(Sommige) autisten hebben geen interesse van wat er om hun heen gebeurt. Is hier een fysiologische oorzaak van bekend ?

Is dit een tekort aan een bepaald stofje, of is een bepaald hersengedeelte kleiner ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Zoals bij alle uitingen van autisme het geval is, is er niet één oorzaak aan te wijzen die verantwoordelijk is voor een bepaalde uiting. Dat is dus ook het geval bij een verminderde interesse voor de omgeving. Er is niet één stofje of één bepaald hersengedeelte aangedaan: zoals bij de meeste psychische aandoeningen zijn er meerdere, complexe genetische, fysiologische en omgevingsfactoren aan te wijzen die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van de aandoening en het daarbij behorend gedrag.

Bij autisme zijn onder andere de hersenschors, kleine hersenen, hersenstam, basale ganglia (betrokken bij beweging), amygdala (betrokken bij emoties en angst), hippocampus (betrokken bij geheugen) en de hersenschors (cerebrale cortex) betrokken. De cerebrale cortex is betrokken bij uitvoerende functies, plannen, organiseren en (sociaal) gedrag. Daar horen ook aandacht, concentratie en interesse bij. Het is dit hersengedeelte dat dus waarschijnlijk het meest betrokken is bij geen interesse voor de omgeving. Aangezien alle hersengebieden nauw in verbinding staan met elkaar, zal dit echter niet het enige hersengebied zijn. Bovendien zit de cortex zeer complex in elkaar en is zelf ook weer onder te verdelen in diverse hersengebieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Autisme is een aangeboren stoornis in de hersenen. Alles wat mensen met autisme zien, horen, ruiken etc. wordt op een andere manier verwerkt. En dat brengt een andere mix van sterke en zwakke kanten met zich mee.

De precieze oorzaak van autisme is niet bekend. Maar waarschijnlijk spelen psychische, fysiologische en sociologische factoren een rol bij het ontstaan van autisme.

Op autisme lijkend gedrag komt ook voor bij kinderen met het fragiele-X-syndroom (een genetische stoornis, veroorzaakt door een afwijkend X-chromosoom en gekenmerkt door geestelijke ontwikkelingsachterstand), fenylketonurie (een aangeboren stofwisselingsdefect) en virale encefalitis (door een virus veroorzaakte ontsteking van de hersenen).