zou ik borderline kunnen hebben ?

hallo allemaal.
Ik ben 23 jaar.
Toen ik jonger was heb ik een aantal dingen voor mijn kiezen gekregen.
Ik kan bijvoorbeeld niet tegen als iemand zegt dat ik wat verkeer doe. Dan reageer ik nogal geïrriteerd en gaat me stem gewoon vanzelf omhoog net als ik dan boos ben. Ook vind ik het niet prettig als mensen zomaar mijn spullen gaan opruimen daar word ik helemaal kriebelig van. En als ik niet lekker in mijn vel zit wil mij zelf gaan krabben om mijn gevoelens weg te kunnen stoppen of loop uit tot een snoepbui heb ik niet meer gedaan maar soms is die drang er nog. Ook heb erg moeite om mensen te vertrouwen in mijn omgevingen,als ik ze dan vertrouw. Ben ik bang om verlaten te worden door de mensen die me dierbaar zijn.
Ook heb nogal rare gedachten gang en dat is niet echt prettig dan. Soms voel alleen en gewoon leeg zonder rede.
En mijn vriendenkring is niet zo heel groot. Dus nieuwe contacten leggen gaat niet zo gemakkelijk ben nogal verlegen. In muziek kan ik wel mijn gevoel kwijt en me rust vinden. En dat mensen mij gewoon niet willen begrijpen heb ik soms. En soms spijt heb waarop dingen heb gezegd tegen iemand.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Ritsuka
11 jaar geleden
ga naar een psycholoog
Reddie
11 jaar geleden
Klinkt niet bepaald borderline.

Het beste antwoord

Wij kunnen (en mogen) niet zomaar een diagnose stellen.
Zoals je het beschrijft, klinkt het mij in de oren alsof je moeite hebt met je emoties en je jezelf daarover verbaast.
Ik zou in jouw geval op zoek gaan naar iemand die me daarmee kan helpen, juist omdat je verhaal voor mij klinkt als 'dit doe/voel ik, en dat wil ik eigenlijk niet meer'. Een psycholoog, een coach, een trainer kan je misschien helpen.
Hoe er mee om te gaan lijkt me veel belangrijker dan een eventueel etiket. Stel dat er een duidelijk etiketje op te plakken is, dan gebeurt dat wel als je hulp zoekt (maar vaak kom je dan niet verder dan vage omschrijvingen - mensen passen nou eenmaal vaak niet perfect in kunstmatige vakjes).
Je kunt eventueel naar je huisarts om te overleggen wat voor jou goede hulp zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat dat lastig is om via internet ze zeggen van dat is borderline. Je zou eventueel naar de huisarts kunnen gaan en een verwijzing naar een psycholoog kunnen vragen. Bij de psycholoog wordt er dan aan de hand van een DSM classificatie vastgesteld wat iemand heeft. Hier kan dan dus borderline uit komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik jou zou zijn dan zal de site van psychische stoornissen eens opzoeken en dan kijken naar onderdeel Borderline , je komt mij een beetje erg veel chaotisch over wat niet bij B hoeft te horen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Lijkt mij ook niet.
Nou, wat ik lees over borderline komt helemaal niet overeen met wat jij schrijft. Dan zou je een impulsief persoon moeten zijn die sterke stemmingswisselingen heeft en extreem reageert. Nee hoor, jij bent gewoon een gesloten persoon. Voor sommigen wat moeilijk benaderbaar, maar voor degenen die jou kennen ben jij goed zoals je bent. Waarom zou je een grote vriendenschaar moeten hebben als je gelukkig bent met enkelen, en muziek hebt om je uit te leven?
Amadea
11 jaar geleden
Borderline is een nogal heftige diagnose, en zeker niet iets wat je kunt vermoeden of suggereren na een paar zinnen tekst. Je noemt een aantal dingen op die helemaal niet abnormaal zijn, en een paar dingen die misschien een probleem zouden kunnen zijn. Maar dat maakt iets nog geen stoornis. De vraag is altijd in hoeverre je zelf lást hebt van de kenmerken die je hebt, en in hoeverre je daardoor beperkingen ervaart in bijvoorbeeld je sociale of persoonlijke leven, tijdens werk of studie, etc.

Als jij niet lekker in je vel zit, en je hebt symptomen waar je je zorgen over maakt, of je hebt klachten waar je echt onder lijdt en waar je last van hebt, dan kun je het beste naar je huisarts gaan. Die kan een inschatting maken van wat er aan de hand kan zijn, en je indien nodig doorverwijzen naar een psycholoog of een psychiater.