hoe kom je van doodsangst af?

Mijn beste vriendin heeft altijd aanleg gehad voor angsten. Op zich was dat nog wel te doen maar de laatste maanden is ze erg bang om dood te gaan. Als ze hoort dat iemand bijvoorbeeld kanker heeft of een hartstilstand dan betrekt ze dat onmiddelijk op zichzelf en schiet in een paniekaanval van dagen. Het is soms zo erg dat ze voor haar kledingkast staat en nadenkt over wat haar moeder zal vinden van haar kleding tijdens het opruimen na haar overlijden. Ze houd enorm van het leven en is juist heel bang om dood te gaan. Het rare is, te hard rijden met de auto (wat ook gevaarlijk kan zijn) vind ze niet eng. Het zijn echt de dodelijke ziektes. Ze is zichzelf continu aan het bevoelen op bultjes zoals in haar hals aangezien ze rookt en doodsbang is voor keelkanker. Sinds dat iemand tegen haar gezegd heeft dat ze het juist kan aantrekken door er zoveel over na te denken is de angst dubbelop en is ze ook bang voor het nadenken erover. (dit was een psycholoog). Ik vind het zo zielig, ze is net 30 geworden en inplaats van lekker in het leven staan is ze continu bang en gooit ze een stuk van haar leven weg. Ze slaapt slecht door hartkloppingen (van de angst denk ik) en dit gun ik haar niet. Hoe kan ik haar helpen? ze is bij 2 psychologen geweest maar behalve de diagnose hypochonder heeft het niets geholpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
7.1K

Het beste antwoord

Vervelend voor je vriendin dat ze zo angstig is. Ze heeft nu niet echt goede ervaringen met een therapeut, maar wellicht kan ze een EMDR therapeut opzoeken. Niet praten over alle enge dingen, maar een kortdurende EMDR behandeling is geschikt voor dit probleem.
Wat ik ook heb gezien bij mensen die last hadden van hypochondie, is dat ze juist op de computer informatie moesten zoeken over enge ziektes, dit goed moesten lezen en dan juist niet bij zichzelf moesten checken of ze symptomen hadden. Wel confronteren met de ziekte, en die ziekte er (op de computer) laten zijn zonder direct zelf naar de dokter te rennen of zelf te checken. Lijkt me wel moeilijk voor je vriendin, maar angsten zijn erg vervelend en moeilijk om van af te komen.
Voor jou als vriendin is dan de taak om haar niet gerust te stellen. Niet te ontkennen dat ze geen kanker, uitslag, nierfalen ,whatever heeft. Niet gerust stellen, want dan bevestig je haar juist in haar mogelijkheid dat het wel zo zou kunnen zijn dat ze iets heeft. Ik weet, ook dat is lastig, maar het is wel de beste manier...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wat je zegt, soms denk ik welleens dat ze zo zelf aan de slag kan met alles wat ze weet over ziektes. Het stomme is dat het ook tijdens de allerdaagse dingen gebeurt. Laast keken we bijvoorbeeld de nieuwste voorstelling van Herman Finkers, even lekker lachen zou je denken. Wist ik veel dat Herman FInkers inmiddels een soort leukemie heeft en dat door zijn hele voorstelling verwerkt heeft. Hetzelfde voor soaps of Derek Ogivie, een kind dat zo ineens aan een vage bacterie is overleden, nouja, dan is het hek van de dam. Ik ga even uitzoeken wat EMDR is en het aan haar voorleggen en intussen zal ik proberen haar niet meer gerust te stellen, al is dat erg moeilijk als je iemand totaal over de zeik aan de telefoon hebt... Dankjewel voor je reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EMDR is een mooie mogelijkheid!! Goeie tip. +
Ter aanvulling de site van de vereniging EMDR:
http://www.emdr.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, nooit van gehoord maar goeie tip! Bedankt, een dikke +

Andere antwoorden (7)

Ga er in ieder geval niet al te serieus op in, dat bevestigd alleen maar haar angst.

Uit ervaring weet ik dat grapjes maken over de dood en het relativeren van het leven soms heel goed kan werken.

Ik heb ook iemand gekend met een soortgelijk probleem.
Als ik haar dan zag zei ik: 'Goh, ben je nog niet dood?'
Of: 'Wat zullen we eens voor geks doen, want misschien ga je binnenkort wel dood'.

In het begin vinden ze dat niet zo leuk, maar als je er dan weer over praat, gaan ze een beetje beseffen dat ze een tikkeltje overdrijven met hun angsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit boek iets voor haar!!

