Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is er een naam voor plan-gedrag?

Ik ben iemand die altijd alles plannt. In mijn hoofd plan ik alles van te voren.

Bijvoorbeeld een ochtendschema (Wat ik altijd op de minuut bij moet houden) als ik even gitaar ga spelen pas in mijn dag planning hier op aan.

maar het is nog veel groter dan dat. Ik heb mijn leven als het ware al geplanned. Ik weet wat ik wil studeren, waar, hoe lang ik er over doe, hoe dan verder etc.

Ofwel, ik plan alles. Als de planning een keer niet goed gaat, dan heb ik het daar heel erg moeilijk mee, want dan klopt het niet meer. En ik kan het ook niet hebben om mijn planning onverwachts te veranderen.

Weet iemand of dit een naam heeft? (een serieuze naam)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ten eerste, kan niemand hier vaststellen wat het is. Voor een diagnose moet je echt bij een arts zijn. Maar, als jij de symptomen zo op noemt, denk ik aan een pervasieve ontwikkelingsstoornis, of dwanggedachten (een onderdeel van obsessief-compulsieve stoornis) Het beïnvloed dus je leven (dat concludeer ik even) Belemmerd het ook je leven? Kijk hier even http://nl.wikipedia.org/wiki/Pervasieve_ontwikkelingsstoornis Het staat verdeeld in verschillende categorieën, jij kan zelf het beste beoordelen welke jou het bekendste voorkomt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis Maar ga niet te veel uit van de antwoorden die je hier krijgt. Waarschijnlijk is het veeeeel kleiner dan echt een stoornis. Zolang het jou niet belemmerd, is er ook geen probleem. Wanneer dat wel zo is, zou ik even langs de huisarts gaan. Succes ermee!

"control freak"

Ik denk dwang neurose. In lichte vorm niet schadelijk maar als het je leven belemmert dan is het een serieuze psychische aandoening. Meestal heb je dan ook andere symptomen. Dus, kan je er mee leven? Geen probleem. Zo niet, ga eens langs bij je huisarts.

Control freak is inderdaad de juiste benaming. Maar als het je leven beheerst en onaangename vormen begint aan te nemen, als het je eerder belemmert dan helpt zou je ook nog kunnen spreken van een dwangneurose of dwangstoornis, tegenwoordig Obsessive Compulsive Disorder (OCD)

Plannen en niet om kunnen gaan met plotselinge veranderingen is een kenmerk die past bij ASS. Dat is een stoornis binnen het autistisch spectrum.

Perfectionisme. En daarbij dwangneurose. Lijkt me heel naar om te hebben, maar gelukkig kan je er wel iets aan doen. Het komt voort uit onzekerheid. Er zijn genoeg boekjes over geschreven waar je wat aan kunt hebben. Gelukkig signaleer je het nu zelf, dat is de eerste stap in de goede richting.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100