waarom lukt het me niet om mensen te spreken?

een tijdje geleden heeft een goeie collega/vriend er voor gezorgd dat ik een kort gesprekje met iemand hield. alleen ik heb hier 2 weken aan zitten werken, dus was niet bepaald een spontaan gesprekje.

gister vond dezelfde collega me nogal stil, en hij kwam dus naar me toe en vroeg of ik wat meer over dit en dat wou vertellen. alleen er kwam niks binnen om te zeggen.

ik wil niet meer dat stille jongetje zijn
me kenniskring is behoorlijk klein en ben nu zelfs op het punt om nieuwe contacten te vermijden. maar dadelijk heb ik helemaal niemand meer.

1. waarom lukt het me niet om iemand te spreken?
2. wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
10.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe gaat dat thuis, dus bij mensen die je je hele leven al kent en die je vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het lukt me nooit om zelf een gesprek te beginnen, en als iemand met mij een gesprek begint, loopt het heel snel dood
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is net zoals seks, eerste keer is eng en op een duur wen je er aan, en gaat het steeds beter..
hoe moeiijk het ook is, probeer gewoon een gesprek te beginnen met iemand, gaat het goed krijg je meer zelfvertrouwen, gaat het steeds beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind het niet eng, ik weet gewoon niet waar ik het over zou moeten hebben. er schiet gewoon niks te binnen, en als dit wel zo is (wat af en toe is bij extreme situaties zoals overleden mensen) weet ik niet hoe ik het moet zeggen of hoe ik hiermee moet omgaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk de laatste tijd aan autisme (asperger)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet alleen niet of dit het ook echt kan zijn, want weet zo niet de kenmerken van autisme, maar kan me wel herkennen in een asperger die een vraag stelt op goeie vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je dat dat het makkelijkste is om te denken...... Ik zal wel iets mankeren, dat is de reden dat ik geen gesprek kan voeren.
Op die manier verplaats je het probleem buiten jouw eigen mogelijkheden er iets aan te doen.
Zeg niet dat het niet kan, maar plaats deze reactie alleen om je even na te laten denken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als ik er me hele leven last van heb, dan zou er toch echt wel iets met mij aan de hand zijn. want lijkt me niet bepaald logisch dat er iets is met al de mensen om me heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom? Mensen zijn nou eenmaal verschillend, jij hoeft niet te zijn zoals alle mensen om je heen. Dat maakt nog niet gelijk dat jij iets mankeert, het maakt je hooguit uniek.
En heb je enig idee hoe moeilijk een ander het voeren van een gesprek vind? Dat vertellen mensen niet, maar ik weet zeker dat er veel mensen zijn die dat moeilijk vinden, of vonden omdat ze door ervaring geleerd hebben hoe een gesprek te voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zal vast wel niet de enigste zijn, maar toch wil ik het. ik word telkens gewoon gek omdat het niet lukt. er er zijn een hoop momenten op een dag dat het niet lukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt.goede adviezen gehad, gaat zeker lukken als je er iets mee doet. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb idd goede adviezen gekregen, maar toch mis ik wat. helaas weet ik niet wat ik mis

Antwoorden (9)

Kennelijk ben je nogal verlegen en vind je het moeilijk om een gesprek met iemand te beginnen. Je bent natuurlijk niet de enige, maar toch wil je dit veranderen.
Je kunt je gedachten kennelijk wel op papier zetten, dus waarom zou het niet lukken als je het moet uitspreken?
Soms voel je je ook meer op je gemak bij de ene persoon, terwijl je bij een ander persoon geen woord kunt uitbrengen.
Probeer dus eerst een gesprek aan te knopen bij wie je je op je gemak voelt. Heb je niet bepaalde hobbies, gemeenschappelijke interesses die een gespreksonderwerp kunnen zijn? Over het werk praten kan natuurlijk ook altijd. Wat heeft de directie nu weer besloten en ben je het er mee eens. Vaak is iets wat je in je dagelijkse mail leest al genoeg aanleiding voor gespreksstof.
Probeer over die denkbeeldige drempel heen te stappen, ook al kost het moeite.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij me collega voel ik me het meest op me gemak, ik wil dus ook eert met hem een gesprek houden. maar ik kom nooit op een onderwerp, zelfs niet (zoals in me vraag is gezet) als iemand anders het onderwerp bepaalt
Wat je kunt proberen is voor jezelf uit te zoeken, wat achter dat niet durven praten zit.
Het kan zijn, dat je erg verlegen bent, of bijvoorbeeld, dat je een heel laag zelfbeeld hebt of perfectionist bent.
Wat je eraan kunt doen is verschillend, omdat elke achterliggende reden een andere benadering vereist.
Je schrijft, dat je inmiddels aan het vermijden bent.
Ik raad je, mede vanwege het vermijden, aan deskundige hulp te zoeken, te beginnen bij je huisarts.
Met hem/haar kan je je probleem bespreken en samen kunnen jullie kijken wat voor jou de beste oplossing is.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb al contact gehad met huisarts en ga eind november naar een psycholoog, maar dat is voor mij een heel eind weg verder ben ik idd verlegen, juist omdat ik niemand kan spreken heb ik een laag zelfbeeld, en op het werk moet alles perfect zijn voordat ik zeg dat het klaar is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super, dat je de stap naar de huisarts al hebt gezet!! Eind november lijkt ver weg, maar je probleem is natuurlijk ook niet gisteren pas begonnen. Heb geduld. Je staat aan het begin van een mooie kans op verandering!
Je probleem is best complex en daar kan je deskundige hulp heel goed bij gebruiken.
Dan leer je, hoe je stapje voor stapje dingen zelf kunt gaan veranderen. Waarschijnlijk zal je eerst leren inzien, waar de problemen vandaan komen, zodat je begrijpt hoe het bij jou zo is gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal dit niet gauw zeggen Wendy, maar ik vind je benadering héél goed en positief
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat geval voel ik me zeer vereerd, dank je wel!
Je bent bezig te vereenzamen, dat is niet je bedoeling denk ik, sluit je aan bij een vereniging of club, dan heb je mensen om je heen en maak je wat mee, waar je dan weer wat over te vertellen hebt tegen een collega of buurman.
Ga je er dus eens in verdiepen wat je leuk lijkt om te doen, het hoeft niet iets te zijn waar je goed in bent, als je er interesse voor hebt, komt door oefening de kennis of kwaliteit ervoor wel. Probeer dingen te ondernemen waar ook andere mensen zijn, spreek die mensen dan ook aan, het hoeven geen diepgaande gesprekken te zijn, begin over het weer of over iemands auto of fiets.
Als het je niet zelf lukt hieruit te komen, ga dan naar je huisarts, deze kan je helpen om hulp te krijgen, dat kan deskundige hulp zijn, maar ook een vrijwilliger van het maatjesproject.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik denk dat de oorzaak is, dat je onzeker over jezelf bent, te weinig zelfvertrouwen hebt, ga daar zelf eens over nadenken en kijk eens naar je positieve, leuke kanten, schrijf deze kanten ook op en doe dat briefje in je portemonnee, iedere keer als je twijfelt aan jezelf, lees je dat briefje eens door en zeg dan tegen jezelf, ik ben de moeite waard, ik ben leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
srry dat ik zo negatief ga klinken, maar het enigste dat ik positief vind aan mezelf. is dat ik aangeef dat ik problemen heb :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet er nog 1: je bent zo moedig geweest om de stap te zetten naar de huisarts te gaan!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bekijk jezelf eens goed, op een open eerlijke manier, je hebt al 1 positief punt gevonden en wendy heeft je er nog 1 gegeven, er zijn er nog veel meer, ik weet er nog 1:
Je durft schriftelijk eerlijk over je problemen te praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog 1: je durft je problemen zelf onder ogen te zien en dat niet alleen: je hebt zelf al 3 problemen in kaart gebracht.
En dat kunnen wij hier al stellen, zonder je te kennen en aan de hand van heel weinig tekst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Crea, vooral betreffende het opschrijven van de positieve kanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Wendy.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en hoe werk ik aan de problemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt naar je huisarts gaan en deze je laten helpen met het zoeken naar gespecialiseerde hulp, maar ook het maatjes project kan een goede stap in de juiste richting zijn, bespreek met je huisarts wat het beste bij jou past.
Wat ook kan helpen is een assertiviteits cursus. Dat is echt niet raar hoor. Ik heb dat vroeger ook gedaan via het riagg en ben er enorm van opgeknapt! Ik durfde daarna zelfs alleen de kroeg in etc. En je hoeft dan echt niet op een sofa te liggen. Soms kan dat ook via je werkgever. Ik heb het toen via de huisarts en via mijn ouders geregeld. En de huisarts heeft beroepsgeheim dus niemand zal het te weten komen. Heel veel succes! En het feit dat je bij jezelf een oorzaak zoekt is heel goed, dat betekent dat je het ook kan oplossen. Met hulp eventueel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en wat houd die cursus in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij zo'n cursus ga je leren hoe je in bepaalde situaties op een nette manier voor jezelf kunt opkomen, of hoe je in situaties waarin je je nu ongemakkelijk voelt, niet helemaal dicht slaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies stippel. En ook hoe je met je houding om moet gaan op het moment dat je jezelf ongemakkelijk voelt. Ik vond het geen eenvoudige cursus, je moet namelijk behoorlijk je best doen en ook wel over een drempel heen stappen. Maar dat gaat in het tempo dat de begeleider denkt dat bij je past. Ik zelf heb er echt wat aan gehad. Maar ik denk dat dat per persoon verschilt, zoals bij alles.
als je een groepje mensen ziet, is er een druktemaker bij, een mooi meisje, een minder mooi meisje, een vlotte jongen en een stille jongen... van alles wat...

dat is het mooie, we zijn niet allemaal hetzelfde, maar dat is juist het leuke ervan.

alleen helemaal niet met iemand kunnen praten, daar moet je iets aan doen.
verlegen: prima, stil: prima maar helemaal niet kunnen praten, nee dat is niet goed.

je hebt vast wel neven en nichten, die je dus al *100jaar* kent en waar je niet verlegen bij hoeft te zijn. daar kan je vast wel mee praten.
het zou een goed idee zijn om met je neven en nichten een keertje uit te gaan, een groepje te vormen zodat jij je daar mee thuis voelt, en groepjes veranderen/groeien, dat is voor jou dus het ei van columbus, want wie er ook bij komt, ze zien jou in je *comfort zone*, namelijk met je eigen mensen waar je het goed mee kan vinden!

is een uitvoerbaar plan!

Toegevoegd na 1 minuut:
antwoord:
1. omdat je verlegen bent en zodra je iets wilt zeggen, blokkeer je helemaal.
2. zie mijn antwoord voor deel 2. van de vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zelfs hun ken ik niet, ik weet niet eens wat voor opleiding/werk ze doen. ik weet zelfs van sommige hun leeftijd niet. ik zie ze alleen op verjaardagen, en zelfs dan lukt het niet om een gesprek te beginnen (komt misschien ook omdat ik haast alleen nichten heb, en dus alleen over jongens praten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
v.s./plieka: "het lukt me nooit om zelf een gesprek te beginnen, en als iemand met mij een gesprek begint, loopt het heel snel dood." plieka: je spreekt over collega's, dus werk, hoe oud ben, wat voor opleiding heb je gedaan en wat voor werk doe je nu?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben bijna 18, maak op zaterdag onderdelen van aluminium en heb dus besloten om hier een opleiding over te volgen
begin eerst een via hyves of face boek een chat met mij en dan zien we wel ik ben zel
ook iemand die moeilijk een grote vrienden kring kan opbouwen dit kwam voort uit mijn werk en nu ben ik een vrij mens en hoef geen verantwoording meer te dragen dus gaat het nu wat makkelijker en ik wil je graag helpen ook al ken ik je niet maar je probleem komt me bekend voor (je bent net als ik van een andere planeet ) zo noem ik het voor mij zelf probeer het je weet het nooit hoe die koe de haas weet te pakken toch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb geen hyves of facebook, juist omdat ik weet van me zelf dat ik negatief over zal komen. ik weet zelfs het nut van dit soort dingen niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Facebook en Hyves etc is leuk maar heeft niks met het probleem te maken. Chatten is niet face to face. Dus dat zal niets veranderen aan het huidige probleem van in het echt praten. Plus zoals plieka zelf al zegt, kan dat juist negatieve reacties opwekken en zal het zelfbeeld niet verbeteren.
Zowel op je werk als privé gaat het beter als je dingen gaat doen met anderen. Zelf heb ik de pest aan bezoekjes en visite: tegenover elkaar zitten en ergens over praten.
Dus ik stel voor om een eindje te gaan lopen, of naar de film te gaan, of een handwerkje mee te nemen. Samen te koken en het op te eten en na de koffie naar huis. Het geeft niet wat het is, maar iets doen met een ander is beter dan 'gesprekjes' voeren. Als je bezig bent hóef je niks te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie tip, maar hoe doe ik dit dan met bijvoorbeeld een verjaardag? of in de pauzes op het werk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pileka, op een verjaardag kun je vertellen over wat je gedaan hebt/ondernomen hebt met iemand anders. Of je kunt aan een ander vragen wat diegene zoal doet met kennissen behalve praten. En dat kun je in pauzes ook aan je collegaatjes vragen. In de pauze kun je ook een ommetje maken of vragen of iemand mee wil kwartetten. je bent niet de enige die dat soort dingen lastig vindt, dus hou de moed er in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je ook nog doen kunt is heel goed luisteren naar waar andere mensen het over hebben. Ten eerste hoor je dan hoe het gaat en ten tweede richt je je aandacht op anderen.
Wat je schrijft, herken ik wel van mezelf.
Ik heb intussen wel geleerd om wat beter te communiceren met mensen (dus dat ik zeker wel mogelijk), maar rustig en terughoudend ben ik nog steeds wel.

