Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

ik kan moeilijk slapen omdat ik aan te veel denk aan dingen, wat kan je hier aan doen?

Ik heb dus veel te veel gedachten.. Maar hoe zet je die van je af?

Toegevoegd na 2 minuten:
Nou ik heb weer is een mooie nederlandse zin van de vraag gemaakt.. Sorry daarvoor :/

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat ik vaak doe als ik weer eens lig te tobben is dat ik dan mijn grootste droom ga dromen. Oftewel, fantaseren daarover. Kan voor iedereen anders zijn. Een match spelen met je favoriete tennisspeler, optreden met je grote idool, de oceaan over varen in je eentje. En dan gewoon in alle details gaan denken, wat zeg je, wat doe je, wat voel je.... werkt prima voor mij!!!

Neem een bepaald ding in gedachten wat je rustig maakt en waar niks gebeurd. Zoals een kalme zee, een rustige donkere kamer of een mooi landschap. Als je echt veel moeite hebt met in slaap vallen, kan je proberen bij de kruitvat een potje met melatonine pilletjes te kopen, deze krijg je gewoon mee en kunnen je goed helpen in slaap te vallen & in slaap te blijven. Toegevoegd na 1 minuut: Ook is het het beste om niet kort van te voren iets met een beeldscherm te doen. Dus geen tv, pc of mobiel. Een boek werkt goed, rustige muziek en sommige mensen proberen ook lichamelijke inspanning. Toegevoegd na 3 minuten: En als je problemen in je hoofd hebt, is het het beste om van te voren even de tijd te nemen om ze op te lossen. Sta bij elk probleem even 5 minuten stil, en denk na. Kan je er nu iets mee doen om het op te lossen? Zo nee, maak je dan geen zorgen en ga er morgen mee aan de slag. Zo ja, maak je dan geen zorgen, want je kan het oplossen.

Sta op. Blijf niet draaien in je bed maar ga iets doen. Een positieve afleiding van 10 minuten is vaak genoeg om het gepieker te stoppen. Vaak helpt het ook om je gedachten op te schrijven. Schrijf gewoon alles op waar je aan denkt en wat je niet wil vergeten, dat geeft rust in je geest. Ook hiermee kan je het patroon doorbreken.

Je gedachten verzetten dus. Ik doe dit als volgt: Heb een wekkerradio en ik kijk naar de cijfers daarop. Stel, het is 02:43... Dan probeer ik voor de minuut om is, om zoveel mogelijk getallen van hoog naar laag te maken. Dus: 432 423 342 324 243 234 enz... Ben ik niet bij het laagste getal voor de minuut om is, begin ik opnieuw met de nieuwe tijd. Het zal vast klinken als onzin, en dat misschien ook wel zijn, maar bij mij werkt het. Bezig zijn met getallen tot ik het zat ben en in slaap val. Want ondertussen had ik geen tijd voor andere gedachten, die me juist uit mijn slaap gehouden hadden.

Je moet gewoon iets leukers doen dan denken. Probeer eens alle bedden waar je ooit in geslapen hebt je levendig voor te stellen. Alsof je daar nu echt bent. Bijvoorbeeld het bed van je kamer toen je zes was. Je ligt gewoon met je ogen dicht maar als je je ogen open zou doen , wat zou je dan zien ? Waar zouden de muren zijn, de deur en de kast, en misschien ligt er wel speelgoed op de vloer waar je op zou kunnen stappen als je er uit zou gaan. Of het luchtbed in een tentje op de camping. of een logeerbed bij iemand die je kent. of een hotelkamer waar je eens geweest bent.

Je kunt proberen mindfulness toe te passen, dan ben je bewust met je lijf en geest bezig zonder afgeleid te worden door andere zaken. Ik probeer het ook steeds , het is echt even oefenen maar je kunt er ook een speciale cursus voor volgen.

Ik stel altijd mijn IPod in op 20 minuten hoorcollege van Maarten van Rossem. Zijn colleges boeien en je ligt geconcentreerd te luisteren. Voor je het weet, slaap je. Het helpt mij elke avond..

Allereerst: denken aan teveel dingen kan niet: ieder mens denkt, punt. Niet teveel, niet te weinig, want dat zijn waardeoordelen die je helemaal niet kan staven. Teveel dan wie? Wat er kennelijk bij jou gebeurt denk ik is, dat jouw gedachten jou niet helpen, maar je tegenwerken en dusdanig, dat je er niet van kunt slapen. Het mooie van denken is, dat je dat zelf doet (gedachtes zijn helemaal van jou), en dat betekent, dat je ze (deels) ook zelf kunt sturen. Dat idee geeft je misschien al meer een gevoel van contrôle. JIJ bepaalt! Je schreef: "Waren me gedachtes maar onbelangrijk….... waren ze dat maar…." Dat zijn ze ook!!! Gedachten zijn niet JIJ, ze komen en gaan, net als wolken. Ze worden pas belangrijk, als JIJ ze belangrijk máákt, als je er veel aandacht aan schenkt. Hoe maak je ze minder belangijk? Door BEWUST te denken, bijvoorbeeld: is dit wat ik denk helpend voor mij? Zo nee: weg ermee! Je kunt wat je denkt leren ombuigen. Je kunt moeilijk slapen vanwege je (pieker)gedachten: waarschijnlijk pieker je ook overdag? Overdag kan je oefenen met bewust denken. Dat vergt tijd en oefening, maar de resultaten zijn er wel naar: na verloop van tijd wordt het een gewoonte en zal je merken makkelijker in slaap te komen. Er zijn verschillende methodes om bovenstaande contrôle te krijgen over je manier van denken, bijvoorbeeld: cognitieve therapie en mindfulness. Meer info over cognitieve therapie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_therapie Meer info over Mindfulness: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Niks therapie, gewoon rust, had ik ook. Wat erg help is een kopje warme chocomel. En jezelf rustig laten inslapen.. Anders slaapmedicatie en dan steeds minderen en op een geven moment vervangen door 2 of 3 kopjes chocomel en dat bouw je dan af. Veel Succes!

