Aan de hand van onderstaande link rijst bij mij de volgende vraag: bevat eeb vaccin tegen kinderziekten hier ook Thimerosal?

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=M22&ss=P609&l=NL

Hoe veilig zijn de vaccins in Nederland?

Toegevoegd na 4 minuten:
een*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Thiomersal is een kwikverbinding die de houdbaarheid van vaccins verlengt.

Thiomersal bevat kwik. Kwik is giftig - wanneer het in grote hoeveelheden in het lichaam komt. Of de kleine hoeveelheid thiomersal die je bij een vaccinatie binnenkrijgt, ook gevaarlijk is, is maar zeer de vraag.

Maar goed, er is een VN-verdrag in de maak dat het gebruik van thiomersal wereldwijd moet verbieden - gewoon voor de zekerheid.

Voor ons is dat geen probleem. Wij hebben de luxe dat we vaccins die meer dan een paar dagen oud zijn, kunnen weggooien, en nieuwe vaccins kunnen kopen.

Ontwikkelingslanden hebben die luxe niet. Een totaalverbod op thiomersal zal dus honderdduizenden levens kosten. Dat is de reden dat toxicologen zoals Andrew Nelson met kracht protesteren tegen zo'n totaalverbod.

Voor ons geldt dat er nog nooit een reden is gevonden om te twijfelen aan de veiligheid van vaccins. Het voorgestelde verbod is er puur voor de zekerheid, en alleen omdat wij de mogelijkheid hebben korter houdbare vaccins te gebruiken. Zelfs als thiomersal een risico zou geven, dan is dat risico zo klein dat er nog nooit nadelige effecten zijn gevonden. Al zouden er toch effecten zijn (die zouden dan zo klein zijn dat nog niemand ze heeft kunnen vinden), dan nog zijn de nadelen van NIET vaccineren vele, vele, vele, vele malen groter dan de mogelijke nadelen van thiomersal. De nadelen van NIET vaccineren zijn namelijk duidelijk zichtbaar en meetbaar, de nadelen van thiomersal zijn dat niet.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag voldoende heb beantwoord. Heb je nog vragen, dan stel ik voor dat je hieronder een reactie plaatst. Ik zal dan mijn best doen er zo goed mogelijk op te reageren.

Toegevoegd na 1 minuut:

Kleine toevoeging:

Ik zie dat je 'autisme' als trefwoord hebt opgenomen.

Het verband tussen autisme en vaccinaties is inmiddels grondig weerlegd door meerdere onderzoeken. Dit verband bestaat dus niet; de vermoedens dat er toch zo'n verband zou zijn, bleken te berusten op een verkeerd gebruik van bepaalde gegevens.

Toegevoegd na 1 uur:

Het antwoord op je vraag is: in sommige vaccins zit wel thiomersal, in andere niet. Dat hangt af van de vereiste houdbaarheid, en van de fabrikant.