Misschien kan ik jouw vragen beantwoorden, door uit te gaan van mijn eigen ervaringen:

1. Waarom het je niet goed lukt om met mensen te spreken, kan te maken hebben met een combinatie van "introversie" en "verlegenheid".
Met introversie bedoel ik een aangeboren eigenschap, die ervoor zorgt dat iemand wat bedachtzaam en rustig is.
Introverte mensen verwerken informatie meer "in hun eigen hoofd" (het tegenovergestelde, extraverte mensen, verwerken informatie meer door er met andere over te praten; ze denken minder na voordat ze wat zeggen).
Met verlegenheid bedoel ik angst om met andere mensen te praten/om te gaan.

2. Wat je eraan kunt doen, zijn verschillende dingen.
Geen daarvan is helaas een wondermiddel; het kost veel inspanning en tijd.
Eigenlijk is dat dus al het eerste wat je nodig hebt: die inspanning en tijd opbrengen. En vol blijven houden, wat best lastig kan zijn.
Zelf heb ik een cursus sociale vaardigheden gedaan.
Bij zoiets leer je o.a. wat technieken om een gesprek beter op gang te houden.
Een paar van de belangrijkste daarvan zijn:
- Heel doed luisteren wat de ander zegt. Daardoor pik je dingen op, waar je op kunt reageren. En je denkt minder na over wat je nou eigenlijk moet gaan zeggen.
- Vragen stellen. Vooral open vragen; dus vragen waarop iemand meer kan antwoorden dan alleen "ja" of "nee".Naast deze technieken om een gesprek beter te laten lopen, leer je er ook op een andere manier denken. Hierdoor kun je leren om over angst/remmingen heen te stappen.

Er zijn nog wel meer dingen die je er leert, maar dat valt lastig in zo'n kort berichtje op Goeievraag samen te vatten.
Van alleen het lezen van zo'n berichtje op Goeievraag leer je ook niet zo veel; dit soort dingen moet je echt doen, ervaren om ervan te leren; daarom kan zo'n cursus goed zijn.
De cursus die ik heb gedaan, is van de VVM (zie: www.verlegenmensen.nl ). Maar misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Naast zo'n cursus, zijn er ook internetsites en boeken met informatie.
Je kunt bijvoorbeeld hier eens kijken: http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/smalltalk
En het boek "Verlegen - Nou en!", vn Bernardo Carducci kan ik je aanraden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje.
Er zal helaas nog wel wat meer moeten gebeuren dan 2x dit stukje lezen...
Het is zo lastig als je in jezelf zo opgesloten zit en dat je dan ook de druk van buiten voelt dat er van je verwacht wordt dat je gaat praten. Heel lastig voor jou. Je kunt jezelf afvragen hoe belangrijk dat je zelf bent ten opzichte van anderen. Ook kun je bij jezelf eens nagaan wat je allemaal denkt. Waarschijnlijk een hele hoop maar het verlaat jouw hoofd niet via jouw mond. Het blijft erin zitten terwijl het juist zo waardevol voor anderen is. Je bent mogelijk iemand die heel erg rondkijkt en veel registreert en dus verwerkt. Die verwerking en bewerking kan heel waardevol voor anderen zijn. Als je in staat zou zijn om er woorden aan te geven, en als volgende stap bij een vertrouwd iemand die woorden te gaan delen, dan zou dat een overwinning zijn. Het is belangrijk dat het initiatief van jouw komt. Het kan superklein beginnen. Je ziet jouw collega met iets wat je mooi vindt. Zeg dan alleen ...Wat heb jij een mooie... Kijk wat er gebeurt en je zult een hele fijne reactie terug krijgen omdat mensen het niet van je gewend zijn. Bouw daarin je zelfvertrouwen op. Ik raad je aan om er hulp bij te zoeken als je voelt dat je het lef krijgt voor hulp ontvangen. Een coach kan je er snel en praktisch mee helpen.
Geef woorden aan jou gedachten en oefen dat voor jezelf. In het begin lastig maar oefening baart kunst. Succes