Hoe kan ik mijn buurvrouw helpen die bezig is overspannen te worden?

Mijn buurman en buurvrouw die ons zeer na staan hebben het afgelopen heel wat voor de kiezen gekregen waardoor de aandacht vooral uitgegaan is naar de buurman.
Deze aandacht breekt mijn buurvrouw nu op en staat op het punt overspannen te worden. Ze vlucht in haar werk en sport. Ik heb wel gesprekken met haar.

Toegevoegd na 35 seconden:
Het afgelopen jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nynke, lief dat je je buurvrouw wilt helpen. Je zegt dat ze vlucht in sport/werk...: meer drukte, meer stress, meer afleidingen om 'niet te hoeven denken'. Weet ze zelf dat ze dat doet? Misschien een idee om eens ipv 'drukte' eens een mooie herfstwandeling met haar te gaan maken? Gewoon luisteren (er voor haar zijn) als ze dingen 'kwijt' wil is al een heleboel hulp. Een tip: asjeblieft geen dooddoeners als 'het gaat wel over/komt wel goed' gebruiken, dat helpt niemand en zou haar het gevoel kunnen geven dat ze een 'zeurpiet' is. Ga er ook niet 'in mee' of je verantwoordelijk voelen, want dat werkt tegen jezelf (geloof me!) Je zou ook eens heeeeel voorzichtig een bezoekje aan de huisarts kunnen voorstellen. Heel veel sterkte (ook voor je buurvrouw).

Het beste antwoord

Respect voor de intentie en heel belangrijk. Laat haar hart luchten en kijk eens waar ze echt behoefte aan zou hebben. Mogelijk kun je hierdoor wat energie aan haar terug geven. Een mens is tot veel in staat maar vindt het toch fijn om een keer te worden gehoord. Het feit dat je de vraag stelt zegt alles over jou. Mooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

neem haar eens een paar keer mee , samen winkelen, mensen die overspannen beginnen te worden hebben baat bij afleiding...
spreek samen af, meer onder de mensen te komen, en vooral niet steeds over overspannen praten, je moet haar juist van dat onderwerp afhalen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij heeft het woord overspannen nog nooit in de mond genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze heeft het zelf waarschijnlijk niet eens door. ik ben zelf ook overspannen geweest. je merkt het pas als je het echt bent! tenzij je de signalen zelf oppakt, maar dat is dus niet altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt herfst, ik herken het (helaas). Omdat het niet van de ene op de andere dag 'gebeurt', maar een geleidelijk proces is heb je pas vaak door 'dat er iets mis is' als je er middenin zit...
Ga eens samen eten, of iets anders doen. Dan kan ze even tot rust komen en praten met je. Blijk geven dat je er bent voor haar, is het beste (en vaak ook het enige) wat je kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk persoonlijk dat je niet veel meer kunt doen.. misschien nog eens een verwendagje in een beautycenter.. Even ontspannen.. Maar verder zou ik het niet weten. Dit soort dingen zou je naar mijn mening bij de oorzaak moeten aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nodig haar uit om een lange strandwandeling te maken. Dat brengt de beste gesprekken met geweldige inzichten.

Als ze erop ingaat en jullie aan het wandelen zijn, stel haar dan een paar goede vragen die haar op de juiste antwoorden laat komen zodat ze weer overzicht krijgt.

Maak pauzes door de wandeling soms af te breken, voor een koppie koffie of iets anders, vooral als dingen weer door elkaar gaan lopen in haar hoofd.

Hoge kans op succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mevrkat, niet iedereen woont bij een strand met strandtentjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, dan neem ik aan dat je geen auto rijd, en geen trein wil pakken ofzo...dan kan een lange wandeling langs mooie plekken ook hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet zo maar wat aannemen. het is een trieste situatie van een heel jong stelletje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat het strand een probleem is omdat je er niet langs woont, dan kan je er toch nog wel komen? Maar uit jouw reactie, nam ik aan dat je er dus ook niet kon komen, anders zou je het toch niet noemen dat je niet langs de zee woont. Tot zover nam ik iets aan.
Naast afleiding voor haar, lijkt professionele hulp zoeken erg verstandig. Het is belangrijk dat ze niet alleen bij mensen die dicht bij haar staan over haar problemen praat, maar juist iemand die er met een afstandje naar kan kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat je de buurman hebt geholpen, maar blijkbaar heb je het gevoel dat je de buurvrouw wat verwaarloosd hebt ondertussen. Ik begrijp nu wel niet goed wat het één met het andere te maken heeft.... Heeft de buurvrouw méér moeten doen omdat jullie de buurman meer aandacht gaven? Of is het nog door iets anders dat ze overspannen werd? Hoe komt het ook dat zij minder aandacht kreeg dan de buurman? En van wàt precies "vlucht" je buurvrouw? Je zegt dat je gesprekken hebt met haar... uit wat merk je in die gesprekken dat ze overspannen is...? En wat is de reden dat jij de hele boel daar tracht te redden? je hoeft me niet te antwoorden, maar er zijn gewoon een paar dingen die me frapperen in je vraag.
Het is heel mooi dat je zoveel wil doen voor mensen. Maar, en dat klinkt misschien niet zo lief maar het is wel zo...fundamenteel is iedereen voor zichzelf verantwoordelijk. Ik zou in je plaats dan ook zeker dingen blijven doen voor je buren, maar ondertussen ook mijn eigen grenzen bewaken.
Je hebt sowieso al heel veel gedaan en het is super dat je ook nog gesprekken hebt met de buurvrouw. Voor de rest heb je denk ik al veel tips op GV gekregen die je wel kan gebruiken.
Maar hoe dan ook, je inbreng om haar eruit te krijgen is beperkt, je kan niet in haar huid kruipen om haar verdriet te verwerken, woede op te lossen, verlies goed te maken enzovoort. Iedereen heeft in zijn leven erge dingen meegemaakt .
Hiermee omgaan is een eigen persoonlijke proces waar anderen je wel in kunnen steunen maar dat men toch helemaal alleen moet doorlopen als mens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praten,praten.laat haar krijsen,gillen en schreeuwen.wat ik begrijp uit een reactie heeft ze heel veel gegeven en is ze zelf totaal ondergesneeuwd.ze voelt zich totaal verwaarloost,weg geblazen.geef haar NU de aandacht die ze nodig heeft.laat haar voelen dat ze heel belangrijk is geweest en nog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het de persoon er naar is.... geef eens een vriendelijke knuffel.
Of geef haar een vlinderkaarsje van Cosmostrading, met de mededeling dat ze er af en toe een uurtje bij moet gaan ontspannen met een tijdschrift wat ze leuk vindt. (misschien wil je haar die er ook wel bij geven)

Het gaat om een lief gebaar, dat iemand ziet wat er met haar gebeurt, en die af en toe iets liefs doet, en vraagt hoe het gaat.

http://www.cosmostrading.nl/index.php?cPath=79_434

Cosmostrading, --> tiffany --> tiffany vlinders --> theelichthouders.
Niet duur, en prachtig om naar te kijken als er een theelichtje in staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat haar zoveel mogelijk stoom afblazen bij jou, dus ga luisteren zonder dat ze dan als antwoord krijgt dat ze iets moet gaan doen....

Verder leuke dingen met haar ondernemen zonder dat het haar moeite moet kosten. Dus schik je naar tempo en laat haar daardoor langzaam sterker worden.
Bronnen: