Is "verliefd" nou hetzelfde als "geil", of niet?

Als ik me aangetrokken voel tot iemand, en ermee naar bed wil, dan noem ik dat "verliefd". Ik zoek in de liefde naar die pure, zinderende aantrekkingskracht. Is dat wel hetzelfde? Zo niet, wanneer ben je dan wél verliefd en dus alleen maar "geil"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laatste zin moet zijn: en dus NIET alleen maar geil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mag het niet hopen voor je dat je het verschil niet kan maken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verliefd zijn is veel persoonlijker als geil zijn. Al kun je dat laatste als een primitieve/oppervlakkige en lichamelijke vorm van verliefd zijn noemen, waarmee je het woord zelf mss te kort mee doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verliefdheid komt na geilheid...
Als het niet klikt op het sexuele vlak zal het moeilijk zijn om een bevredigende relatie te onderhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@freekflueel ik denk eerder dat ik nog nooit puur en alleen maar "geil" ben geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sammydepapegaai bedoel ik.

Het beste antwoord

Verliefd is dat je liefde wilt geven en beleven. Het is een gevoel, dat op basis van hormonen tot stand komt. Verliefdheid is aantrekkingskracht tot een persoon en bedoeld om een relatie te initiëren.

Geil zijn is seksueel opgewonden zijn. Het beperkt zich dus puur tot het seksuele aspect en het vindt eigenlijk pas plaats als je contact hebt met een persoon en je lichaam echt seksueel gaat reageren.

Verliefdheid en geilheid worden vaak met elkaar verward, aangezien het één tot het ander kan leiden en seksualiteit bij verliefdheid vaak een rol speelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alleen aangetrokken voelen tot een persoon en er mee naar bed willen is nog geen verliefdheid! Dat heb je nodig voor een one night stand, niet voor een langdurige relatie. In dat geval ben je dus weldegelijk geil.

Verliefdheid is toch wel iets heel anders en niet op de eerste plaats meteen met iemand naar bed willen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verliefdheid is het bij elkaar willen zijn, aan elkaar willen zitten, met elkaar dingen willen doen (waaronder ook eventueel seks maar niet meteen op de allereerste plaats, je kunt het ook opbouwen) en als de ander ook verliefd is op jij denken aan het samen wonen, trouwen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liefde heeft te maken met die (al dan niet zinderende) aantrekkingskracht. De wens om je leven samen te delen, in voor en in tegenspoed.
Geilheid heeft hoofdzakelijk te maken met zin in seks.

Je kunt geil zijn op / worden van de buurvrouw (of -man) zonder in de verste verte verliefd te zijn of te kunnen worden.
(Je kunt _ook_ verliefd zijn op de buurvrouw (of -man) zonder direct geil (seksueel opgewonden) van haar (hem) te worden.

Nee, het zijn totaal verschillende dingen. (Of kunnen dat zijn, er is vaak wel verband.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Helder verwoord. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfff waarom vind ik dit nou zo lastig..?! Ik weet nog steeds het verschil niet! Ik zal het uitleggen: ik ben verliefd. Nu, op dit moment en héftig. De hele rataplan: trillen, verlegen wegkijken (Hij ook!), volledig verdrinken in zijn ogen, in zijn lach, giegelen (!!!) als hij wat liefs zegt, alles!!! Ik zou dus, om DIE redenen, het liefst zo veel mogelijk bij hem zijn en mijn leven met HEM delen. Omdat hij écht de móóiste lach heeft, de mooiste twinkeling in zijn ogen, de mooiste haren... Enz. Is dat dan de juiste reden????? Of is dat geil? Want ik wil wel met 'm naar bed!
Kristal
11 jaar geleden
Lieve Doodie, je bent straalverliefd zo te lezen.
En als je verliefd bent wil je meestal ook graag met de ander vrijen, dichterbij iemand zijn kan haast niet :-) Als je alleen seksueel opgewonden bent, wil je wel met de ander naar bed maar heb je echt niet de behoefte om met hem/haar je leven te delen.
Op dat moment heb je alleen de behoefte met hem/haar je bed te delen. Het kan dus echt wel samengaan maar hoeft niet. Geniet van je verliefdheid ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal, nog een vraagje. Ben ik dan wel om de juiste redenen verliefd???
Kristal
11 jaar geleden
Lieve Doodie, je vraag doet vermoeden dat je denkt dat je verstand ermee te maken heeft.
Maar verliefdheid kent geen reden.
Het heeft niets met het verstand te maken, het is puur een gevoel, en als het wederzijds is, is het hemels maar niet voor eeuwig want die hevige verliefdheid kan na verloop van tijd tot iets anders moois overgaan. Het is er of niet, of kan na verloop van tijd toch nog komen wanneer je eerst bevriend bent.
Maar als je niet verliefd bent en toch de jongen heel graag mag, dan is hij een vriend.
Als je verliefd bent en ook fysiek naar hem verlangt kan dat een liefdespartner worden als het wederzijds is.
Zou het niet vreemder zijn verliefd te zijn maar hem fysiek niet aan te willen raken? Als je echt stapel verliefd ben zou je wel in elkaar willen wegkruipen, en dat doe je soms dan ook ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel ^^
Kristal
11 jaar geleden
;-)