Informeer bij je arts als je het echt wilt weten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens haar link is er wel een verband. Maar ik vind de bron twijfelachtig ("wij worden wakker").
Cryofiel
12 jaar geleden
Dergelijke sites zijn zodanig eenzijdig, dat je ze niet serieus kunt nemen. Kenners hebben gelukkig een heel andere mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar erg jammer dat veel mensen hier wel intuinen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom stel ik die vraag hier ook. bedankt voor de vele moeite en het uitgebreide antwoord Cryo +
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh, was jij de vraagsteller, fawk - dat had ik nog niet eens gezien! Ik keek alleen naar de avatar, en niet naar de naam die daaronder stond, en ik had je niet herkend aan je nieuwe avatar. Enneh - dank voor je plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh had ik al een plus gegeven... thnx again cryo...
Cryofiel
12 jaar geleden
Een mede-GV-er vertelde me laatst dat ik de dingen altijd zo opschrijf alsof ik de enige echte waarheid ken, en alsof alle andere meningen dus fout zouden zijn. Daarom nog een korte toelichting. Bovenstaande is misschien hoe het overkomt - geen idee of mijn teksten slechts bij een enkeling zo betweterig overkomen, of dat een heleboel mensen dat vinden. Hoe dan ook, dit is niet mijn bedoeling. Om dit op mijn bovenstaande antwoord toe te passen: dat nog nooit eventuele bijwerkingen van thiomersal zijn gevonden, is - voor zover ik heb kunnen nagaan - een feit. Dat het *niet* inenten duidelijke en zeer schadelijke bijwerkingen heeft, is eveneens een feit. Dat je dus beter wel kunt inenten, ook al zit er eventueel thiomersal in het vaccin, is echter een mening. Deze mening is mijn mening. Gebaseerd op bovenstaande feiten, dat wel. Iemand anders kan hierover een andere mening hebben. Het is namelijk altijd mogelijk dat er in de toekomst alsnog bijwerkingen van thiomersal worden ontdekt - bijwerkingen die op dit moment nog volkomen onbekend zijn. Want, laten we eerlijk zijn: ook al hebben we zulke bijwerkingen zelfs na tientallen jaren veelvuldig gebruik van thiomersal nog nooit kunnen vinden, het blijft altijd mogelijk dat die bijwerkingen toch bestaan. Die risico-inschatting is dus een persoonlijke schatting. Mijn persoonlijke inschatting is, dat ik het risico kleiner acht dan het gegeven (feitelijke) risico van niet inenten. Een ander kan toch banger zijn voor het mogelijke risico van thiomersal. De keuze kun je echter alleen maken als je *alle* informatie hebt. Pas dan kun je je eigen keuze maken, een keuze die ergens op is gebaseerd - een keuze die in ieder geval niet in tegenspraak is met de feiten. Die keuze kan voor jou anders uitvallen dan voor mij. Voor een derde meelezer kan de keuze ook weer anders uitvallen. Dat is allemaal prima - mits je alle informatie betrokken hebt, en je de afkomst van die informatie kunt beoordelen. Ik hoop dat dit antwoord daaraan heeft kunnen bijdragen. En ik hoop dat hetzelfde geldt voor mijn andere antwoorden op andere vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noem je dat kort? dan ben ik wel benieuwd hoe lang dan een lange toelichting is :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor krijgen we hier nooit eens een keer genoeg tekens ;-)

Andere antwoorden (2)

Als je met "hier" Nederland bedoeld is het antwoord ja.
Wat ik uit het artikel opmaak is dat thimerosal in de meeste vaccinaties tegen kinderziekten zit en dat alleen in Rusland die vaccinaties zijn verboden. (Wat ze daar als vervanger gebruiken weet ik niet) En die vaccinaties worden over de hele wereld verspreid.

Het onderzoek is alleen uitgevoerd in Amerika. Dus vandaar dat er alleen Amerikaanse cijfers instaan.

Maar als je het mij vraagt komt er ook Thimerosal in Nederlandse vaccinaties tegen kinderziektes voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste anti-prik (of : kritisch prikken)-sites zijn erg pseudowetenschappelijk, en gaan aan het belangrijkste punt voorbij :

De minimale risico's die je eventueel loopt met vaccineren, en de minieme hoeveelheden potentieel (in grote hoeveelheden) schadelijke stoffen in vaccins, wegen van kanten noch wegen op tegen de vele voordelen van het vaccineren en de enorme ellende die daarmee grote hoeveelheden met name kinderen wordt bespaard.

Vooral de indianenverhalen over kinderen die gehandicapt of autistisch zouden zijn geworden na vaccinatie moet je met voldoende zout nemen om heel Nederland de hele winter te kunnen strooien, want daar zijn legio andere en vaak betere verklaringen voor.

Je krijgt meer kwik binnen met, pakweg, een visstick, bij wijze van spreken, dan met een prik tegen een dodelijke aandoening.

Zoals Cryo al heeft uitgelegd, is Thimerosal vooral een conserveringsmiddel (waar we emmers vol van binnen krijgen trouwens), waarvan weglaten het middel erger zou maken dan de kwaal ; een dood of bedorven medicijn richt vele malen meer schade aan. Niet alleen in de derde wereld - waar de genoemde Amerikaanse onderzoeken blijkbaar weinig boodschap aan hebben - maar ook hier, al is de kans daarop kleiner.

Of het er inzit zul je moeten navragen per vaccin.