Hoe stel je iemand een 'pijnlijke' vraag, op zo'n manier dat je zeker weet dat je een eerlijk antwoord krijgt?

In dit geval de kwestie dat ik het vermoeden heb dat mijn vriend vreemdgaat.
Er staat nogal wat op het spel, dus zal hij misschien snel geneigd zijn te zeggen dat het niet zo is, terwijl het wel zo is. (denk aan net een huis gekocht, de hele inrichting, keuken, badkamer enz gekocht, we wonen nu in een huurwoning die we beiden niet alleen kunnen betalen dus dan terug naar ouders, dat soort dingen. We zij al ruim 8 jaar samen).

Ik heb het vermoeden heel sterk, maar wil ook niet overkomen als een achterdochtig en jaloers iemand. Ook wil ik onze relatie niet schaden voor als het echt niet zo is dat hij vreemdgaat.

Hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Maak van je hart geen moordkuil.
Je denkt wat je denkt, je weet wat je wil.
Als je niet met hem op wilt breken begin je daarmee. Gooi hem vervolgens geen beschuldiging naar zijn hoofd maar zeg hem dat je bang bent.
Jullie weten wat je samen hebt en of jullie ervoor willen vechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord hoor. Maar zeg alleen niet dat je bang bent, dan denkt hij; mooi, kat in't bakkie! (als hij daadwerkelijk zo'n ...... is om vreemd te gaan dan) Zeg hem dat je niets anders dan de waarheid wil en wat er allemaal op het spel staat mocht je erachter komen. Meer kun je helaas niet. Het is een kwestie van vertrouwen. Maar als je bewijs hebt, schroom dan niet om te doen wat je nu denkt dat je zou doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is toch ook bang?
Jij gaat ervan uit dat hij er misbruik van maakt als ze dat zegt.
Ik ga ervan uit dat je je kwetsbaar op moet kunnen stellen jn een relatie.
Als hij van haar houdt is hij ws net zo bang als zij is. Dat kunnen zd dan samen uitspreken en verder mee werken en zal hun relatie krachtiger maken.
Denkt hij idd dat het kat in t bakkie is... Wat moet je dan nog bij zon man.
Ik ga voor eerlijk en oprecht...
Zoek bewijzen. (vreemde mail/uitgaven misschien dat ze kleren anders ruiken dan dat jij gewend bent) en duw hem dit onder zijn neus en vraag om uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op een dag na het werk thuis komt en vraagt hoe het op je werk was, kan je je verhaal fictief maken alsof een collega in deze situatie zit en jou gevraagd heeft wat hij of zei zou doen, je zegt tegen je vriend hoe jij je zou voelen als jij die collega was, maar dat je je collega niet kunt helpen omdat je het ook niet zou weten, vraag vervolgens aan jou eigen vriend wat hij zou doen als hij die collega van je was! Let op zijn houding en wat voor reactie hij geeft, schiet hij onnodig in de verdediging? Voelt hij zich aangevallen? Dan kan je er vanuit gaan dat hij jou verhaal op zichzelf betrekt. Vraagt hij jou of jij denkt dat hij vreemdgaat, zeg dan geen ja of nee maar beantwoord deze vraag met een wedervraag: Is er een rede dan om dat te moeten denken? Hij gaat zich vanzelf ongemakkelijk voelen, is hij serieus komt hij niet zenuwachtig over dan kan het zijn dat je je geen zorgen hoeft te maken.