Wat kun je allemaal nog proberen als 'ontspannen' niet lukt?

Altijd maar druk, stress en een continu opgefokt gevoel wat ook door wandelingen, baden, thee, allerhande kruiden, yoga, meditaties, sporten etc. niet wordt opgelost, laat staan tijdelijk onderdrukt.

Het lijkt wel alsof ik mezelf niet kan overgeven aan ontspanning. Een grotere controlfreak dan ondergetekende zul je ook niet snel tegenkomen.

Roken van allerhande 'specialiteiten' werkt averechts, ik rook niet en ben veel te bang om de controle te verliezen, waardoor ook dat juist misgaat.
Volgens de huisarts mag ik voor de zoveelste keer weer met de eerste alinea beginnen ('En dit keer wel écht ontspannen he!') maar daar voel ik weinig voor.

Sessies bij een psycholoog hebben ook bijzonder weinig uitgehaald ('neem maar een kussen en sla daar flink op, dan komt die onrust en woede er wel uit...')

Ik kan zelf ook niet achterhalen waar het wegkomt, vanaf mijn vroegste jeugd meen ik al al het leed van de wereld te moeten dragen.

Het is een long shot, maar weet iemand de gouden tip?
Seks en alcohol helpen wel een beetje, maar ja, om daar nu de hele dag mee bezig te zijn... ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Het beste antwoord

Contact opnemen met de huisarts. Wellicht is er iets mis met je hormoonhuishouding (schildklier, adrenaline, bloeddruk) waar je zelf niets meer aan kunt doen, of meten bepaalde gedragspatronen onder de loep worden genomen (psychotherapie).
En dan denk ik dus niet meer aan vrijblijvend advies en een psycholoog om mee te praten, maar echt aan een psychiatrische behandeling, ondersteund door medicijnen.

De kern is natuurlijk wel at je het allemaal echt moet WILLEN veranderen, en dat proef ik eigenlijk niet uit je verhaal. Ik krijg meer de indruk dat je zelf eigenlijk vindt dat je wel goed bezig bent, en de onvermijdelijke symptomen daarvan eenvoudig wilt bestrijden. Helaas, zo werkt het niet. Ontspanning in ELKE vorm, met of zonder hulpmiddelen, betekent eerst en vooral loslaten. Zolang je daartoe eigenlijk niet bereid bent, wordt het erg moeilijk je te helpen, zowel voor een ander als voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hard, maar wel waar. Iets wat al zo lang deel van je zelf is, dat is moeilijk om daar aan te gaan tornen.

Andere antwoorden (1)

Hypnose therapie zou je nog kunnen doen, of een koptelefoon met rustige ontspannende muziek, waardoor je in principe afgeleid word van de dagelijkse drukte.