Bestaat er echt zoiets als een gelukshormoon?

en kan men dat meten of je er genoeg van hebt? Zo ja, als je er dan een tekort aan hebt ben je dan gedoemd om depressief te worden en kan men er iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Dat is serotonine, en is meetbaar maar de meting is niet echt bruikbaar .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, jou tip is heel bruikbaar.

Andere antwoorden (2)

Ja, oxytocine. Het speelt een belangrijke rol in verband met gevoelens van plezier. Het wordt vrijgemaakt door oa. knuffelen.
Het speelt een rol in de moeder-kind binding en brengt de stuwing van moedermelk op gang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is niet zozeer een hormoon. er zijn bepaalde neurotransmitters die zorgen voor geluksgevoelens. daarvan is dopamine een zeer krachtige gelukshormoon. net als serotine en endorfine.

depressie hangt samen met een tekort aan monoaminen of een teveel aan receptoren (soort ontvangspoorten voor de neurotransmitters)

neurotransmitters zijn bepaalde stofjes die worden doorgegeven in je zenuwstelsel om op die manier een boodschap door te brengen