Kan je door het drinken van veel koffie depressief worden en hyperventilatie en angstaanvallen krijgen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
9.5K

Antwoorden (2)

Ja, dat kan zeker.

Omdat koffie vochtafdrijvend werkt en dit vochttekort zijn uitwerking heeft op tryptofaan in de hersenen. Tryptofaan is van belang voor de aanmaak van serotonine. Serotonine is onmisbaar voor ons gevoel van geestelijk welbevinden en ons humeur. Door serotoninetekort ontstaan angstgevoelens en gevoelens van somberheid.

Bovendien verhoogt cafeïne het insulineniveau en stijgt de aanmaak van adrenaline. Daardoor speelt koffie een belangrijke rol bij stress. Koffie verhoogt het stressniveau. De effecten van koffie op stress is onderzocht (Universiteit Bristol, Duke University). Na onderzoek bleek dat, vooral bij de mannelijke deelnemers, teamworkers zich meer gespannen voelen na het drinken van koffie, wat logisch is omdat cafeïne verantwoordelijk is voor de aanmaak van epinephrine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel veel fabels over koffie. Van koffie kan je absoluut niet depressief worden, nooit! Koffie veroorzaakt géén hyperventilatie, echt niet. En van koffie wordt je ook niet angstig.

Dit kan heel veel andere redenen hebben, maar koffie is het niet. Dat koffie vocht uit je lichaam drijft is ook alweer ontkracht. De website infonu.nl is erg onbetrouwbaar.

Koffie is zelfs heel gezond, het heeft heel veel positieve effecten.

Ik ben zelf een koffiedrinker, en ken er nog honderden. Eentje was depressief geweest, dat kwam door bepaalde omstandigheden. Een ander had angstaanvallen, dat kwam door bepaalde drugs. En nog iemand anders hyperventileerde, omdat er teveel stress was.

Oja ze dronken koffie, of zou dit toch door koffie komen?

Ik ben er stellig van overtuigd dat dit niet kan.

Lees trouwens de bronnen door, ik raad je aan om minimaal 4 koppen koffie per dag te drinken!

http://gezondheid.blog.nl/hart-en-vaatziekten/2010/06/21/thee-en-koffie-goed-voor-het-hart