Hoe kun je bepaalde (dwang)gedachten loskoppelen, bijvoorbeeld dat als je vrijt dat je dan steeds het beeld van je vader voor je ziet?

En daardoor niet meer kunt vrijen met je geliefde. Het komt door gebeurtenissen uit de jeugd.

12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet wilt hoef je hier geen antwoord op te geven maar ben je ooit misbruikt door je vader misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was zou ik professionele hulp inschakelen.
In de vorm van een psychiater oid.

Het beste antwoord

Dit is erg voor jullie beiden. In de ideale wereld is dit probleem onderbelicht. je moest eens weten hoeveel mensen hiermee blijven lopen. Je kunt een leven leven met met die angst om jezelf te geven maar eigenlijk doe je jezelf en je partner tekort. Het is niet gemakkelijk maar ik denk dat het een eerste stap is dat je hierover eerlijk bent tegenover je partner want als partner denk je dat die weerstand met jou te maken heeft. Voorkom misverstanden. De tweede stap kan zijn naar een hulpverlener die jou of jullie wil begeleiden. Er is heel veel met jou gebeurt en het is misschien maar een klein stapje dat je steeds wint maar toch elk stapje is er een dat je voor jezelf over hebt want jou lichaam is van jou. Wat er gebeurt maak je nu zelf uit in overleg met je partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De gebeurtenis van vroeger heeft ervoor gezorgd dat je hersenen een soort afweer systeem voor (in dit geval) vrijen hebt ontwikkeld.

Dit is lastig weg te krijgen en zou je daarom willen adviseren om ermee naar een psychiater te gaan. Die kan (makkelijk gezegd) je hersens min of meer om de tuin leiden, zodat je er niet meer aan hoeft te denken. Hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psycholoog is ook al goed. Snuffel kan via de huisarts een verwijzing krijgen.
Het trauma moet eerst verwerkt worden, want hij wordt iedere keer getriggerd wanneer je met je vriend vrijt. In zal inderdaad via de huisarts hulp vragen. Je kunt misschien ook emdr aanvragen. Dit is trauma verwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of je er wat aan hebt. Maar natuurlijk kun je naar de psych gaan. Maar probeer eens je geliefde voor te stellen. Vrij in het daglicht maak een foto van zijn lichaam hoeft niet zonder onderbroek. Vergroot het en hang het op in je slaapkamer en kijk er naar terwijl jullie willen vrijen. Als het goed is dan zie je je geliefde en op de foto. Als je geliefde ook wil dat je je gedachten loskoppelt van vervelende gebeurtenissen in je jeugd zal hij achter je experiment staan.
Natuurlijk zullen die andere herinneringen niet gelijk weggaan maar er komen zeker leukere er voor in de plaats.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in ieder geval belangrijk om hulp te zoeken hiervoor, maar deze tips kunnen in ieder geval wat hulp geven om er goed mee om te gaan op de kortere termijn:

1) Praat er heel open en duidelijk met elkaar over. Openheid naar elkaar toe en vertrouwen, is het allerbelangrijkste. Vertel wat je voelt, ervaart en dat je dus steeds dat beeld van je vader voor je ziet
2) Vraag je geliefde om geduldig te zijn met je. Zorg dat je tijd krijgt om ermee aan de slag te gaan
3) Experimenteer met vormen van genegenheid die fijn voor jullie allebei zijn. Je hoeft niet per se "helemaal" te gaan, je kunt het ook houden op andere vormen van seksualiteit die jij (misschien) wel aankunt op dit moment, zodoende geef je het toch wat lucht in je relatie
4) Prent en blijf jezelf inprenten dat je geliefde van jou houdt en dat seks een fijn, leuk en samenbindend onderdeel mag zijn / worden in je relatie. Wat je hebt meegemaakt in het verleden, is onjuist en op geen enkele manier maatgevend voor nu.
5) Stel seks liever nog even uit naar een moment dat je er klaar voor bent, dan nu zaken te forceren en daardoor de kans te lopen dat het relatieproblemen oplevert. Ware liefde wacht, is het spreekwoord.