Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kun je jezelf tot rust brengen, als je van jezelf een druktemaker bent, en gewoon maagpijn, hartkloppingen en hoofdpijn ervan krijgt.

Graag antwoorden zonder medicatie. Een druktemakertje...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

We leven in een jachtige maatschappij. Of je nu op school zit, studeert of een baan hebt: er wordt van alle kanten druk op ons uitgeoefend om te presteren, succes te hebben, punten te scoren en geld te verdienen. Alles moet sneller, beter, groter, uitdagender. Ben je eindelijk in het weekend van de dagelijkse verplichtingen verlost, heb je nog een vriendenkring die om aandacht vraagt. Tegen de tijd dat je je contacten op internet zo'n beetje hebt bijgewerkt en gezellig bent wezen stappen is het alweer maandag en begint alles van voren af aan. De verwachtingen die we van onszelf en elkaar hebben zijn niet altijd even realistisch. Een beetje rust voor jezelf is dan geen overbodige luxe. Je zou wat rustmomenten in je dagelijks leven kunnen brengen. Neem iedere dag (of zo vaak als je maar kan) wat tijd voor jezelf: pak een goed boek en ga lekker zitten lezen. Of spring op de fiets en maak een mooie tocht door de polder, over de hei of door de duinen. Of neem de trein naar het strand en ga eens een paar uur uitwaaien aan zee, om na afloop lekker uit te rusten in een leuk cafeetje of op een terras. Of leef je een paar keer per week uit in de sportschool. Zet eens de computer en de tv uit en draai mooie muziek waar je rustig van wordt. Of doe iets hobbymatigs waarbij echte aandacht en concentratie vereist is; dat kan vanalles zijn: puzzelen, handwerken, schilderen, tekenen, fotograferen, een exotisch recept koken, tuinieren, noem maar op. Kortom, zoek iets leuks om regelmatig de zinnen te kunnen verzetten en de balans in jezelf terug te vinden. iets waarbij er geen sociale druk van buitenaf op je wordt uitgeoefend. Het maakt niet uit wat het is, het hoeft allemaal niet ingewikkeld of hoogdravend te zijn (integendeel). Zolang jij je er maar happy bij voelt.

Laat u doorverwijzen naar een psycholoog.

Ademhalingsoefeningen Mindfullness Luisterboeken of cabaret cd opzetten Concentratieoefeningen

Doe yoga, ik word er zoo rustig van...

Ik heb daar ook last van bij presentaties! Ik kreeg van mijn huisarts een bètablokker(propranolol) en dat werkt geweldig!

Adem heel rustig in en uit en zeg tegen jezelf bij elke ademteug in: goed en bij een ademteug uit: slecht...klinkt vreemd maar helpt echt!

Ik heb precies hetzelfde, ben vanwege gespannen spieren naar een fysiotherapeut geweest en die heeft bij mij chronische hyperventilatie vastgesteld. Nu leer ik bij haar ontspanningsoefeningen. Zonder haar begeleiding kan ik niet eens stilzitten! (heb ook diagnose ADHD maar goed dat even terzijde :p) chronische hyperventilatie is anders dan het bekende beeld van heel druk in een plastic zakje blazen. Kijk anders even op de website die ik in de bron heb gezet hieronder. Het kenmerkt zich vooral aan 'vage klachten'. Misselijkheid, gespannen spieren, oorsuizen, hoofdpijn etc. Op de site staat echt een heel leger aan symptomen. Meestal is de oorzaak stress geloof ik. Soms onbewust zelfs. Maar goed, wie weet herken je jezelf er een beetje in. Ik doe nu zelf ontspanningsoefeningen (staan ook op die site), probeer me meer bewust te maken van mijn omgeving af en toe ipv de drukte in mijn hoofd (dus geuren, kleuren, de natuur :p etc des noods hoe zacht de vacht van mijn kat is ;)) en ik probeer meer te praten over mijn emoties met mijn partner. Ik heb daar persoonlijk veel moeite mee ;). Als ik het zo lees lijken je klachten iig veel weg te hebben van stress, maar ga even langs de huisarts. Altijd goed denk ik zo. Oja, 1 oefening die bij mij wonderen doet: voel eerst hoe je lichaam aanvoelt, stress, spanning, wat dan ook, wrijf dan een paar minuten lang met je handen over je benen heen van boven naar onder en terug en staar een beetje voor je uit. Voel daarna of er verschil is in je lichaam qua spanning. Voeten masseren helpt vaak ook wel. Die kunnen onbewust echte druktemakers zijn ;).

Bronnen:
http://www.chronischehyperventilatie.nl/

Ik ben van mezelf ook een druktemaker. Ik heb het syndroom van Gilles de la Tourette en iedereen die mij kent zal mij als 'intens' beschrijven. Er is genoeg aan te doen, zonder medicatie, maar die dingen zul je moeten blijven doen, het komt anders steeds weer terug. Ik probeer regelmatig te mediteren. Soms is het heel moeilijk om mezelf er toe te zetten, maar als ik me er dan toe zet, dan voel ik me erna beter. Als het me lukt om regelmatig te mediteren, dan voel ik me veel beter. Ik heb het zelf geleerd uit een boek, zie link, dat boek kan ik echt aanbevelen. Verder doe ik ook aan Tai Chi en Qi Gong, dat doet me ook heel erg goed.

Bronnen:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100