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/over-levensgenieter-die-haar-angst-voor-dood-wil-verdrijven/1001004008509204/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Ik ga het straks bestellen...
Eens navragen of een acupurist voor haar iet zou kunnen doen en al beginnen met yoga of shiatsu om zich te leren
ontspannen. Naar de wellness voor een lekkere massage. Ergens tijdens de dag een piekeruurtje in te lassen met het idee van ; nu mag ik piekeren ( praten met iemand die ik vertrouw) en dat herhaaldelijk elke dag opnieuw. Na dat piekermoment moet het voor die dag gedaan zijn. Daar moet ze proberen naartoe te groeien. Haar telkens opnieuw vertellen dat wij allemaal wel bang zijn maar dat er bij haar een overmatige angst is ontstaan. Misschien bestaan hiervoor werkgroepen, waar ze zich tussen andere mensen kan mengen en zo van een ander observeren dat dit eigenlijk onterecht is . Haar laten beseffen dat er mensen zijn in haar situatie die overmatig bang zijn voor iets waar zij vb helemaal niet bang voor is en dat haar angst heel haar leven kan beheersen met al de gevolgen en beperkingen vandien. Zoals vb niet meer durven auto rijden. Trachten van daar naartoe te groeien.
Want buiten professionele hulp ,moet ze het helemaal zelf
doen. In elk geval dit zal tijd nemen. Maar ze kan het zeker proberen ,dit zal haar zeker niet schaden.
Zij moet dingen vinden die haar bezig houden op een
aangename manier en haar minder tijd geven om na te denken. Heb ik goed begrepen dat zij zelf psycholoog is?
Ik veronderstel dat haar job het alleen maar erger heeft gemaakt. Zij zou zich zo veel mogelijk moeten bezighouden met dingen waar je niet te veel moet bij nadenken.Ook praten met haar huisdokter die haar moet overtuigen dat er veel mensen niet sterven ook als ze ziek of gewond zijn.

Veel moed allebei!
,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ze is zelf geen psycholoog. Ze is bij 2 verschillende psychologen geweest voor hulp maar dat heeft totaal niet geholpen.
Er bestaat een boekje dat heet " eerste hulp voor hypochonders" daarin wordt er op een komische manier gezorgd dat je jezelf eigenlijk een beetje belachelijk gaat vinden door zo te denken omdat je je bewust wordt van je denkwijze en gaat inzien dat het een verkeerd denkpatroon is. Het zal vast nog ergens verkrijgbaar zijn. Zo kan ik me nog 1 stukje herinneren uit dat boekje wat zoiets ging als " je hebt weer eens een druk op je borst en krijgt vast een hartaanval. Met als oplossing. Leg boven aan de trap je telefoon,loop naar beneden, ren nu in volle vaart de trap op. Haal je het naar boven is er niets met je aan de hand, red je het niet kun je 112 bellen, leg de telefoon anders vast halverwege de trap :-). Het komt er eigenlijk op neer dat je het denkpatroon moet doorbreken en dat lukt vaak het best als ze zelf in gaan zien hoe belachelijk die denkwijze is. Niet dat jij haar dus belachelijk maakt he, het inzicht moet bij haar zelf onstaan. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op verschillende plaatsen in ons land zijn angstpoliklinieken gevestigd die gespecialiseerd zijn in de behandeling van angststoornissen. Vooral de poliklinieken van Academische ziekenhuizen zijn op dit terrein erg goed. Even Googlen op "angstpoli" en de plaatsnaam en je weet waar je terecht kunt.
13 jaar geleden
Ik heb dit zelf ook heel erg gehad.. Mijn psycholoog raadde me antidepressiva aan, was er in t begin beetje huiverig van maar achteraf gezien heeft t me heel erg geholpen.. Heb t paar maanden gebruikt en heb nu geen angsten meer.. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij angst is confrontatie bijna altijd de beste methode. In het geval van doodsangst is dit uiteraard wel lasitg.

Als je haar echt een plezier wilt doen, koop haar dan 'Het Tibetaanse boek van leven en sterven.'
Ik weet niet of ze een beetje into het spirituele en Boeddhisme en dergelijke is, maar dit is een prachtig boek wat haar kijk op de dood om zou kunnen gooien, en daarmee ook de angst.

Wanneer iemand echter aanleg heeft voor angsten, dan heb je grote kans dat haar angst helemaal niets met de dood te maken heeft. Maar dat ze angst heeft, dat niet verklaren kan, en het ergens aan vast plakt.
Als dit boek haar de angst voor de dood weg zou kunnen nemen, dan vervangt ze het vast met iets anders.

Hoe dan ook, prachtig boek, ik raad je ten sterkste aan om het voor haar te kopen. Het verandert de manier waarop een mens in het leven staat, en de dood.