Hoe overwin ik mijn angst voor de dood?

Ik heb een immens grote angst voor de dood, zowel het doodgaan als het dood zijn. Het idee om gewoon ''weg'' te zijn van alles en iedereen houdt mij 's nachts wel eens wakker, en ik krijg er lichte paniek-aanvallen van. Ik ben pas 17! ik zou me hier toch helemaal geen zorgen over hoeven maken?
Toen ik een jaar of 12 was begon het hele gebeuren, wat het triggerde weet ik eigenlijk niet. ik ben altijd al slimmer en realistischer geweest dan de mensen om mij heen, dus mijn idee van dood is altijd vanuit een biologisch standpunt geweest: 'lichtje uit. punt.' Ik vind het zelf geen fijne manier van nadenken over zoiets, maar mijzelf overtuigen dat het anders is, wilt steeds niet lukken.
Ik heb een hele tijd geen last gehad van deze angst, nu pas sinds een maandje weer. maar zo erg is het nog nooit geweest.
Wat kan ik doen om over deze angst heen te komen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ga naar je huisarts en zorg dat je doorverwezen word naar iemand die je kan helpen.
Pieterke
4 jaar geleden
Ik ben het met Ritsuka eens. Ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen voor deskundige hulp.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Idd psycholoog.
Het zit te diep, jouw angst!

Antwoorden (5)

Het is normaal en best nuttig dat je bang bent voor de dood.
Heel veel mensen zijn dat, dat zorg er voor dat je voorzichtig bent.
( En ook dat de mensheid zich blijft voortplanten. )
Als het 100% zeker is dat er iets na de dood komt,
zullen mensen niet meer serieus leven. (En missen hun levens les.)
Dan wordt het net een video game, dat ze dood willen om opnieuw te spawnen.
Dus er is een rede voor dat de dood een mysterie.
( Maar niks is voor altijd in dit universum, want die zal zelfs een einde krijgen. )

Denk je echt dat het leven uit niets toevallig is ontstaan, en dat we zonder doel hier zijn.
En als we dood gaan, ben je er geweest. (Je leven had geen rede voor dit universum?)

Nee, Leven & Dood is te ingewikkeld voor de mensheid om het te begrijpen.
( En wat je niet begrijpt, zul je angst voor hebben. )

Jij bent hier nog maar puber van 17 jaar,
je bent nog niet eens aan je maximale hersen capaciteit.
Dus Leef, Leer, en Weet wat je aan het doen bent.
( En laat de dood je niet gek maken. )
4 jaar geleden
Door er met mensen om je heen met hen erover te praten ( het te ventileren)en het samen met een lach dat onderwerp af te sluiten want je hoeft je nergens zorgen over te maken en kom je er van los .
Het leven is echt een feestje als je een dak boven je hoofd hebt en te eten en drinken en lieve leuke of interessante mensen ontmoet aan je weet te binden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Denk eens na over de volgende uitspraak van Epicurus, een filosoof uit de Griekse oudheid, is: "Als ik er ben, is de dood er niet, en als de dood er is, ben ik er niet."
Daarom vond hij ook dat de dood niet iets was om bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn zus heeft ook zoiets.
Ik zelf ook een beetje maar niet zo erg als jou of haar.
Als ik het heb probeer ik aan dingen te denken die ik geweldig vind en me in te beelden dat dat me beschermt.
Je moet jezelf overtuigen door het steeds te herhalen dat je door goede dingen en warmte omringt bent en niks je iets kan doen.
Oftewel geloof je jezelf oftewel ben je zo gefocust daarop dat je je angst zo een beetje vergeet.
Dat laatste kan je ook expres doen, je ergens zo op focussen dat je het gewoon vergeet.
Ik moest vroeger naar een therapeut omdat ik heel verlegen ben.
Die therapeut leerde mij op een bepaalde manier te ademen zodat je je sterker voelt.
Het zou dan ook kunnen werken bij angst.
De ademhalingstechniek werkt zo:
sta recht en laat je handen daar je toekomen vanaf je knieeën en haal adem via je neus.
Vervolgens laat je je handen zakken en ademt uit langs je mond.
Let wel op dat je heel diep inademt dan even wacht en dan pas uitademt.
Er zijn nog manieren maar moeilijk te zeggen zonder uit te beelden.
Je kan ook naar een therapeut gaan zoals ik deed, leer je een hele hoop dingen die nog kunnen helpen.
Ik hoop echt dat je van die angst afgeraakt.
Het lijkt me zo vervelend de hele tijd angst te voelen en niet te kunnen slapen...
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
als eerste wil ik graag zeggen dat het misschien verstandig is op proffesionele hulp te zoeken, maar dat terzijde is dit misschien iets wat je kan proberen:

praat er met je vrienden en directe omgeving over je zult merken dat de meeste mensen een angst hebben om dood te gaan misschien niet in de maten die jij hebt maar de angst is er wel.

probeer de angst om te zetten naar positieve gevoelens en of motivatie, morgen/over een jaar/over een decenium kan het over zijn dus ik wil nog x doen. (denk aan tijd besteden met vrienden, studie afmaken, sporten en gewoon genieten).

probeer als je denkt aan de dood actief aan iets anders te denken, als dat niet lukt zou je eventueel afleiding kunnen zoeken denk aan tekenen, schrijven, lezen en zelfs huiswerk maken. Hoe minder iemand zich bezig houdt met een angst hoe minder erg die zou worden.

ook handig om te onthouden: alle tijd die jij besteed met je druk maken om de dood kan je niet besteden aan de tijd die je hebt om te genieten van het leven. Dus maak je geen zorgen over hoelang je nog hebt maar over hoe je het beste kan maken van de tijd die je hebt.