wat doet ritalin bij iemand die geen adhd heeft?

ik ken nu 2 mensen die ritalin slikken. Mijn kleinzoon van 14 slikt het op schooldagen, hij is er wel wat rustiger onder maar niet erg veel, maar zijn schoolprestaties gaan er wel enorm op vooruit, hij zat eerst op speciaal onderwijs voor moeilijk lerende kinderen en nu is hij van vmbo 1e klas, toen hij met ritalin begon, naar het Atheneum gegaan en haalt zeer goede cijfers. Over hem maak ik mij geen zorgen.
Mijn overbuurvrouw is in de veertig en slikt sinds een tijdje ook ritalin. Ik heb haar zien veranderen van een vlotte gezellige buurvrouw naar een beetje saai iemand die wel 2 keer nadenkt voor ze iets zegt. Ze doet ook bijna niks meer, ze zit hoofdzakelijk achter de computer websites te maken en foto's te bewerken. Ze kan het goed hoor, maar de gezellige tante die ze was is ze niet meer. Vanmiddag was ze op de koffie en ze wilde niet eens een gebakje dat ik gehaald had, en dat is echt niets voor haar want ze kon eten als een dijker en sloeg nooit wat af.
Ze zegt zelf dat het wel goed gaat met haar, maar ik heb mijn twijfels erover. Ik vraag mij af of ze wel adhd heeft en wat ritalin doet bij mensen die geen adhd hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.3K

Antwoorden (7)

Ritalin kan mensen die niet echt ADHD hebben een beetje 'zielloos' maken.

Je ziet het bij sommige kinderen die (in mijn ogen) geen ADHD hebben en toch Ritalin krijgen. Zij veranderen van een vrolijk enthousiast kind in een saai kind dat een beetje een dode blik krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritalin kan ongewenste symptomen wegnemen, maar kan ook onaangename bijwerkingen hebben, zoals slapeloosheid, toegenomen angst en nervositeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ritalin bevat de stof methylfenidaat hydrochloride. deze heeft structurele gelijkenissen met amfetamine.
personen die geen adhd hebben zullen ritalin eerder ervaren als speed of coke en bij langdurig gebruik inderdaad verschijnselen tonen zoals jij die in je vraag beschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t wordt ook wel als uitgaansdrugs gebruikt....
in het begin weinig te merken,maar later kreeg ik een behoorlijk kort lontje,en heel veel energie.het is legale speed.en viel in een mega depressie.(60 mg per dag) ik kreeg het van een GGZ arts 3 jaar geleden.die dacht dat ik adhd had.toen ik het mijn huisarts vertelde - geen communicatie GGZ- maakte hij een behoorlijk boos telefoontje naar het ggz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zegt zelf dat het wel goed met haar gaat.

Misschien beviel haar het vlotte gezellig buurvrouw spelen wel helemaal niet.
Misschien is ze wel blij dat ze nu eindelijk niet meer hoeft "te eten als een dijker".

Misschien heeft ze nu eindelijk de rust om de dingen te doen waar ze goed in is en waar ze misschien wel gelukkig van wordt.

Waarom zou jij twijfelen aan wat zij zegt? Het is toch haar leven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
+ je kan idd niet oordelen op wat je ziet. Je kan wel je zorgen uiten en dan kan zij daarop reageren. Niets is wat het lijkt.
er is een verband aangetoond tussen hartstilstand bij kinderen en het gebruik van ritalin, ongeacht of je adhd hebt of niet : NIET slikken zou ik dus zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder heeft een periode gehad dat ze ritalin slikte.

Dit was omdat er een bijwerking bestaat die er voor zorgt dat het spijsverteringskanaal een oppepper krijgt, dit was uiteraard in overleg met de huisarts en na velen pogingen afvallen...
uiteindelijk heeft het weinig geholpen en loopt ze nu bij de mesoloog dat wel helpt :-)