Wat doet EMDR met je hersenen ?

Ik heb vandaag voot het eerst EMDR therapie gehad. Mijn ervaringen waren vooral dat ik me vervelend voelde tijdens die tikjes en het volgen van de vingers en daardoor kon ik me moeilijk concentreren op de gebeurtenissen waar ik over moest concentreren. Of is dit juist normaal dat ik me moeilijk kon concentreren op die tikjes..? Achteraf kreeg ik de neiging om meer te praten ,me fantastisch te voelen zo meer een "wauw"gevoel, is dat ook normaal? Ik was voor die therapie moe maar na de therapie ben ik nog vermoeider geworden en precies een zombie (gehypnotiserend gevoel en vrij) alles wat ik hier opsom.. zijn die ook normaal om die gevoelens te hebben? Hoe werkt dat in je hersenen? Wat is hier positief en negatief aan? Ga je ook anders denken? (op internet vind ik amper al mijn antwoorden terug)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga eerst een dag verwerken en slapen.
Wandel in de natuur, doe wat je fijn vindt. Op internet gaan zoeken wat er met je gebeurt helpt niet in je proces.
Dan ga je lezen hoe het zou kunnen/moeten zijn.
Schrijf (pen en papier) eventueel op hoe je je voelt en analyseer dat de volgende keer samen, als je dat dan nog wilt. Moeheid is normaal, er gebeurt veel. Blijkbaar heb je veel te verwerken waarvan een deel onbewust gebeurt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Volgens mij is het juist de bedoeling dat die tikjes zo afleiden. Je moet bezig zijn met die traumatische ervaring. Zonder therapie ben je daar ook mee bezig, en dan concentreer je je alleen maar op die ervaring. Daardoor wordt (de herinnering aan) de traumatische ervaring steeds sterker. Het is een zelfversterkend effect, want hoe sterker de herinnering en de emotie, hoe vaker en hoe sterker je eraan gaat denken, en dat versterkt weer de herinnering en de emotie, enzovoort. Nu moet je verplicht aan de traumatische gebeurtenis denken - maar je wordt afgeleid. De hersenen worden daardoor geconditioneerd om die herinnering onbelangrijk te gaan vinden. Er is immers iets anders dat de aandacht nodig heeft! Op die manier kom je uit het zelfversterkende kringetje. De herinnering blijft, maar het wordt (bijna) "gewoon iets dat je ooit hebt meegemaakt". Net zoals je je misschien nog kunt herinneren dat je vanochtend de gordijnen opende. Ja, dat weet je nog - maar het is totaal onbelangrijk, je mag het van jezelf vergeten, er zijn andere dingen om je mee bezig te houden. EMDR helpt ervoor te zorgen dat het trauma op emotioneel niveau een flink stuk verschuift van 'allesoverheersend' naar 'vanochtend de gordijnen geopend'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Enkele collega's passen EMDR toe.
EMDR is een kwestie van: we weten dát het werkt, maar we weten niet precies hóé het werkt.
Zelf pas ik het nooit toe. Ik wil eerst meer weten over de werking en ben nog niet overtuigd van de geclaimde resultaten. De ene studie wijst op iets betere resultaten ten opzichte van exposure en CGT, de andere op iets mindere.
Zeker qua effectiviteit op langere termijn (ik zou graag een uitgebreide studie zien naar het recidiefcijfer na EMDR) heb ik mijn twijfels.
Voor zover ik na kan gaan is CGT net zo effectief, of zelfs effectiever en is het recidief laag. Momenteel zie ik daarom niet in waarom ik deze (prijzige) cursus zou volgen; de meerwaarde van EMDR ontgaat mij vooralsnog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe komt het dat men last krijgen van bijwerkingen zoals duizeligheid,hoofdpijn,.. zoals mijn therapeut gezegt heeft? Ik heb vannacht ook hele nare enge dromen gehad,maar hoe komt dat eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een ingewikkeld ding, die hersenen. We weten er meer niet van dan wel. Dromen zijn om dingen te verwerken. Dus als er veel emoties loskomen gedurende de dag is het niet raar dat er flink gedroomd wordt.
(hoewel we dit ook niet zeker weten)
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik vermoed dat die bijwerkingen komen van de extreme inspanning. Ga maar na: je moet twee dingen tegelijk doen die allebei het uiterste van je concentratie vragen. Aan de ene kant ben je bezig met je traumatische ervaring. Die is nu juist zo traumatisch geworden doordat je er steeds mee bezig bent. Het is als het ware een soort "dwangmatige concentratie" die je hebt ontwikkeld en die ervoor heeft gezorgd dat die ervaring niet op een normale manier "naar de achtergrond van de herinnering" kon zakken. Dus die traumatische herinnering is altijd al sterk aanwezig. Als je er dan ook nog eens niet alleen passief, maar tijdens de therapie ook actief mee bezig bent, gaat al je concentratie naar het denken aan die ervaring. Tegelijk krijg je de EMDR-therapie. Die is zo gemaakt dat je niet anders kunt dan je sterk op de piepjes of tikjes concentreren, en dan ook nog eens die bewegingen in de gaten houden. Ook dat vereist een heel sterke concentratie. Jezelf heel hard concentreren op één ding is al vermoeiend. Jezelf heel hard concentreren op twee dingen tegelijk is eigenlijk onmogelijk. (Dat is trouwens juist de bedoeling van deze therapie.) Jouw hersenen verplichten jou dat onmogelijke toch te doen - dus ja, daarvan raak je extreem vermoeid en krijg je hoofdpijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de concentratie op de EMDR-therapie het gaat winnen. Je hebt dan afgeleerd jezelf zo op je traumatische ervaring te richten. Daarmee is de ervaring misschien ngo steeds traumatisch, maar niet meer zo allesoverheersend als nu. Die "dubbele concentratie" met de genoemde bijverschijnselen is dus juist de bedoeling van EMDR. Je zult er doorheen moeten om je hersenen te leren dat ze die traumatische ervaring naar de achtergrond van de herinnering mogen laten gaan.

Antwoorden (1)

Het is een hele aparte therapie, ik heb het zelf ook gehad maar is wegens omstandigheden niet doorgezet. Ik kreeg het met piepjes, jij met tikjes. Uiteindelijk krijg je hetzelfde resultaat. Ik werd toen ook snel afgeleid door de piepjes, maar het went. Uiteindelijk kun je het meer negeren en beter je verhaal doen.
Wat mijn psycholoog vertelde is dat het voor militairen werd gebruikt. Wat de psycholoog opviel is dat ze altijd bij een tikkende klok in de kamer gingen zitten omdat zij daar rustig van werden. Zo hebben ze dit verder onderzocht met de uitkomst dat het rust geeft omdat beide hersenhelften actief werden (daar komt de vermoeidheid ook vandaan, en ja je kan je echt als een zombie gaan voelen)
Het positieve aan EMDR is dat je met een traumatische ervaring mee om leert te gaan en je er zo minder last van krijgt. Doordat je het vaak moet herhalen gaat de lading van het vertellen er ook af, dus het word makkelijker om te doen. Doordat het makkelijker word veranderd het ook iets in je hoofd. Het was een hele zware gebeurtenis die veel lading met zich mee bracht. Nu is het een gebeurtenis die naar is, maar voorbij is. Je weet wat er gebeurd is maar het beïnvloed jou leven niet meer. Maar dit heeft natuurlijk tijd nodig!

Hopelijk heb je hier wat aan en ik wens je verder nog veel succes met het verwerken van jou traumatische ervaring