ik ga over een ruime week naar een nieuwe school ik zie er SUPER tegen op en ben al zenuwachtig als ik eraan denk. wat kan ik eraan doen?

ik word ook snel rood, en als ik eraan denk hoe moeilijk het zal gaan worden word ik zo benauwd.
Wat kan ik doen zodat ik er beter door heen kom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Hou jezelf voor, dat je niet de enige zal zijn, die met de bibbers in de benen die eerste ochtend naar de nieuwe school gaat : echt, hoor, iedereen van jouw klas zal zitten te kieskouwen op z'n ontbijtje, en willen, dat de dag al voorbij is.....
Als je je dat realiseert, en je let een beetje op al het gefriemel van de anderen, als ze het lokaal binnenkomen, voel je je misschien een klein beetje beter!!

En bedenk, dat je over een week echt je plekje al aardig gevonden zult hebben - alleen die eerste paar minuten zijn moeilijk, en daar moet je je even doorheenbijten - nét, zoals alle anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
net wat ik zeggen wilde :-)
+1

Andere antwoorden (7)

Gewoon jezelf blijven en nieuwe vrienden zoeken!
Misschien zit je wel met kindeten van je vorige school in de klas, dan trek je daar iets meer mee op.
Ik had het er aan het begin ook erg moeilijk mee, maar dat zei ik gewoon, zodat mensen rekening met me hielden. Heel veel plezier op je nieuwe school!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heyy Claire,
Ik ga dit jaar ook naar een neuwe school en word ook snel rood :( ...
Maar ik zal gewoon hezelf wezen, (ja ik weet het het standaard praatje)
Eerst een vraagje? Gaan er ook vriendinnen met je mee naar die niewe school (zitten hun ook op die school) of niet, want dat maakt het wel makkelijker.. Maar zo niet, stel jezelf gewoon voor en je zult snel vrienden maken ;)

Succes!

ImaBite

Ik ben nu ook al zenuwchtiggg :S

Toegevoegd na 2 minuten:
woow ik schreef bijna hetelfde als degene boven me...
stond er toen nog niet :/
Srry..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg voor jezelf enkele keren deze mantra op:

Ik vind hen aardig.
Zij vinden mij aardig.
Ik weet dat ik het kan.
Ik ben blij als (dat) ik er ben.

Denk dat het echt zo zal zijn en...

Je voelt je een stuk zekerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nog een week vakantie en ik hoop dat je je die week niet steeds zorgen zult maken. Want geloof me: het gaat je heel erg meevallen.
Voor alle kinderen is het even spannend, voor iedereen is het immers een nieuwe school. Daar houden ze op school ook echt wel rekening mee. Ze beginnen vaak met kennismakingsspelletjes, of een sportdag ofzo. Je leert je mentor (klasseleraar) kennen en die legt van alles uit over huiswerk en lokalen en roosters enzo.
De eerste dag zal vast wel even spannend zijn, maar aan het eind van die dag vertel je thuis waarschijnlijk over de leukste kinderen in je klas en over de aardige leraren die je hebt ontmoet. Je zult vast niet de enige zijn die bloost of stil is. Iedereen reageert anders op iets spannends. Sommigen worden juist heel erg druk, anderen krijgen buikpijn, of kunnen helemaal niet slapen. Maar iedereen vind het spannend.
Misschien kun je proberen het "leuk spannend" te vinden. Je zult nieuwe vakken leren, je gaat andere vrienden en vriendinnen krijgen, je gaat allemaal nieuwe dingen ervaren. het wordt het begin van een boeiende periode in je leven waar je later vast met heel veel plezier terug aan zult denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh... Sorry! Maar ik zie nu dat je 16 bent, en dus ga je waarschijnlijk naar het MBO. Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde toch? De brugklas heb je ook overleefd ;-)
Veel succes en vooral plezier!
Geniet van alle nieuwe dingen die op je afkomen, en van de nieuwe jongens en meisjes die je gaat leren kennen. Na een week voel je je al thuis en voelt alles vertrouwd en bekend.
12 jaar geleden
Je gaat er nu al van uit dat jij op die nieuwe school precies hetzelfde zult gaan meemaken als met je oude school. Dit uitgangspunt klopt niet, en bedenk eens goed dat jij niet de enige bent die nieuw is. Ze zullen allemaal nieuw zijn en daarmee ook heel zenuwachtig!!
Zelf heb ik gemerkt dat elke nieuwe school ook een verbetering gaf in de situatie. Alsof je telkens ouder ben geworden en bijvoorbeeld pesten helemaal niet meer belangrijk is geworden. Nieuwe beginnen zijn goed, en je kunt daarmee het oude achter je laten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt en mentor. Meestal doet die met iedereen een keer een mentorgesprekje. Dan kun je dat aangeven. Dan heb je het in ieder geval tegen iemand in de school gezegd.
Rood worden als je ergens nieuw bent. Soms valt het anderen niet op. Zien ze het wel, dan vinden ze het ook nog heel gewoon. Het kan zijn dat er toch iemand reageert. Dan zeg je, ja ik bloos. Vaak wordt het dan even erger. Maar dat onderstreept alleen maar dat je gelijk hebt met je opmerking dat je bloost. Je kunt dan nog zeggen: zie je wel. Daarmee geef je aan dat je er nuchter mee omgaat.