Je kunt gaan leren om te gaan mediteren. Dat is een goede methode om je gedachten onder controle te krijgen.

Ik ga altijd naar de binnenkant van mijn oogleden kijken, heel geconcentreerd. Dan zie je allemaal kleurtjes en vormen en weet ik veel wat. Dat is best interessant en probeer er eens dingen in te zien. Het is dan wel echt de bedoeling dat je je oogleden goed ontspant en op de goede manier kijkt. Maar daar heb je toch wel de tijd voor om dat uit te zoeken als je niet kan slapen. In ieder geval ben je dan iets aan het doen en word je afgeleid.

Tegelijk denken (met opkomende gedachten meegaan) en voelen lukt niet. Dus de oplossing is om meer te gaan voelen en daardoor minder te denken voor het slapen. Mindfulness, meditatie, zelfhypnose, allemaal mogelijkheden. In de link is een leuk voorbeeld gegeven hoe dat zou kunnen, je zou de eerste 6 stappen van het stappenplan liggend kunnen doen.

Bronnen:
http://bit.ly/r91T3z

Voor iedereen is het weer anders, maar misschien helpt mijn methode jou ook. Als ik niet kan slapen omdat ik lig te piekeren, dan probeer ik in detail te herinneren wat er in mijn favoriete tv-programma gebeurde of wat ik op vakantie heb gedaan. In gedachten pak ik bijv. mijn tas in om naar het strand te gaan. Je moet wel echt alles doen: pak een leeg flesje, loop naar de kraan, doe er water in etc. Als je je hier goed op concentreert, kan je niet meer aan de moeilijke dingen denken. Meestal werkt dit bij mij goed. Soms is het goed om minder fijne gedachten even te laten gaan. Laat ze maar langs komen. Het raakt je niet. Ze staan los van jou. Net alsof je naar een film kijkt. Vervolgens bepaal jij wanneer het genoeg is geweest. Dan ga je aan leuke dingen denken. Is dat lastig? Lees dan even een boek of ga even uit bed. Als je het te warm hebt kan je ook niet slapen. Succes!

als je echt niet kan slapen kan je even opstaan om alles wat in je hoofd rondspookt op te schrijven. als je in je bed ligt kan je toch niets doen aan al die dingen waar je aan denkt, dus als je het opschrijft kan je de volgende dag ermee verder gaan. Dan ben je het dus niet vergeten en bovendien lucht het erg op.

Ontspanningsoefeningen / ademhalingsoefeningen helpen, en als het nou echt niet lukt: wat is je favoriete verhaal of film? Fantaseer er een NOG beter einde aan.

U kunt verschillende maatregelen nemen om beter te slapen. De beste resultaten kunt u verwachten als u onderstaande tips een paar weken in praktijk brengt. 1) Blijf overdag wakker. Ga iets doen als u dreigt in te dutten. 2) Het kan helpen 's avonds niet te veel te eten. Ook kunt u beter de laatste drie uur dat u op bent, niets meer eten. 3) Sommige mensen slapen beter als ze 's avonds geen koffie drinken. Cafeïnevrije koffie kan geen kwaad. 4) Pas op met alcohol. Sommige mensen slapen gemakkelijk in met een glaasje alcohol-houdende drank, maar door alcohol kunt u tussendoor wakker worden. Alcohol zorgt er bovendien voor dat u minder diep slaapt en dus niet zo goed uitrust. 5)Zorg dat u zich het laatste uurtje voor u naar bed gaat, ontspant. Niet nog even snel de was ophangen of de administratie bijwerken. Ook televisie kijken houdt u actief. Maak liever een korte wandeling of neem een warm bad. Ook vrijen kan ontspannend zijn en het inslapen vergemakkelijken. 6)Als u op tijd naar bed gaat, hoeft u niet bezorgd te zijn dat u 'uw uren niet maakt'. Een vast tijdstip van naar bed gaan en opstaan kan soms helpen. 7)Sta op als slapen niet lukt en ga iets doen dat afleidt en ontspant, bijvoorbeeld naar rustige muziek luisteren.

Probeer je hooft helemaal leeg te maken, even nergens aan denken. Gewoon ontspannen. Van tevoren als je gaat slapen kun je ook even lekker een warme douche nemen, iets aan yoga doen of iets doen wat jou ontspannen maakt. Ok kun je even naar rustige muziek luistere. bijv. geluiden van zee of wind of regen (rainy mood)

Ik heb twee manieren. 1: Ik probeer alle spieren van mijn hoofd te ontspannen. 2: Ik beeld me een cirkel voor die al mijn gedachten moet voorstellen. Ik ga telkens de cirkel af en telkens als ik een gedachte tegen kom wis ik die.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100