Is er een naam voor plan-gedrag?

Ik ben iemand die altijd alles plannt. In mijn hoofd plan ik alles van te voren.

Bijvoorbeeld een ochtendschema (Wat ik altijd op de minuut bij moet houden) als ik even gitaar ga spelen pas in mijn dag planning hier op aan.

maar het is nog veel groter dan dat. Ik heb mijn leven als het ware al geplanned. Ik weet wat ik wil studeren, waar, hoe lang ik er over doe, hoe dan verder etc.

Ofwel, ik plan alles. Als de planning een keer niet goed gaat, dan heb ik het daar heel erg moeilijk mee, want dan klopt het niet meer. En ik kan het ook niet hebben om mijn planning onverwachts te veranderen.

Weet iemand of dit een naam heeft? (een serieuze naam)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb geen autisme, nouja, er is nooit onderzoek bij mij geweest :p maar ik denk het niet.. of zou dit een kenmerk kunnen zijn? (ben niet echt een expert op autisme gebied)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer.. maar niet voor mij xD zonder planning raak ik de weg kwijt en 'leef' ik om maar te zeggen ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps Loenie, ik ben nog eens goed er achter aan gegaan, en blijkbaar heb ik wel veel weg van autisme..

Het beste antwoord

Ten eerste, kan niemand hier vaststellen wat het is.

Voor een diagnose moet je echt bij een arts zijn.

Maar, als jij de symptomen zo op noemt, denk ik aan een pervasieve ontwikkelingsstoornis, of dwanggedachten (een onderdeel van obsessief-compulsieve stoornis)

Het beïnvloed dus je leven (dat concludeer ik even)
Belemmerd het ook je leven?

Kijk hier even

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pervasieve_ontwikkelingsstoornis

Het staat verdeeld in verschillende categorieën, jij kan zelf het beste beoordelen welke jou het bekendste voorkomt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis

Maar ga niet te veel uit van de antwoorden die je hier krijgt.
Waarschijnlijk is het veeeeel kleiner dan echt een stoornis.
Zolang het jou niet belemmerd, is er ook geen probleem.
Wanneer dat wel zo is, zou ik even langs de huisarts gaan.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

"control freak"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zover was ik :) maar dat is geen aandoening of iets toch ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou als het zulke vormen aan neemt dat het je leven negatief gaat beheersen is het wel degelijk een aandoening. Maar troost je je bent een van de vele (waaronder ik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet ; ik zit ook altijd en eeuwig lijstjes te maken of af te werken, maar ben het tegendeel van een controlfreak ; ik doe het om met mijn ADD mijn huishouden en verplichtingen een beetje in goede banen te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marleen; hoe je het doet is toch niet van belang ? je probeert dus alles te controleren of je dat nu met lijstjes doet of niet.
Het is ok niet per definitie slecht pas als je (of je omgeving) er onder gaat lijden wordt het minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een controlfreak is meer iemand die zeker wil weten dat alles klopt en alles gaat zoals-ie wil, en alles in eigen hand wil houden. Dat is bij mij beslist niet het geval ; het is meer om de lol of de motivatie er in te houden, en soms het overzicht. Maar voor 'control' zeker niet, en al helemaal niet overdreven ('freak'.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik ben wel een echte controlfreak ;) en niet dat alles gaat zoals ik het wil, maar zoals ik het in mijn hoofd heb gezet (in de planning) en als het niet via de planning gaat dan ben ik de weg kwijt
Ik denk dwang neurose. In lichte vorm niet schadelijk maar als het je leven belemmert dan is het een serieuze psychische aandoening. Meestal heb je dan ook andere symptomen. Dus, kan je er mee leven? Geen probleem. Zo niet, ga eens langs bij je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Control freak is inderdaad de juiste benaming. Maar als het je leven beheerst en onaangename vormen begint aan te nemen, als het je eerder belemmert dan helpt zou je ook nog kunnen spreken van een dwangneurose of dwangstoornis, tegenwoordig Obsessive Compulsive Disorder (OCD)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plannen en niet om kunnen gaan met plotselinge veranderingen is een kenmerk die past bij ASS.
Dat is een stoornis binnen het autistisch spectrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Perfectionisme. En daarbij dwangneurose.

Lijkt me heel naar om te hebben, maar gelukkig kan je er wel iets aan doen.
Het komt voort uit onzekerheid. Er zijn genoeg boekjes over geschreven waar je wat aan kunt hebben. Gelukkig signaleer je het nu zelf, dat is de eerste stap in de goede richting.