Is het mogelijk om altijd al last te hebben van een te laag aantal geluksstofjes en je daardoor altijd depressief te voelen?

Ik wil het graag aanvullen en heb naar mijn idee alles al geprobeerd. Ook veel contact gehad met hulpverlening en alle adviezen die ik ben tegengekomen opgevolgd, wat geen resultaat heeft opgeleverd. Doe enorme moeite om bezig te blijven en te sporten. Zijn er mensen die nog alternatieve tips hebben buiten de gewone tips die ik op internet enz ook wel kan vinden? Hiermee bedoel ik die simprle dingen als schrijf t op, praat erover enz.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het tekort aan geluksstofjes zoals jij ze noemt kan idd chronisch zijn.
Heb je al eens medicatie geprobeerd?
Erna55
6 jaar geleden
Je hebt " veel contact gehad met hulpverlening" , zeg je.
Is er vastgesteld dat je een tekort hebt ? Is er medicatie voorgeschreven ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gezond eten en leven. Zijn maar een paar woorden, maar de meesten hebben geen idee wat dat inhoudt.
Helemaal als er al problemen zijn in omschakelen extra moeilijk. Die stofjes worden gemaakt uit vitaminen mineralen en vetten en dat los je niet op met een pilletje.
Thecis
6 jaar geleden
@erna55
Helaas kan je niet zo maar vast stellen of je een tekort hebt. De diagnose klinische depressie wordt vastgesteld n.a.v. een vraaggesprek. De enige manier om een endorfine tekort vast te stellen is door middel van het meten rechtstreek in de hersenen. @Jackd.
Er zijn meerdere redenen waarom gezond eten en leven absoluut niet te maken hoeft te hebben met de klachten. Bij een gezond iemand klopt het dat dit patroon zal helpen, maar aangezien je de achtergrond van deze persoon niet kent, is dit een nogal kort door de bocht opmerking. Vitamine B12 (een tekort veroorzaakt heftige depressies) wordt o.a. opgenomen door de maag. Mocht je hierdoor door de een of andere manier niet toe in staat zijn, kan je gezond eten wat je wil, maar je zal een (heftig) tekort over houden.
Hetzelfde geldt ook voor vitamine D. Legio mensen die hiervan niet genoeg aanmaken (ook niet in de zomer) en dus bij moeten slikken. Als je je hiervan niet bewust bent, ga je nat. Hulpverleners checken zelden namelijk deze vitamines bij het onderzoek van depressies. Vele sessies later helpt er niets en iemand zal niet de eerste zijn die de diagnose klinische depressie krijgt (soms zelf gecombineerd met antidepressiva en zelfs antipsychotia) terwijl een shot B12 eens per maand (of hoe vaak dan ook nodig is) ook het probleem op lost. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar wel voor meer dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis: Wil je een lijstje met voeding waar vit D en B12 in zit? En waarom denk je dat vit d niet genoeg aangemaakt wordt? Door ongezond leven: o.a. te weinig zonlicht op de huid. Maar ook ongezond eten, waardoor er een tekort is aan de stoffen die nodig zijn om vit d te vormen. Het is geen 100% zekerheid, maar wel een voorwaarde om een grote kans te maken dat het goed komt. Verder ben ik het met je eens om tekorten aan te vullen, maar liever zoek ik de oorzaak van die tekorten op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De basis is belangrijk. Zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dit is beter voor je hormonen en neurotransmitters. En stofjes als serotonine en melatonine worden aangemaakt uit bepaalde aminozuren, zoals tryptofaan. Daarnaast kunnen allerlei vitaminen, mineralen en vetzuren meehelpen bij de aanmaak van je neurotransmitters. 5htp, een vorm van tryptofaan kan vaak ook helpen. Op internet kan je veel vinden over je neurotransmitters.

Het beste antwoord

Ja, het is mogelijk om last te hebben van depressieve gevoelens als er een voor jou te laag niveau van bepaalde stofjes (neurotransmitters) in je hersenen ontstaat. Dat lage niveau kan zijn doordat deze stofjes te weinig worden aangemaakt, te snel weer worden opgenomen of dat de gevoeligheid voor deze stofjes verminderd is.

Depressiviteit is een complex en veelomvattend probleem, met meerdere mogelijke oorzaken. Daarom zijn er verschillende oplossingsrichtingen, die gericht kunnen zijn op het oplossen of ermee omgaan. Je schrijft zelf over "sporten" en "erover praten", en in de reacties lees ik tips over "gezond eten" en "B12 injecties". Als de oorzaak niet bekend is, dan zijn dit schoten in het duister. Een wondermiddel is er niet.

Ik weet niet welke hulpverleners je hebt gesproken, maar als de depressieve gevoelens je hinderen in het dagelijks leven dan adviseer ik samen met de huisarts te kijken naar mogelijke verwijzing naar een psycholoog, psychotherapeut of psychiater. Dan kun je een diagnosetraject doorlopen om te kijken wat bij jou precies het probleem is, hoe ernstig dat is en of oorzaken zijn te achterhalen. Pas dan is er wat te zeggen over de juiste aanpak voor jouw probleem.

Het diagnosetraject bestaat overigens uit gesprekken in eventueel schriftelijke tests; er worden geen neurotransmitters in je hersenen gemeten. Dat is duur en complex onderzoek en in de praktijk ook zelden zinvol, omdat het niets zegt over de klachten die het jou persoonlijk oplevert. De huisarts kan wel een standaard bloedonderzoek doen om je lichamelijke gezondheid te controleren en veel voorkomende tekorten (vitamine D en vitamine B12) op te sporen. Daarvoor kun je behandeld worden, en de behandelaar kan eventueel ook verschillende antidepressiva voorschrijven om te kijken wat bij jou werkt.

Dan nog iets: het woord geluksstofjes is niet helemaal juist. Door een tekort kun je je ongelukkig voelen, maar met een normaal niveau ben je niet automatisch gelukkig. Met een te hoog niveau ook niet. Sterker nog, van een te hoog niveau kun je je behoorlijk ziek voelen. Van een antidepressivum wordt je dus niet automatisch gelukkig, het is niet meer dan een poging een normaal niveau te herstellen zodat je door andere dingen zelf gelukkig kunt worden. Het is net als een kunstbeen: het is geen taxi die je vanzelf ergens brengt, maar een hulpmiddel om zelf weer normaal te lopen en zelf ergens te komen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
+ Vergeet ook niet de vitamines B12 en D te laten meten. Tekorten hieraan (wat toch wel vaak voorkomt) hebben depressie tot gevolg. Dan kan je behandelen wat je wil, maar niets zal helpen. Een simpel bloedonderzoek kan dit uitwijzen.