje, loop naar de kraan, doe er water in etc. Als je je hier goed op concentreert, kan je niet meer aan de moeilijke dingen denken. Meestal werkt dit bij mij goed. Soms is het goed om minder fijne gedachten even te laten gaan. Laat ze maar langs komen. Het raakt je niet. Ze staan los van jou. Net alsof je naar een film kijkt. Vervolgens bepaal jij wanneer het genoeg is geweest. Dan ga je aan leuke dingen denken. Is dat lastig? Lees dan even een boek of ga even uit bed. Als je het te warm hebt kan je ook niet slapen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je echt niet kan slapen kan je even opstaan om alles wat in je hoofd rondspookt op te schrijven. als je in je bed ligt kan je toch niets doen aan al die dingen waar je aan denkt, dus als je het opschrijft kan je de volgende dag ermee verder gaan. Dan ben je het dus niet vergeten en bovendien lucht het erg op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontspanningsoefeningen / ademhalingsoefeningen helpen, en als het nou echt niet lukt: wat is je favoriete verhaal of film? Fantaseer er een NOG beter einde aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt verschillende maatregelen nemen om beter te slapen. De beste resultaten kunt u verwachten als u onderstaande tips een paar weken in praktijk brengt.

1) Blijf overdag wakker. Ga iets doen als u dreigt in te dutten.
2) Het kan helpen 's avonds niet te veel te eten. Ook kunt u beter de laatste drie uur dat u op bent, niets meer eten. 3) Sommige mensen slapen beter als ze 's avonds geen koffie drinken. Cafeïnevrije koffie kan geen kwaad.
4) Pas op met alcohol. Sommige mensen slapen gemakkelijk in met een glaasje alcohol-houdende drank, maar door alcohol kunt u tussendoor wakker worden. Alcohol zorgt er bovendien voor dat u minder diep slaapt en dus niet zo goed uitrust.
5)Zorg dat u zich het laatste uurtje voor u naar bed gaat, ontspant. Niet nog even snel de was ophangen of de administratie bijwerken. Ook televisie kijken houdt u actief. Maak liever een korte wandeling of neem een warm bad. Ook vrijen kan ontspannend zijn en het inslapen vergemakkelijken.
6)Als u op tijd naar bed gaat, hoeft u niet bezorgd te zijn dat u 'uw uren niet maakt'. Een vast tijdstip van naar bed gaan en opstaan kan soms helpen.
7)Sta op als slapen niet lukt en ga iets doen dat afleidt en ontspant, bijvoorbeeld naar rustige muziek luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer je hooft helemaal leeg te maken, even nergens aan denken. Gewoon ontspannen.
Van tevoren als je gaat slapen kun je ook even lekker een warme douche nemen, iets aan yoga doen of iets doen wat jou ontspannen maakt. Ok kun je even naar rustige muziek luistere. bijv. geluiden van zee of wind of regen (rainy mood)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb twee manieren.
1: Ik probeer alle spieren van mijn hoofd te ontspannen.
2: Ik beeld me een cirkel voor die al mijn gedachten moet voorstellen. Ik ga telkens de cirkel af en telkens als ik een gedachte tegen kom wis ik die.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede truc die ik gebruik als ik aan het malen ben in bed:

"Stel je voor wat je zou doen als je de loterij zou winnen, of waar je naartoe zou gaan als je plotseling je eigen privéjet zou krijgen"

Het belangrijkste is dat de ingebeelde situatie een verhaal heeft, waardoor je brein gefocust blijft op iets anders dan je zorgen.