Wat te doen tegen slecht slapen?

Ik ben altijd al een slechte slaper geweest, die op z'n minst drie kwartier wakker ligt voordat ze in slaap valt, maar de laatste tijd is het erger geworden. Nu mijn partner al vaker snurkt, slaap ik vaak op de bank, omdat ik (zelfs met muziek in mijn oren) niet in slaap geraak. Nu is er binnenkort een feestje waar ik graag heen wil, maar vanwege de afstand moet ik daar dan blijven slapen. Je raadt het al: met een aantal (dronken) mannen en vrouwen die daar ook slapen, snurken er vast een paar of maken andere vreemde geluiden. Dat zou betekenen dat ik dus niet heen kan, omdat ik dan letterlijk NIET slaap op zo'n avond.

Natuurlijk maakt de angst dat ik dan 'niet kan slapen' het probleem alleen maar groter. Wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (8)

Voor die avond: oordopjes
en verder, kijk eens kritisch naar je matras, ik slaap een stuk beter sinds ik een nieuwe heb gekocht, en ik ben ook een slechte slaper
11 jaar geleden
Probeer eens een keer gewoon wat later naar bed te gaan. Desnoods als laatste. Ben je de volgende dag lekker moe en kan misschien beter inslapen. Ik weet niet of je soms ook alcohol drinkt maar daar kun je ook wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met ' daar kun je ook wat aan doen ' ?
Juist wel of juist niet drinken.
Als ik niet in slaap kan komen verzin ik altijd een verhaal waar ik de hoofdrol in speel. Dit kan te maken hebben met hetgeen wat ik die dag heb meegemaakt en wie ik heb gezien. Ik ga dan gesprekken aan met mensen die ik niet heb gesproken en bedenk wat ik tegen die persoon zou zeggen en wat we samen zouden kunnen doen.
Bv. een LeParkour sessie met de buurvrouw van hoek.
Vaak wordt het een fantasieverhaal en val ik zeg maar in die droom. Het is een aparte manier van schaapjes tellen, maar voor mij werkt het..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegen geluid tijdens de overnachting kun je misschien beter goede oordopjes gebruiken dan muziek. Het kan zijn dat je door de muziek niet goed inslaap omdat je vaker bijna wakker wordt. Maar als je goede meeneemt zul je vast wel slapen. Ik heb ze zelf van de Hema, je hebt er 2 soorten geel/groene en wit/met kleurtje. Die eerste dempen beter vind ik, maar die tweede zijn comfortabeler.

Het is niet zo dat iedereen direct inslaap zodra hun hoofd het kussen raakt. Ook hebben we elk een ander slaappatroon. Ik word bijvoorbeeld ongeveer 3 keer per nacht echt even wakker, terwijl mijn partner dat helemaal niet heeft (of merkt). Terwijl als ik doorslaap, ik s' morgens gebroken ben. En de ene keer slaap ik direct in en de andere keer pas na een half uur.

De hoofdvraag is waarom ligt je nog 3 kwartier wakker? Ben je nog in je hoofd bezig met wat er de dag gebeurd is, ben je gewoon niet moe, ben je kort voor het slapen nog heel actief geweest, te veel cafeïne binnengekregen, gebruik je medicijnen of voor het slapen achter een beeldscherm gezeten? In hoeverre is het erg? Kom je nu niet tot rust of functioneer je overdag verder prima, maar is het gewoon vervelend?

Mogelijk ligt het gewoon aan je matras, je kussen of je snurkende partner. In de link staan nog wat andere zinvolle tips. Ikzelf ben vaak wat onrustig als ik niet kan slapen, ik probeer dan mijn hoofd tot rust te brengen door terug te tellen van 100 naar 0 en eventueel van 30 naar 0. Bij een misser opnieuw beginnen. Doordat je je dan zo concentreert op het terugtellen, laat je andere gedachten los. Probeer eventueel in combinatie met goede oordopjes, zodat je ook geen last hebt van het gesnurk.

Mocht het allemaal niet lukken dan zou je kunnen overwegen om bij te houden wat je zo gedurende de dag doet (werk, studie, sport, tv-kijken), maar ook: hoe laat ga je naar bed, hoe laat denk je dat je bent gaan slapen, wanneer werd je wakker en hoe vaak ben je 's nachts wakker geworden. Daarnaast is het handig om te vermelden waardoor je wakker lag/werd (snurkende partner, zorgen om je werk, toiletbezoek) en of je het idee hebt dat je goed geslapen hebt. Het is veel werk, maar misschien ontdek je zo een patroon. Ook kun je dan bijhouden of een verandering in je patroon helpt.

Overweeg om naar een slaappoli te gaan, ze kunnen je daar goed helpen. Als je dan ook al zo'n dagboekje hebt, kunnen ze waarschijnlijk sneller en beter helpen. Misschien ook handig voor je snurkende partner. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer jezelf ervan te overtuigen dat je wakker MOET blijven, in plaats van... Jezelf te dwingen om te slapen.
Dwangmatige gedachtes dat je moet slapen houd je wakker, en werkt averechts.

Ik ga meestal eventjes eruit om wat te eten en doe soms even te tv aan. Om het moment dat ik dan weer naar bed ga heb ik een andere gemoedsrust en denk ik niet meer aan.
En als je melk in huis hebt, warme melk schijnt soms te helpen....

Slaaplekker!

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt bij de drogist ook Valeriaan kopen.. dat zou kunnen helpen bij slapeloosheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zijn vele wegen die naar rome leiden!

je kunt een wandeling maken, lekker de buitenlucht in.
je kunt 's avonds een uurtje sporten en daarna een douche, gegarandeerd dat je slaapt!
wat bij mij helpt is lezen, ik lees altijd ! voor het slapen gaan

een inslaappilletje (melatonine, te koop bij de drogist) heeft zin als je uren niet in slaap kunt komen, 45minuten is niets, pak een boek! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik slik medicijnen waardoor ik ook erg slecht slaap.

Wat je kan proberen te doen is "sleep hypnosis" intikken op YouTube. Zoek een filmpje die voor jou relaxed is en luister die rustig in bed. Bij mij helpt dit erg goed.

Wat betreft de angst om niet in slaap te komen; plan een rustmoment in de dag na het feestje. Probeer er al rekening mee te houden dat je niet in slaap valt die avond, dan zal je het ook minder erg vinden en er dus ook minder om stressen.

Het medicijn melatonine is ook aan te raden, ik gebruik het bij jetlag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beweeg actief in de avond(natuurlijk moe worden), ga een boek lezen worden je ogen moe van, dim het licht, vervolgens licht uit en neem melatonine(hormoon dat wordt aangemaakt als het donker wordt) uit een potje van drogist oid. en vooral niet piekeren